خط چهارم قطارشهری مشهد ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مشهد- ایرنا- شهردار مشهد گفت: برای اجرای خط چهارم قطارشهری حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که تامین آن از طریق فاینانس امکان‌پذیر است.

سید عبدالله ارجائی روز سه‌شنبه در بازدید استاندار خراسان رضوی از خطوط قطار شهری مشهد افزود: تکمیل خط چهارم قطارشهری با سرمایه‌گذاری‌های شهرداری یا انتشار اوراق مشارکت که میزان آن در کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است میسر نمی‌باشد.

وی ادامه داد: در این راستا پیشنهاد استفاده از فاینانس به استانداری و وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است.

شهردار مشهد گفت: هم اکنون بیش از یک کیلومتر از تونل خط چهارم قطارشهری حفاری شده و اولویت در خط سوم آن نیز اتصال راه آهن، پایانه امام رضا (ع) و فرودگاه مشهد به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و تکمیل شبکه ورود و خروج زائر است.

وی افزود: در صورت عمل دولت به پرداخت ۵۰ درصدی خود در احداث خطوط قطارشهری این اقدامات تا پایان سال ۱۴۰۲ به انجام می‌رسد.

ارجائی ادامه داد: براساس دستور رییس جمهوری در کارگروه زیارت، باید از محل بودجه نفت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به شهرداری مشهد کمک شود که این موضوع باید با کمک استاندار و دولت، پیگیری و محقق شود.

وی گفت: در خط یک قطارشهری مشهد ۶۰ واگن فعال است و ۶۰ واگن جدید هم مورد نیاز است تا بعد از پایان کرونا دچار مشکل نشویم.

شهردار مشهد افزود: اگر قرار باشد خط یک قطارشهری را تا آرامستان بهشت رضا (ع) این شهر که مطالبه جدی مردم است ادامه دهیم با واگن‌های موجود چنین امکانی وجود ندارد و این امر نیازمند حمایت دولت است.

وی ادامه داد: در خط ۲ قطارشهری نیز اولویت ما تکمیل ایستگاه سلامت است، این ایستگاه با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و تکمیل خواهد شد و به تناسب افزایش مسافر، واگن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند اما این امر نیاز به تامین واگن و تعمیر و نگهداری ناوگان موجود دارد.

ارجائی به اتصال خط یک قطارشهری مشهد به گلبهار اشاره کرد و گفت: اگر قطارشهری گلبهار راه‌اندازی و به خط سوم متصل شود و نتوانیم واگن مورد نیاز را تا آن زمان تامین کنیم، مسافر گلبهار تمام واگن‌های این خط را پر می‌کند و هیچ مسافر دیگری در ایستگاه‌های بعدی امکان سوار شدن به قطارشهری را نخواهد داشت.

وی افزود: توسعه حمل‌ونقل ریلی یکی از اولویتهای مشهد برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است، با اقدامات کوتاه مدت مانند ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی می‌توان مشکل را به‌ صورت موقت حل کرد اما راه حل ریشه‌ای مشکل ترافیک و آلودگی هوا، توسعه خطوط ریلی است.

هم اکنون خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۲۳.۵ کیلومتر از فرودگاه این شهر تا وکیل آباد روزانه بطور میانگین ۱۳۰ هزار نفر را در این مسیر جابه‌جا می‌کند.
خط دوم قطارشهری مشهد نیز جابه‌جایی شهروندان را در مسیر ۱۴.۵ کیلومتری از منطقه رضاشهر تا طبرسی شمالی این کلانشهر انجام می‌دهد.

حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تا کنون ۱۸ کیلومتر از این مسیر حفاری شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم این قطارشهری هم به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی مشهد با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha