تست کرونا باید در روز سوم پدیدار شدن علائم انجام شود

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تست کرونا در زمان شیوع سویه اومیکرون بهتر است در روز سوم پدیدار شدن علائم ابتلا به این ویروس انجام شود زیرا امکان نتیجه منفی آزمایش در روزهای اول ابتلا وجود دارد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز سه‌شنبه به نقل از دکتر امین بجدی گزارش داد: سویه اومیکرون قدرت تکثیر و انتشار بیشتری نسبت به سویه های قبلی کرونا دارد و علائم این سویه در بسیاری از موارد خفیف و به شکل علائم سرما خوردگی مانند گلودرد، آب ریزش بینی، سرفه و عطسه است.

وی افزود: هر فردی که علایم سرماخوردگی، سینوزیت، تب و بدن درد دارد به احتمال بسیار زیاد مبتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا است و حتی اگر نتیجه تست کرونای وی منفی باشد باید خود را قرنطینه کند تا دیگران مبتلا  نشوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دستکم پنج تا هفت روز در شرایطی که علائم بیماری خفیف باشد و در برخی موارد تا ۱۰ روز احتمال ناقل بودن فرد بیمار وجود دارد ادامه داد: هنگامی که بیمار بعد از پنج روز بهبود نیافت بستگی به سن، شدت علائم و بیماری زمینه‌ای باید به پزشک مراجعه کند زیرا درمان زودرس و در اواخر هفته اول ابتلا می‌تواند مانع پیشروی بیماری شود.

وی گفت: اگر فرد تنگی نفس شدید نداشته باشد نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارد و مراجعه به پزشک، انجام رادیوگرافی ریه و دریافت دارو کفایت می‌کند ولی بیمار بدحال باید به سرعت به بیمارستان منتقل شود.

دکتر بجدی با بیان اینکه اومیکرون نیز می‌تواند درگیری ریه ایجاد کند افزود: برخی بیماران در روزهای دهم تا چهاردهم ابتلا مراجعه می‌کنند که در این شرایط تاثیر داروها بسیار کم می‌شود و نجات جان بیمار نیز سخت خواهد بود بنابراین مراجعه بهنگام برای درمان بیماران ضروری است.

وی ادامه داد: از مردم درخواست می‌کنیم با دریافت سه دز واکسن، خودداری از حضور در تجمع‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و توجه به تهویه مناسب، میزان ابتلا به بیماری را کاهش دهند تا بتوان به بیماران بدحال و نیازمند بستری به خوبی رسیدگی کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

در حال حاضر هزار و ۱۲۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۵۶۲ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۳۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۵ هزار و ۲۷۶ نفر رسیده است.

همچنین ۶ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۴۳۶ نفر از بیماران نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

تاکنون ۶۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۹۶ دُز اول، ۵۵ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۸۴ دُز دوم و ۲۲ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۸۸۳ دُز سوم واکسن کرونا در ایران تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۹ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۶۳ دُز رسیده است.

در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد. 

"پاندمی کرونا" در جهان ۴۲۵ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۷۱۷ نفر را بیمار کرده و جان پنج میلیون و ۹۰۷ هزار و ۸۸۱ نفر را گرفته است. ۳۵۱ میلیون و ۰۸۷ هزار و ۱۰۶ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان هم تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۸۰ میلیون و ۸۷ هزار و ۶۱۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۹۵۹ هزار و ۴۱۲ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی از لیست جدول ۱۰ کشوری که بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا را در جهان دارند حذف شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha