۴۵۰۰ معتاد متجاهر در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ جمع آوری شده است

مشهد- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال تا کنون از ۹هزار معتاد متجاهر در کل استان بیش‌ از ۵۰ درصد و افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری شده است.

محمد حسین صالحی روز سه شنبه در جلسه هم اندیشی فعالان ورزش و رسانه و سفیران پیشگیری از اعتیاد افزود: همچنین ۶۰ درصد از هفت هزار معتاد متجاهر در مشهد چیزی حدود چهار هزار نفر جمع‌آوری شده‌اند که برنامه ما این است تا قبل‌از پایان سال ۱۴۰۰ با توجه به این که کمبود جا برای نگهداری این افراد داریم برای جمع آوری میزان باقی مانده ظرفیت‌سازی انجام شود و سایر معتادان متجاهر جمع‌آوری شوند.

وی ادامه داد: از اوایل بهمن ماه سال جاری ظرفیت‌های جدیدی اضافه شد که مجموع ظرفیت‌ مراکز ماده ۱۶ در استان خراسان رضوی بیش از چهار هزار نفر بود اما امسال فقط برای مشهد نزدیک به چهار هزار نفر ظرفیت‌سازی صورت گرفت و به همین میزان جمع آوری معتادان متجاهر نیز انجام شد و در حال حاضر در حال افزایش ظرفیت و برای جمع آوری سایر معتادان متجاهر در مشهد هستیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی گفت: با تاکید و تصمیم‌گیری استاندار خراسان رضوی و شورای هماهنگی و همراهی اعضای این شورا قرار بر این شد که کلیه معتادان مرد متجاهر خراسان رضوی جمع‌آوری شوند که در این طرح اولویت با جمع آوری معتادان متجاهر شهر مشهد است که در این راستا در مشهد هفت هزار نفر تعیین سهمیه شده است که سه هزار نفر توسط شهرداری، سه هزار و ۶۰۰ نفر توسط بهزیستی و ۴۰۰ نفر هم توسط اداره‌کل زندان‌ها جمع‌آوری داشته باشند و مکان‌های نگهداریشان را آماده کنند.

وی افزود: ما ظرفیت‌سازی را به ۲ روش انجام دادیم یکی از طریق اماکن دولتی که ساخت و توسعه داشتیم و دیگری بخش اماکن خصوصی که با پیمانکار قرارداد بستیم و از طریق بهزیستی جمع‌آوری و تحویل معتادان متجاهر انجام می‌شد.

 صالحی ادامه داد: ما ۲۵ مرکز در استان خراسان رضوی داریم که از این تعداد ۶ مرکز در سایر شهرستان‌ها و ۱۹ مرکز در مشهد قرار دارند که این تعداد در حال افزایش است.

وی گفت: در حوزه توانمندسازی بهبودیافتگان از اعتیاد، براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان فنی‌حرفه‌ای کشور و استان خراسان رضوی است، در راستای مهارت آموزی بهبودیافتگان اعتیاد کمپ‌های ماده ۱۶ تبصره ۲ و بهبودیافتگان خارج از این کمپ‌ها، بخشی از منابع و اعتبارات مالی را کشور در اختیار سازمان قرار می‌دهد و بخشی هم خود سازمان کمک می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی افزود:پس از بحث مهارت آموزی، برای ایجاد اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یک سری امتیازاتی به کارآفرینان تخصیص داده شد مانند حق بیمه که بخشی از حق بیمه سهم کارفرما رادر این موضوع پس از این که این افراد لیست بیمه مورد تایید سازمان بیمه تامین اجتماعی را آوردند ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: در راستای اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد نیز خیرین کارفرما بدون توجه به امتیازاتی که برای کارآفرینان درنظر گرفته شده بود اعلام امادگی کردند و پای کار آمدند و ما بهبودیافتگان را به آن ها معرفی کردیم.

صالحی ادامه داد: در حوزه توانمندسازی بهبودیافتگان تنها توجه به فرد بهبودیافته کافی نیست و باید به خانواده آن‌ها نیز توجه شود که در فرآیند توانمندسازی ضرورت توجه و پرداختن به هر دو بخش بهبود یافته و خانواده یکی از موضوعاتی بود که در این چرخه تشکل‌های غیردولتی مانند خانه ورزش جوانان توانستند نقش موثری ایفا کنند. 

وی گفت: از دیگر اقدامات بخش غیردولتی و بخش مردمی، ایجاد مراکز توانمندسازی بهبودیافتگان بود که در طی سنوات گذشته یک مرکز توانمندسازی داشتیم که ویژه مردان بود و تنها مرکز ما بود که در حوزه توانمندسازی بهبودیافتگان بود که افراد بهبودیافته‌ پس از خروج از کمپین ماده ۱۶ به این مرکز می‌رفتند و آن‌جا سامان‌دهی می‌شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی افزود:در حال حاضر مرکز توانمندسازی ویژه زنان نداریم که اخیراً با ورود یکی از خیرین به این حوزه قرار است بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که صورت گرفته است مکانی برای تاسیس مرکز خریداری و آماده کرده‌ تا در حوزه تعامل سازی بانوان توانمندسازی بانوان فعالیت کند.

وی ادامه داد:این مرکزتوانمندسازی بانوان مرکز خیر گردان است و همه اقدامات آن توسط خیرین انجام می‌شود و آن‌جا یک تیم قوی علمی به عنوان یک مرکز تحقیقات و توسعه هم حضور دارد که کار را رصد می‌کند و کمک می‌کند که کار به‌صورت علمی انجام شود.

صالحی گفت:بنا است تعدادی از زنانی که از مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ استان ترخیص می‌شوند به این مرکز توانمندسازی بانوان با ظرفیت حدود ۱۵ نفر بروند و کارشان را شروع کنند و در آن‌جا از خدمات بحث آموزش‌، اشتغال، مهارت‌آموزی اشتغال و سایر آموزش‌های دیگر از جمله مسائل فرهنگی استفاده کنند.

وی افزود: این مرکز توانمندسازی بانوان اولین مرکز خیر گردانی است که در استان قرار است در حوزه صیانت کار کند ؛ هم اکنون این مرکز در حال آماده سازی است و ان شاالله در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ راه اندازی می‌شود و کار خود را شروع می‌کند و شورای هماهنگی نیز در این راستا حمایت مالی می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی ادامه داد: در مشهد این فرایند را فرمانداری مشهد به‌عنوان رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان مشهد انجام داده‌است که هر چهارشنبه یک جلسه شورا دارند و موضوعات رصد می‌شود تا تصمیم گیری ها در این خصوص صورت گیرد و جمع‌آوری هفت هزار معتاد متجاهر صورت بگیرد و محقق شود.
 
وی افزود: در این راستا نیز فردا عملاً وارد فاز اجرا می شویم و قرارگاه عملیاتی توانمندسازی و صیانت را که تا کنون در این حوزه در خراسان رضوی نداشتیم را راه اندازی می کنیم تا اقدامات حوزه صیانت و پیشگیری از اعتیاد به صورت متمرکز در آن جا انجام شود که هم ظرفیت دستگاه‌های شهرستان مشهد و دستگاه‌های متولی استانی حمایت خواهند کرد و هم تشکل‌های مردمی خیرین پای کار می آیند و همه ظرفیت‌ها در این قرارگاه تجمیع می‌شود.
صالحی ادامه داد: در این قرارگاه قرار است مسائل مرتبط با توانمندسازی و صیانت و مراقبت بعد از خروج از معتادان بهبود یافته انجام گیرد.

وی گفت: برای ایجاد اشتغال‌ بهبودیافتگان اعتیاد نیز منابع و تسهیلات ارزان‌قیمت و وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت می شود  چه خودشان بخواهند شغل ایجاد بکنند چه کارفرمایانی که علاقه داشته باشند برای این افراد شغل ایجاد بکنند که ما توصیه می‌کنیم کارفرماها شغل ایجاد کنند تا از کارفرما حمایت شود و  این افراد را به‌کارگیری کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی افزود: پس از اینکه طرح جمع آوری معتادان متجاهر در مشهد عملیاتی بشود بازخوردش را بعد از چند ماه می‌گیریم و این قرارگاه را به شهرستان‌ ها و کلان شهرهایی که معتاد متجاهر دارند هم تعمیم خواهیم داد.

 وی ادامه داد: ما در بحث توانمندسازی از رسانه‌ها انتظار داریم که در این خصوص تبلیغ کنند و تبیین بکند که مردم در دو حوزه به ما کمک کنند؛ حوزه نخست صیانت و پیشگیری از اعتیاد چرا که بخش عمده جامعه ما سالم هستند اما جامعه سالمی که در معرض خطر هستند به‌ویژه نوجوانان و جوانان این‌جا لازم است اقدامات پیشگیرانه انجام شود. هم رسانه می‌تواند کار فرهنگی انجام دهد و اطلاع‌رسانی کند هم مردم و تشکل‌های مردمی به‌ویژه تشکل‌های فرهنگی کمک کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha