بهره مندی دولت سیزدهم از ظرفیت های مرزی آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- "محمد صادق معتمدیان" استاندار دولت سیزدهم در آذربایجان‌غربی دیروز، سه شنبه به همراه هیاتی اقتصادی به اقلیم کردستان عراق در شمال این کشور سفر کرد؛ سفری که با قامت روابط دیپلماتیک، بهره مندی از ظرفیت جغرافیایی و مرزی شمال غربی ترین استان کشور را در دستور کار داشت.

به گزارش ایرنا، هرچند آذربایجان‌غربی ظرفیت‌های کم نظیر اقتصادی در حوزه‌هایی همچون معدن، گردشگری و کشاورزی را داراست ولی ظرفیت جغرافیایی و بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک آن با سه کشور همسایه، شرایطی کم نظیر برای توسعه اقتصادی منطقه را رقم زده که متاسفانه تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها قبل با تاسیس کنسولگری در شهرهای اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق زمینه مناسبی در جهت ارتباطات سیاسی و اجتماعی بین ایران و اقلیم کردستان را فراهم کرد که در همین راستا بیش از ۲۵۰ کیلومتر مرز مشترک آذربایجان‌غربی با شمال عراق می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری بین ۲ کشور باشد.

تجربه "معتمدیان" استاندار آذربایجان غربی در استان‌های مرزی خراسان رضوی و خراسان جنوبی، امروز کمک حال آذربایجان‌غربی شده است؛ به گونه‌ای که ظرفیت مرزی این استان هم اکنون بیش از پیش مورد توجه واقع شده و افزایش تجارت و مراودات اقتصادی برای توسعه منطقه در دستور کار دولت مردان قرار گرفته است.

نگاه مثبت استاندار آذربایجان‌غربی به توسعه اقتصادی با عراق

یکی از کلید واژه‌های سخنان استاندار آذربایجان‌غربی در اکثر جلسات اقتصادی همواره بهره مندی از ظرفیت‌های مرزی بوده است؛ "معتمدیان" در دیدار روز گذشته با  استاندار اربیل عراق نیز با تاکید بر ضرورت افزایش تعاملات اقتصادی، به روابط خوب جمهوری اسلامی با شمال عراق اشاره کرد.

تجربه‌های مدیریتی استاندار آذربایجان‌غربی به وی ثابت کرده که همبستگی فرهنگی می‌تواند در توسعه اقتصادی نقش آفرین باشد؛ از این رو " معتمدیان در دیدار با همتای عراقی خود در اربیل به روابط تاریخی و فرهنگی بین ایران و اقلیم نیز اشاره کرد و مدعی شد که نگاه به اقلیم کردستان عراق همواره بر اساس مساعدت بوده است.

تکمیل مسیر ریلی به تمرچین، اولین دستاورد سفر استاندار آذربایجان‌غربی به اقلیم

استاندار آذربایجان‌غربی در بخشی از سفر سه روزه خود به اقلیم کردستان عراق به مشکلات موجود در مرز تمرچین نیز اشاره کرد و مدعی شد که برای رفع مشکلات و بهبود مبادلات اقتصادی، سال آتی مسیر ۳۱ کیلومتری راه آهن از نقده به تمرچین تکمیل می شود.

وی همچنین خواستار تسهیل دسترسی به مسیر تمرچین برای تسریع در رفت و آمد و رونق مرزهای دوطرف‌ شد.

معتدمیان در دیدار با استاندار اربیل بر توسعه تردد مسافری در مرزها نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر ساکنان استان های شمال غربی ایران، بسیاری از مسافران کشورهای آذربایجان و ارمنستان نیز برای دسترسی به عتبات عالیات می توانند از ظرفیت اقلیم کردستان عراق استفاده کنند.

البته باید اذعان کرد که جدا از مسایل اقتصادی، در زمینه های فرهنگی و دانشگاهی نیز ظرفیت های بسیاری برای همکاری اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد به گونه‌ای که "معتمدیان" با اشاره به تحصیل بیش از یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی اقلیم کردستان در دانشگاه‌های آذربایجان غربی تحصیل می کنند افزود: از هر فرصتی برای افزایش ارتباط و مراودات باید بهره مند شد.

هیات اقتصادی همراه استاندار، نقطه عطفی برای سرآغاز تحولات

"معتمدیان" برخلاف سایر دوره‌های گذشته در قالب هیاتی اقتصادی، نه سیاسی و امنیتی وارد اقلیم کردستان عراق شد؛ همراهی اعضای اتاق بازرگانی و تجار در این سفر سه روزه، واکنش‌های مثبت و متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی داشت؛ بازتابی که امید به آینده را تقویت کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در این سفر مدیران اقتصادی استان و بخش خصوصی حضور دارند، افزود: بدون‌ شک پس از این سفر روابط تجاری بین آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق را تقویت می‌کند.

تفاهم نامه‌های اقتصادی باید عملیاتی شود

"استاندار آذربایجان‌غربی" در سفر خود به اقلیم کردستان عراق  هدف اصلی از سفر به این کشور را گسترش روابط با اقلیم عنوان کرد و افزود: در سفری که دی ماه سال جاری استاندار اربیل به آذربایجان غربی داشت، تفاهم نامه ای اقتصادی امضا شد که در این سفر به دنبال پیگیری و اجرای آن هستیم.

وی بر رفع موانع تجاری بین استان آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق تاکید کرد و گفت: امیدواریم در این سفر فرصت های سرمایه گذاری ۲ منطقه بررسی و راهکارهای لازم برای توسعه روابط ارائه شود.  

معتمدیان  با تاکید بر اینکه برای توسعه روابط به ویژه روابط اقتصادی با اقلیم کردستان عراق عزم‌جدی داریم، بیان کرد: هم در حوزه توریسم درمانی، گردشگری  و تجاری  ظرفیت های خوبی برای همکاری وجود دارد.

ایران آماده تامین گاز شمال عراق است

البته سفر استاندار آذربایجان‌غربی به عراق اهداف دیپلماتیک ملی نیز داشت؛ معتمدیان پس از نشست چهار ساعته با استاندار اربیل در جمع خبرنگاران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا از طریق مرزهای آذربایجان‌غربی گاز مورد نیاز اقلیم کردستان عراق در شمال این کشور را تامین کند.

وی افزود: مطرح کردن پیشنهاد گاز رسانی به شمال عراق یکی از دستاوردهای این سفر بود که در این نشست به طرف عراقی جزییات آن داده شد؛ زیر ساخت های لازم برای انتقال گاز طبیعی از استان آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق وجود دارد و ما ‌می توانیم با استفاده از توان مهندسی داخل کشور این امر را محقق کنیم.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: اکنون گاز طبیعی تا مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر در جنوب این استان رسیده است و ما آماده ایم که طرح عظیم گاز رسانی را در راستای خدمت به مردم اقلیم کردستان عراق عملیاتی کنیم.

البته "امید خوشناو" استاندار اربیل نیز در جمع خبرنگاران نسبت به پیشنهاد همتای خود در خصوص گاز رسانی به شمال عراق واکنش نشان داد و بیان کرد که این موضوع را بررسی و اگر منافع مردم اقلیم کردستان عراق را تامین کند با آن موافقت خواهیم کرد.

ایران جایگاه مهمی برای کردستان عراق دارد

"امید خوشناو" استاندار اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق نیز در دیدار با همتای ایرانی خود در آذربایجان‌غربی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اقلیم کردستان عراق جایگاه مهمی دارد؛ ما با نگاه ویژه ای به آن‌ نگاه می کنیم و تلاش داریم همسایه خوبی برای آن باشیم.

وی با اشاره به سفر خود به استان آذربایجان غربی گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که امضا شد برخی امورات در مرزهای مشترک با این استان را تسهیل کردیم و این روند را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما از نگاه خوب جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با اقلیم کردستان عراق تقدیر می کنیم و از این‌موضوع خوشحالیم.

اقلیم کردستان به دنبال توسعه روابط با آذربایجان‌غربی است

"هیمن احمد" معاون استاندار اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق تاکید کرد در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که این استان به دنبال توسعه روابط با استان های نوار مرزی ایران به ویژه آذربایجان غربی است.

وی به سفر چند ماه پیش استاندار اربیل به آذربایجان‌غربی نیز اشاره کرد و افزود: چندی پیش استاندار اربیل در سفری که به شهر ارومیه داشت تفاهم نامه ای به منظور توسعه روابط با این استان مرزی در ایران امضا کرد.

وی این تفاهم نامه را مفید توصیف کرد و گفت: به دنبال عملی کردن این تفاهم نامه با کمک طرف ایرانی هستیم و در سفر استاندار آذربایجان غربی به اربیل نیز این موضوع را پیگیری می کنیم.

معاون استاندار اربیل با تاکید بر توسعه روابط اقتصادی بین ۲ استان، عنوان کرد: این تفاهم نامه ۱۴ بند دارد که مهم‌ترین بخش های آن در زمینه اقتصادی است.

به گفته هیمن احمد توسعه روابط مرزی در محدوده های پیرانشهر و حاج عمران از دیگر موارد مورد تاکید مدیران اربیل و آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به روابط تاریخی بین ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: روابط تاریخی و نزدیک فرهنگی بین مردم ایران و عراق بدون شک به توسعه روابط تجاری اربیل و آذربایجان غربی کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، هشتم دی ماه سال جاری تفاهم نامه همکاری توسط محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و امیدعبدالرحمان حسن استاندار اربیل در ۱۴ بند، بین دو طرف در راستای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری امضا شده است.

آذربایجان‌غربی بیش از ۲۵۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که می‌تواند در توسعه اقتصادی با این کشور بسیار موثر باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha