۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۲۹
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84657986
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معضلات زیست محیطی اردبیل با تقویت مسئولیت اجتماعی حل می‌شود

اردبیل- ایرنا- سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: معضلات زیست محیطی این استان با تقویت احساس مسئولیت اجتماعی و مشارکت همه دستگاه‌ها حل شدنی است.

به گزارش ایرنا، حسن قاسم‌پور روز دوشنبه در دیدار جامعه اسلامی بازار و اصناف اردبیل با اشاره به بخشی از مشکلات افزود: اگر از هم‌اکنون به فکر حل این معضلات زیست محیطی نباشیم، در آینده گرفتار آلودگی هوا، تخریب جنگل‌ها، محیط پیرامونی و نارسایی‌های زیست محیطی شهری و روستایی خواهیم شد.

وی همچنین ارتقای سرانه فضای سبز، مدیریت درست آب‌های سطحی، حل گره‌های ترافیکی و حوزه حمل و نقل، انتقال کارگاه‌های مزاحم به خارج از شهر و ساماندهی سگ‌های ولگرد را از دیگر  وظایف خطیر دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها عنوان کرد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل آموزش و فرهنگ‌سازی را در تنویر افکار عمومی بسیار مهم برشمرد و گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها خود را حامی و طرفدار محیط زیست بدانند و در عمل آحاد جامعه را به حفظ محیط زیست تشویق و ترغیب کنند.

قاسم‌پور بیان کرد: با هدف تقویت اصل مسئولیت اجتماعی زیست محیطی در بین شهروندان سعی بر این است تا سمن‌های فعال زیست محیطی مورد حمایت قرار گیرند و با همراهی آنها ترویج مبانی محیط زیست سالم را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در  بخش محیط زیست شهری مدیریت پسماند هم در شهرها و هم روستاها با همکاری شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها بسیار مهم است و باید در بازیافت و پردازش پسماندها دقت کافی داشته باشیم.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اینکه آلودگی هوا در اردبیل بسیار پایین و در حد چند روز در طول سال است، اضافه کرد: تنها در خود استان کانون ریزگرد در دشت زرناس در برخی از فصول آلودگی‌های مقطعی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت تنوع زیستی و زیستگاهی اظهار کرد: ۱۰ درصد عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان اردبیل تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است و تلاش می‌شود با پشتیبانی دستگاه قضایی جلوی شکار غیرمجاز را گرفته شود و حمایت‌های قضایی از ۶۰ محیط‌بان این اداره‌کل به عنوان ضابط دادگستری صورت گیرد.

قاسم‌پور تقدیم ۱۳۵ شهید محیط‌بان در کشور را افتخار سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود: این نیروها به تجهیزات مناسب در برخورد با متخلفان آراسته شدند اما همچنان فعالیت آنها در اوج مظلومیت انجام می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت پسماند و پساب‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را در کنار جلوگیری از چرای بی‌رویه در تخریب و تصرف عرصه‌های طبیعی و جنگلی یادآور شد: استان اردبیل در محدوده سه ناحیه رویشی ارسبارانی، ایرانی – تورانی و هیرکانی قرار دارد که می‌توان از این ظرفیت عظیم استفاده بهینه کرد.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به تدوین آمایش سرزمینی و ارایه ایرادهای زیست محیطی در این سند، اظهار کرد: تمامی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشند.

وی تاکید کرد: قوانین زیست محیطی ایران همپای کشورهای پیشرفته به‌روز است و اهمیت این موضوع کمتر از بهداشت، سلامت و امنیت نیست؛ از این رو سیاست‌های کلی زیست محیطی به عنوان یک سند بالادستی تدوین شده است تا بر مبنای توسعه پایدار به حوزه محیط زیست نیز توجهی جدی شود.

مجموع مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اردبیل به وسعت ۱۷۳ هزار هکتار، شامل چهار منطقه حفاظت شده آق داغ، نئور، انزان و مغان و ۲ اثر طبیعی ملی، شامل اثر طبیعی ملی سبلان و غار یخکان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha