جهش قیمت نفت با بالا گرفتن تنش در شرق اوکراین

تهران- ایرنا- قیمت نفت با افزایش تنش در شرق اوکراین از نیمه شب گذشته با رشد همراه شد و در معاملات امروز جهشی بیش از ۲.۵ درصد را ثبت کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی با رشد همراه شد. بازارهای جهانی با توجه به پیش بینی رشد اقتصادی جهان و افزایش تقاضا برای نفت در سال جاری، روند صعودی به خود گرفتند. 

با این حال تولیدکنندگان نفت برای پیشگیری از سقوط دوباره قیمت ها، همچنان عرضه را محدود نگه داشته اند. 

علاوه بر تحولات در بازار نفت، ریسک های سیاسی نیز به کمک قیمت طلای سیاه آمده است تا احتمال رسیدن به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت تقویت شود. 

زمستان امسال با افزایش قیمت گاز در اروپا، تقاضا برای نفت بیشتر شد. این موضوع باعث شد تا قیمت نفت رکورد هفت ساله را بشکند و به قیمت های سال ۲۰۱۴ بازگردد. 

همچنین با شروع سال ۲۰۲۲ میلادی، قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای دارنده ذخایر بزرگ نفتی میان کشورهای تازه استقلال یافته، با ناآرامی هایی همراه بود. ناآرامی هایی که قیمت طلای سیاه را تقویت کرد.

بالا رفتن تنش بین روسیه و اوکراین و مستقر شدن حدود ۱۳۰ هزار سرباز روسی در کنار مرزهای اوکراین نیز که در هفته های اخیر رخ داده، شتاب رشد قیمت‌ها را بیشتر کرد.

آمریکا،اتحادیه اروپا و انگلیس، روزانه ۳/۵ میلیون بشکه نفت و فرآورده از روسیه خریداری می کنند.

شب گذشته در پی آخرین تحولات اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، استقلال دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت و به ارتش روسیه دستور داد تا «عملیات حفظ صلح» در مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین را برعهده بگیرند. 

هنوز مشخص نیست آیا این تصمیم دستور ورود ارتش به شرق اوکراین است یا خیر؟ هچنین هیچ اطلاعاتی درباره نحوه انجام این عملیات و زمان‌بندی آن منتشر نشده است. 

اتفاقات شب گذشته جهش قیمت نفت را به دنبال داشت. 

نفت برنت در معاملات امروز ۲.۳ درصد گران شد و به ۹۷ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز رشدی چهار درصدی را تجربه کرد و ۹۴ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه قیمت خورد. 

همچنین قیمت گاز طبیعی نیز رشدی ۳.۴ درصدی در بازارهای جهانی را تجربه کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha