ساخت کارخانه کنسانتره دام در فریمان خراسان رضوی آغاز شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: ساخت نخستین کارخانه تولید کنسانتره دام سبک ویژه عشایر این استان در شهرک صنعتی فریمان آغاز شد.

محمد نبوی فرد روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این کارخانه با ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن، نخستین کارخانه کنسانتره ویژه دام سبک عشایر در استان است.

وی ادامه داد: این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع با زیربنای هشت هزار مترمربع ساخته می‌شود که در صورت توسعه و اجرای فازهای بعدی قابلیت افزایش زیربنا تا ۱۲ هزار مترمربع را داراست.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: ساخت این کارخانه برای ۴۵ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند و تاکنون برای تهیه زمین ۲۲.۵ میلیارد تومان هزینه شده که برای ساخت آن ۵۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.

وی افزود: خواستار تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت این کارخانه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری، منابع استانی و کمک نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی هستیم.

نبوی فرد ادامه داد: با راه اندازی این کارخانه بسیاری از نیاز کنسانتره دام سبک عشایر استان تامین می‌شود لذا خواستاریم سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه تامین نهاده مورد نیاز برای تولید کنسانتره در این کارخانه همکاری و مشارکت لازم را داشته باشد.

وی گفت: برای تولید کنسانتره در این کارخانه ۱۰ قلم نهاده به همراه ریزمغذی‌ها و مکملها مورد نیاز است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد این کارخانه ظرف ۱۰ ماه آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد. 

گرچه عشایر ۱.۵ درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند اما ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، حدود ۴۰ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام سبک کشور را تولید می‌کنند. 

ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است و بر خلاف پیدایش تمام پدیده‌های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر در جامعه آنان پا برجا مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش در این ساختار پایدار است.

در این میان عشایر خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های دارای مرز مشترک با ۲ کشور از اهمیت و نقش فراوان برخوردارند.

عشایر خراسان رضوی در قالب ۳۵ طایفه با دارا بودن ۹۹۰ هزار راس دام و تولید سالانه ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha