۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۷
کد خبرنگار: 1086
کد خبر: 84659071
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیش بینی افزایش قیمت غلات با تشدید تنش روسیه و اوکراین

تهران- ایرنا- سوداگران و تحلیلگران معتقدند تشدید تنش‌ها بین دو کشور عمده تولیدکننده غلات؛ یعنی روسیه و اوکراین باعث می‌شود خریداران محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم و غله به سمت تولیدکنندگان جایگزین بروند و همین امر قیمت محصولات را افزایش خواهد داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از رویترز، بازار سهام جهانی در نوسان و قیمت نفت امروز (سه‌شنبه) ۲ دلار افزایش یافت و بهای نفت آتی (آوریل) برنت به بیش از ۹۹ دلار رسید؛ در حالیکه شرق اروپا در آستانه جنگ قرار دارد. دو کشور روسیه و اوکراین نزدیک به ۲۹ درصد از صادرات گندم، ۱۹ درصد از عرضه ذرت و ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان در جهان را به خود اختصاص می‌دهند. سوداگران از این بابت نگران اند که هر رویارویی نظامی بر صادرات محصولات کشاورزی اثر گذاشته و موجب هجوم واردکنندگان به دیگر تولیدکنندگان محصولات شود. 

قیمت گندم در بورس کالای شیکاگو امروز بیش از ۲ درصد افزایش یافت، قیمت ذرت به بالاترین رقم طی هفت ماه قبل رسید و قیمت سویا بالا رفت؛ هر سه ماده غذایی مهم نزدیک به ۴۰ درصد از سال ۲۰۲۱ به دلیل کاهش تولید جهانی و بالا رفتن تقاضا افزایش قیمت یافته اند. نزدیک به ۷۰ درصد از گندم کشت‌شده در روسیه در سال ۲۰۲۱ به خاورمیانه و آفریقا صادر شده است.

سوداگران تشدید تنش‌ها را از قبل هم باعث روکردن برخی خریداران به دیگر تامین‌کنندگان برای خرید محصولات خود می دانستند. یک سوداگر سنگاپوری گفت: کشتی‌ها به دلیل خطر قریب‌الوقوع از ورود به بنادر دریای سیاه پرهیز می‌کنند و اختلال در عرضه در این منطقه قبل هم دیده می‌شد. کمبود عرضه محصولات کشاورزی این کشورها می‌تواند تقاضا را برای مواد غذایی مورد نیاز پخت نان در کانادا و آمریکا افزایش دهد.   

برنامه غذای سازمان ملل اعلام کرد: قیمت مواد غذایی به دلیل افزایش تقاضا برای گندم و لبنیات اکنون به بالاترین قیمت طی یک دهه گذشته رسیده است. همچنین افزایش قیمت در بازارهای نفت، حمایت از بازار محصولات کشاورزی را نیز بالا برده است در حالیکه استفاده بیشتر این محصولات موجب یافتن تولیدکنندگان جایگزین شده است.  

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد مسکو استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. وی پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، دستور داد نیروهای حافظ صلح این کشور وارد این مناطق شوند. رئیس جمهور روسیه بامداد سه شنبه به وزارت دفاع این کشور دستور داد تا نیروهای حافظ صلح را به دو منطقه دونتسک و لوگانسک اعزام کند. آمریکا و اتحادیه اروپا روسیه را به تشدید تنش‌ها تهدید کرده‌اند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha