۳ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۰۷
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 84659445
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۴۳ هزار برگ عبور از مرز مشترک استان اردبیل با کشور آذربایجان صادر شده است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: ۴۳ هزار و ۵۰۰ برگ عبور ترانزیتی (دوزبلاغ) در سال میلادی گذشته بین رانندگان پایانه مرزی بیله سوار با کشور آذربایجان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، کلیم الله وثوقی روز سه شنبه در بازدید از پایانه مرزی بیله سوار افزود: دوزبلاغ یا پروانه عبور، قراردادی دو جانبه و برگ معافیت کاهش عوارض بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است و هر برگ آن معادل ۱۰۰ دلار ارزش دارد.

وی اظهار کرد: در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۳ هزار و ۵۰۰ برگ پروانه تردد یا دوزبلاغ به صورت یک طرفه و دو طرفه به ارزش چهار میلیون و ۳۵۰ هزار دلار در بین رانندگان پایانه مرزی بیله سوار صادر شده است.

وثوقی با اشاره به صدور ماهیانه بیش از سه هزار و ۶۰۰ برگ دوزبلاغ در استان اردبیل خاطرنشان کرد: هر روز حدود ۵۰۰ کامیون از پایانه مرزی بیله سوار تردد می‌کنند و مشغول فعالیت در حوزه صادرات و واردات هستند.

وی با بیان اینکه سهمیه سال ۲۰۲۰ دوزبلاغ استان اردبیل ۳۷ هزار و ۹۰۰ برگ بود، اضافه کرد: برای توسعه ناوگان صادراتی و کاهش هزینه‌های حمل ونقل و حمایت از این صنعت سهمیه دوز بلاغ استان در سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۰ با ۱۵ درصد رشد به ۴۳ هزار و ۵۰۰ برگ افزایش یافته است.

وثوقی با اشاره به اینکه دوزبلاغ با هدف حمایت از صادرات کالای ایرانی در بین رانندگان به هنگام عبور از مرز در پایانه مرزی بیله سوار توزیع می‌شود، ادامه داد: از زمان شروع این طرح (برگ معافیت کاهش عوارض مرزی) از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار برگ دوزبلاغ به ارزش بیش از ۱۰ میلیون دلار در بین رانندگان توزیع شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل پایانه مرزی بیله‌سوار را جزو پنج پایانه برتر کشور دانست و گفت: عملیات گندزدایی و ضدعفونی سالن‌های تجاری و محوطه پایانه مرزی بیله سوار جهت مبارزه با ویروس منحوس کرونا مرتب انجام می شود.

وی افزود: با تلاش نهادهای مستقر در پایانه مرزی بیله‌سوار روند صادرات و واردات کالا در این پایانه عادی و روان است و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب و تلاش مستمر شاهد افزایش صادرات از این پایانه مرزی در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها باشیم.

به گزارش ایرنا، برای عبور از جاده‌ برخی از کشورها و استفاده از آسفالت‌ آنها برای حمل ونقل جاده ای، کامیون داران و یا صاحبان کالا باید برگ دوزبلاغ مربوط به آن کشور را دریافت کنند و این مهم برای تردد کامیون‌ها در کشورهای گرجستان، روسیه، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین، مولداوی، آلمان، ایتالیا، اتریش، بلژیک، اسپانیا، فرانسه، سوئد، مجارستان، بلاروس، لیتوانی، کروواسی، مقدونیه، اسلواکی، چک، صربستان، اسلوونی و استونی اجباری است.

گمرک و پایانه مرزی بیله سوار مغان در ۱۶۵ کیلومتری شمال اردبیل و همسایگی جمهوری آذربایجان تنها گذرگاه فعال مرزی استان اردبیل به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha