دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری و مذاکره همه طرف‌ها در بحران اوکراین شد

نیویورک- ایرنا- آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در پی به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین از سوی روسیه، خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و بازگشت به مسیر گفت‌وگو و مذاکره شد.

 به گزارش ایرنا، دبیر کل سازمان ملل سه شنبه شب در پی لغو سفرش به کنگو به دلیل اقدام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک به نیویورک بازگشت.

گوترش بلافاصله با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد که جهان ما با بزرگ‌ترین بحران صلح و امنیت در سال های اخیر و در طول دوران فعالیت من به عنوان دبیرکل سازمان ملل مواجه است. ما با موقعیتی مواجه هستیم که صادقانه امیدوار بودم رخ ندهد.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: من بسیار نگران تحولات اخیر پیرامون اوکراین از جمله گزارش ها مبنی بر افزایش نقض آتش بس در مرزها و خطر تشدید تنش ها هستم.

گوترش اظهار کرد: تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوگانسک نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

وی تصریح کرد: چنین اقدام یکجانبه ای مغایر با اصول منشور سازمان ملل و همچنین مغایر با اعلامیه روابط دوستانه مجمع عمومی است.

دبیر کل سازمان ملل افزود: این تصمیم همچنین ضربه مهلکی به توافقنامه مینسک است که از سوی شورای امنیت تایید شده است.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: من همچنین نگران انحراف مفهوم محافظت از صلح هستم. زمانی که ارتش یک کشور بدون رضایت کشور دیگر وارد خاک آن می شود، آنها محافظ صلح نیستند.

گوترش تاکید کرد: سازمان ملل کاملا از حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند. در این زمان حساس من خواهان آتش بس فوری و استقرار دوباره حاکمیت قانون هستم.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: ما به خویشتنداری و منطق و کاهش تنش ها نیاز داریم. من از همه طرف ها می خواهم از انجام اقداماتی که این وضعیت خطرناک را تشدید می کند خودداری کنند. اکنون زمان بازگشت به مسیر گفتگو و مذاکره است.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفت: شورای امنیت شب گذشته در مورد اوکراین تشکیل جلسه داد و رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل به اعضا گفت که خطر درگیری بزرگ واقعی است و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری کرد.

وی اظهارات دبیرکل سازمان ملل را یادآور شد که گفت تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال برخی مناطق دونتسک و لوگانسک نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و مغایر با اصول منشور سازمان است.

 دی کارلو گفت که ما از این تصمیم که عواقب منطقه‌ای و جهانی را به دنبال دارد، بسیار متاسفیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین در بیانیه خود از همه طرف ها خواست تا تلاش های خود را بر توقف فوری خصومت ها، محفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، اولویت دادن به دیپلماسی  و جلوگیری از هرگونه اقدام و انتشار بیانیه ای که ممکن است وضعیت خطرناک در اوکراین و اطراف آن را تشدید کند، متمرکز کنند.

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت که او عمیقا نگران خطر نقض جدی حقوق بشر و همچنین نقض قوانین بین المللی بشردوستانه در نتیجه هرگونه تشدید اقدام نظامی است.

 باشله افزود که دفتر حقوق بشر سازمان ملل به نظارت دقیق اوضاع در شرق اوکراین ادامه می دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

هفته گذشته دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواست تا استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha