لایروبی آخرین راه‌حل احیای خلیج گرگان است

گرگان - ایرنا - رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: خلیج گرگان که طی سال‌های اخیر به دلیل خشکی و قطع‌شدن ارتباط آبی با دریای خزر دچار مرگ تدریجی شده به طرح‌های گوناگون برای نجات احتیاج دارد که لایروبی آخرین راه‌حل آن است

به گزارش ایرنا، سمیه رفیعی روز یکشنبه در نشست خبری با رسانه‌های گلستان اظهار داشت: اگر برای نجات این پهنه آبی تلاش نشود خلیج گرگان به کانون ریزگرد منطقه تبدیل خواهد شد.

وی افزود: مدیران گلستان برای کمک به احیای خلیج گرگان باید در کنار هم با برنامه‌ریزی مناسب زیرساخت‌های لازم برای احیای این پهنه آبی را اجرا کنند که تکمیل تصفیه‌خانه‌ها و لایروبی از جمله آن‌هاست اما این فعالیت‌ها در کنار هم می‌تواند به نتیجه برسد و به تنهایی کارگشا نیست.

رفیعی تصریح کرد: لایروبی آخرین راه‌حل احیای خلیج گرگان است و پیش از آن باید به دنبال تامین نیاز آبی خلیج از حوضه آبریز بالا دست بود.

وی بیان کرد: ایران در کمربند خشک زمین قرار دارد که توجه به منابع آبی از جمله تالاب‌ها ضروری است.

به گزارش ایرنا، خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی خزر تشکیل شد و در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز، به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید که این نشان می دهد که نه فقط خلیج گرگان بلکه نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

این خلیج با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در بخش جنوبی با استان های مازندران و گلستان احاطه شده و دارای تنوع زیستی منحصر بفرد اما شکننده است و نه تنها ماهیان با ارزش غضروفی، ماهی سفید و ماهی کفال دارد بلکه سهم قابل توجهی از خاویار مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و همه ساله به خاطر داشتن ذخایر غذایی مناسب یکی از مهم ترین کانون‌های فرود پرندگان مهاجر و بومی به شمار می‌رود.

به طور میانگین سالانه بیش از ۱۳۰ تا ۱۵۰ گونه از پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت ۱.۵ میلیون بالی از این تالاب تغذیه می‌کنند.

بر اساس نظر کارشناسان یک سوم مساحت ۴۰۰ هزار هکتاری خلیج گرگان طی سال‌های اخیر خشک شده است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha