۲۳۰۰ کارت بازرگانی در خراسان رضوی فعال است

مشهد-ایرنا- رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۳۰۰ کارت بازرگانی فعال مربوط به تجار اتاق بازرگانی و اتاق تعاون در این استان فعال است.

امیرعلی فخریان روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ کارت بازرگانی مربوط به اتاق بازرگانی و ۱۰۰ کارت مربوط به اتاق تعاون است، میزان تجارت مربوط به هر کارت بازرگانی کاملا قابل احصا بوده و حق عضویت پرداختی به اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون کاملا مشخص است.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون اظهارات مجلس شورای اسلامی برای شفاف‌سازی درآمدهای اتاق بازرگانی گفت: درآمدهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی شفاف بوده و براساس آمار تجارت، صادرات و واردات و حق عضویت اعضا قابل محاسبه و پیگیری است، از سوی دیگر دستگاه های نظارتی نیز کاملا بر این بخش نظارت دارند.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مشکلات صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی بیان کرد: بانک مرکزی در راستای مساعدت با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و بر اساس مصوبات و پیگیری های کمیته اقدام ارزی ملی و دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، مصوبه‌ای حمایتی را در دی ماه امسال ابلاغ کرده است.

وی  تصریح کرد: به استناد این مصوبه، صادرکنندگان ریالی سال ۹۷ به کشورهای مختلف نظیر عراق و افغانستان و سایر صادرکنندگان سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ که تاکنون نتوانسته‌اند، رفع تعهد ارزی کنند تا پایان سال جاری می‌توانند با ارائه مستندات در سامانه جامع تجارت نسبت به ایفای تعهد ارزی خود اقدام کنند.

امیر فخریان اظهار داشت: در بندهای مختلف بخشنامه این مصوبه که به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده، تمدید مهلت برای بازگشت ارز صادراتی برای گروه‌های مختلفی از صادرکنندگان انجام گرفته است، یک بخش مهم آن مربوط به صادرکنندگان به مقصد کشورهای عراق و افغانستان است که بر این اساس در بازه زمانی ۲۲‌ فروردین‌ ماه ۱۳۹۷ تا ۱۶‌ مردادماه ۱۳۹۷ ، صادرکنندگانی که تاکنون اطلاعات پروانه‌های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند، تا پایان سال۱۴۰۰ مهلت دارند تا نسبت به این موضوع اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس این بخشنامه سایر صادرکنندگان سالهای 1397 تا 1399 هم مهلت دارند تا پایان سال جاری روند بازگشت ارز به چرخه اقتصادی را به انجام برسانند، البته برای صادرکنندگان سال ۹۷ منوط به ارائه اسناد لازم مبنی بر ورود و در اختیار داشتن ارز است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بر اساس این بخشنامه برای صادرکنندگان خرد، بانک مرکزی موافقت کرده تا تعهدات ارزی ایفا نشده کمتر از پنج هزار یورو تا تاریخ ابلاغ این مصوبه، یعنی ۲۸ دی ماه  امسال از رفع تعهدات ارزی تا مبلغ مذکور معاف شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha