حدود دو سوم آسانسورهای مسکن مهر بجنورد تاییدیه استاندارد ندارد

بجنورد- ایرنا- معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان شمالی گفت: ۱۶۱ دستگاه از حدود ۲۷۲ آسانسور نصب شده در مسکن مهر گلستان شهر بجنورد تاییدیه استاندارد ندارد.

احسان طاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بیش از ۹ سال از افتتاح و ساکن شدن ۱۷ هزار نفر در شهرک گلستان بجنورد به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه مسکن مهر خراسان شمالی می گذرد و آسانسورهای نصب شده در این شهرک تاکنون تعداد زیادی از آسانسورها در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ثبت درخواست نشده است.

وی تصریح کرد: در تازه ترین پیگیری های اداره کل استاندارد خراسان شمالی جلسه ای با دستگاه های متولی راه و شهرسازی، شهرداری بجنورد و صنعت، معدن و تجارت برگزار و آخرین آمار دقیق از آسانسورهای این شهرک جمع بندی شد و شرکت های نصاب درون استانی و خارج استانی مشخص شده تا موظف به ثبت درخواست شوند.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان شمالی گفت: برآورد می شود تا یکسال دیگر شرکت های نصاب وظیفه محوله مبنی بر درخواست آسانسور را ثبت و دیگر مراحل توسط کارشناسان اداره کل استاندارد پیگیری شود.

وی در مورد روند ثبت درخواست و تاییدیه بازرسی و کیفیت آسانسورها اظهار داشت: آسانسور در ابتدا توسط شرکت دارای پروانه طراحی و مونتاژ وابسته به صمت نصب می شود و در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ثبت درخواست و سپس کارشناسان اداره کل استاندار بازرسی اولیه را انجام می دهند.

وی گفت: این اداره کل نواقص را به شرکت مربوطه اعلام و در انتها بعد از تعمیر تاییدیه مورد نظر به شهرداری ارجاع می شود تا پایان کار صادر شود.

اولویت بازرسی مسکن معلولان

طاهری در ادامه افزود: تعدادی از بلوک های شهرک گلستان مخصوص معولان است و هیچ‌گونه آماری از تعداد آسانسورهای نصب شده در این واحدها وجود ندارد بنابراین این واحدها نیز همانند سایر واحدهای شهرک گلستان تاییدیه بازرسی و کیفیت ندارند بنابراین بازرسی اولیه و دوره ای نیز انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت بعنوان متولی شرکت های نصاب آسانسور مقصر است، بیان کرد: دستگاه های نصاب باید برای دریافت تاییدیه استاندارد در سامانه مربوطه ثبت درخواست کنند که این مهم انجام نشده است.

معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان شمالی گفت: شرایط این آسانسورها در طی این سال ها نامعلوم و مبهم است و مشخص نیست که شهرداری بر اساس چه قانونی پروانه واحدهای بدون تاییدیه آسانسور را صادر کرده است.

وی ادامه داد: اکنون شرایط این آسانسورها در دست بررسی است و بازرسی و واحدهای مسکونی معلولان در اولویت قرار دارد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha