فرمانداران در شهرستان‌ها نظارت بیشتری بر توزیع آرد داشته باشند

شهرکرد - ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: فرمانداران باید نظارت بیشتری بر توزیع آرد در  شهرستان داشته و گزارش‌های تخلف را به شرکت غله اعلام کنند تا مدیریت بهتری در حوزه توزیع آرد انجام شود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، محمد کاظم منزوی در پنجاه و سومین جلسه آرد و نان استان افزود: درسطح استان یک مورد گزارش کم‌فروشی آرد گزارش شده که نمی‌توان این کم فروشی را به کل استان تعمیم داد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: البته فرمانداران باید نظارت بیشتری بر توزیع آرد در  شهرستان داشته و گزارش‌های تخلف را به شرکت غله اعلام کنند تا مدیریت بهتری در حوزه توزیع آرد به وجودآید.

وی به نظارت بیشتر به توزیع آرد، کم فروشی و کیفیت آرد و نان در استان تاکید کرد و یادآور شد: آمار تخلفات در حوزه آرد و نان از هر شهرستان به صورت ماهانه به دبیرخانه شورای آرد و نان استان  ارسال شود تا در خصوص رفع مشکلات برنامه ریزی شود.

منزوی بر بازید میدانی توسط بازرسان از کارخانه‌های تولید آرد، نانوایی‌ها و توزیع کنندگان آرد تاکید کرد و گفت: نتایج گزارش‌های تهیه شده از نمونه‌گیری از آردهای تولیدی به دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ارسال شود.

به گفته وی، توزیع و پرداخت سهمیه آرد و نظارت بر واحدهای توزیع بر عهده فرمانداری‌هاست و باید نظارت بر امر تهیه و توزیع آرد و نان در شهرستان‌ها بیشتر انجام شود.

وی به قطع شدن سهیمه گندم یکی از کارخانه‌های تولید آرد اشاره کرد و افزود: نظارت بر نحوه تولید و توزیع نیاز به نظارت بیشتری دارد و نظارت به عنوان حلقه مفقوده کیفیت نان است.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری به تکنولوژی پیشرفته و خوب کارخانجات آرد استان اشاره  و خاطرنشان کرد: کیفیت آرد استان به دلیل کیفیت تکنولوژی بسیار بالاست و  باید در حوزه آموزش به نانوایان توجه بیشتر انجام شود تا پخت بهتر انجام و رضایت مردم جلب شود.

منزوی همچنین درباره برخی نارضایتی‌های مردمی بابت پخت نان اظهار داشت: نظارت بر پخت نان باید افزایش پیدا کند و هرگونه تغییر در نوع پخت و  ماشین‌آلات برای پخت نان در نانوایی‌ها باید با  هماهنگی متولیان انجام شود و  نانوایانی که  به این مسئله بی‌توجه باشند، سهمیه آرد آن‌ها قطع خواهد شد.

وی افزود:هم اکنون برخی فرمانداران نسبت به کم بودن سهمیه آرد تخصیصی نسبت به جمعیت شهرستان معترض هستند، در صورتی که آرد هر شهرستان بر اساس آخرین سرشماری تخصیص یافته است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان این که افزایش سهمیه آرد توسط سازمان غله برای این شهرستان ها باید پیگیری شود، ادامه داد: برخی از شهرستان‌های گردشگرپذیر مانند سامان و بن درخواست افزایش سهیمه آرد را برای ایام نوروز دارند که این افزایش سهمیه  مازاد امکان پذیر نیست و موضوع باید مدیریت شود.

وی بر ضرورت شیفت‌بندی نانوایی‌ها تاکید کرد و یادآور شد: اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان لیست فعالیت نانوایان در ایام تعطیلات نوروزی را تهیه و به دبیرخانه شورای آرد و نان ارسال کنند، روزهای فعالیت نانوایان در این ایام باید به‌صورت خوانا در معرض دید عموم قرار بگیرد.

وی افزود: هرگونه افزایش کرایه حمل بار آرد در چهارمحال و بختیاری قابل قبول نیست بنابراین باید دلایل افزایش قیمت کرایه در برخی از شهرستان‌ها مشخص شود. 

 معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه گفت: بر اساس قانون انتزاع، نظارت بر توزیع محصولات کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهادکشاورزی محول شده است، به‌دلیل جابجایی وظایف در بحث نظارت بر آرد و نان مشکلاتی ایجاد شد، کارگروه شورای آرد و نان کار خود را در سازمان جهادکشاورزی آغاز کرد.

طاهر خالدی افزود: اصلاح قیمت نان از مطالبات اصلی نانوایان است که این امر به دلیل افزایش هزینه‌های کارگری، بیمه، آب، برق است.

به گفته وی، قیمت نان مشروط بر اینکه ارتقاء کیفیت نان، رعایت قوانین در وزن چانه و رعایت زمان پخت، حدود ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

خالدی بر افزایش  نظارت بر نانوایی‌ها اشاره و تصریح کرد: تخلفات در حوزه آرد و نان به مراجع قضایی گزارش داده می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری نیز بر رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی، خرید و فروش برخلاف ضوابط آرد و نان، کم‌فروشی، عدم درج قیمت، تقلب، رعایت نشدن ساعات پخت، عرضه خارج از شبکه به عنوان مهمترین و بیشترین تخلفات حوزه آرد و نان اشاره کرد .

محمدرضا عمرون افزود: متصدیان برخی نانوایی‌ها همکاری لازم را با بازرسان تعزیرات حکومتی ندارند و بر انجام تخلف اصرار دارند.

به گزارش ایرنا ، فرمانداران شهرستان های سامان و لردگان نیز در این جلسه به کم بودن سهمیه آرد در این شهرستانها و اختصاص سهمیه بیشتر در ۶ماه اول سال و ایام عید، کم فروشی در خصوص  کیسه‌های  آرد و کم بودن سهمیه آرد در روستاها به دلیل تغییر در آمار جمعیتی و نظارت بیشتر بر کیفیت  پخت نان توسط بازرسان جهاد کشاورزی تاکید داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha