۷ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۵۲
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84660411
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دردسرهای دارویی گیلان و لزوم برخورد جدی با متخلفان

رشت - ایرنا - مشکلات دارویی گیلان از شایعات کمبود دارو تا قیمت پرانی‌های سلیقه‌ای چند وقتی است که گله مندی مردم استان را به دنبال داشته است. مردم و بیمارانی که بیش از هر چیزی خواستار ساماندهی این وضعیت و برخورد با متخلفان حوزه دارویی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی چند هفته اخیر توزیع نامناسب داروهای مورد نیاز بیماران در داروخانه ها برخی قیمت پرانی ها و شایعاتی مربوط به کمبود دارو را در گیلان به دنبال داشته است. مشکلی که نگرانی بیماران و حتی مردم عادی در این شرایط هجوم دوباره کرونایی را به همراه داشته است. 

شایعات مربوط به کمبود دارو ، افزایش قیمت و همچنین قیمت پرانی های بی اساس در حالی است که بارها مسئولان استانی به خصوص نماینده عالی دولت در گیلان اعلام کرده است کمبود دارویی در استان نداریم و به میزان نیاز سهمیه در اختیار گیلان قرار گرفته است. 

اسدالله عباسی در جلسات مختلف به ویژه ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بر توزیع مناسب دارو تاکید کرد و با اشاره به فقدان مشکل خاص در تامین سهمیه داروی استان از متولیان امر نظارت بیشتر و همچنین حل مشکلات را خواستار شد.

علاوه بر این تمرکز برخی داروها در تعداد محدودی از داروخانه‌ها و همچنین تمایل داروخانه ها به آزاد فروشی به جای توزیع در شبکه بیمه ای بر مشکلات دارویی استان افزوده است. در بررسی اخیر خبرنگار ایرنا از چندین داروخانه سطح شهر رشت برخی از آنها بهوجود اینکه داروهای نسخه ای را تمام شده اعلام می کردند، اما همان داروها را به صورت آزاد به فروش میرساندند.   

همچنین در بررسی خبرنگار ایرنا، "آمپول نوروبیوم" و تعدادی دیگر از داروهایی تقویتی و ضد کرونایی در برخی از داروخانه ها با نسخه بیمه ای فروخته نمی شد، و داروخانه داران این داروهارا به صورت آزاد می فروختند. 

برخورد با متخلفان خواست مردم

بانوی بیمار مراجعه‌کننده به یکی از داروخانه‌های رشت در گپ و گفتی نامحسوس به خبرنگار ایرنا گفت: طی چندماه اخیر، شاهد افزایش قیمت دارو "در برخی از داروها تا ۲ برابر هستیم" که همان دارو در داروخانه های دیگر با قیمت پایین تری فروخته می شود. 

وی با بیان اینکه به دلیل فشار بالا و سایر مشکلات ناشی از بیماری باید هر ۶ ماه تحت نظر پزشک باشم، افزود: هر بار که در فاصله ۶ ماه به داروخانه برای تامین دارو با توجه به تجویز پزشک مراجعه می‌کنم، شاهد افزایش قیمت‌ها هستم ضمن اینکه برخی از داروها پیدا نمی شوند. لازم است مسئولان با این مسئله برخورد جدی داشته باشند تا داروفروشان بیش از این به مردم فشار نیاورند.

این زن میانسال همچنین گفت: در دولت قبلی با وجود وعده های بسیار شاهد افزایش هر روزه داروها بودیم که البته طی ماههای اخیر این افزایش ها بسیار کمتر شده است. اما لازم است دولت بیشتر از این نظارت داشته باشد.

همانند این بانو بسیاری از مردم گیلان خواستار حضور جدی تر مسئولان و ناظران بر عملکرد تولید و توزیع کنندگان دارویی هستند و از مدیران می خواهند تا در کمترین زمان و با قاطع ترین برخوردها بر زخم های مردم مرهم بگذارند.

هانه افزایش قیمت مواد اولیه دلیل گرانی دارو

فروشنده یکی از داروخانه‌ها در رشت با تایید افزایش قیمت دارو و نایابی برخی از داروها در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، مبنی بر چرایی این موضوع گفت: به نظرم همه داروخانه ها در گیلان با این مشکلات روبرو هستند و تنها مربوط به شهر رشت نیست.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر همواره شاهد افزایش قیمت و در مواردی با کمبود دارو مواجه بودیم، افزود: افزایش قیمت دارو تقریباً از ۸ ماه باقیمانده دولت گذشته شدت گرفت.

این فروشنده دارو با اشاره به افزایش قیمت برخی از داروها تا بیش از ۵۰ درصد اظهار داشت: تولیدکنندگان و توزیع کنندگان افزایش قیمت مواد اولیه را دلیل این گرانی بیان می کنند و به دلیل مقرون به صرفه نبودن حتی تمایلی برای تولید برخی اقلام دارویی هم ندارند.

وی افزایش قیمت مواد اولیه را بهانه ای برای تولید کنندگان عنوان کرد و افزود: متاسفانه تولید کنندگان همواره با این بهانه و با توسل به قطع تولید، به دنبال فشار بر دولت برای افزایش قیمت ها هستند و این چرخه را هربار تکرار می کنند.

همچنین وی با بیان اینکه در این بین مصرف کننده آسیب می‌بیند، خاطر نشان کرد: روزانه با بیمارانی مواجه می‌شوم که داروی آنان در این داروخانه یا هر داروخانه دیگر یافت نمی‌شود و برخی دیگر هم از افزایش قیمت گلایه دارند.

تشدید نظارت بر داروخانه‌های گیلان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نظارت ها بر داروخانه های سطح استان تشدید شده است و تمام تلاشمان را در این ارتباط به کارگرفته‌ایم.

سیدمهدی موسوی گفت: در تشدید نظارت‌ها به عنوان مثال پیش از این اگر چهار بار از داروخانه ها بازدید به عمل می‌آوردیم این بازدیدها به ۱۰ بار رسیده‌ است؛ علاوه بر این بازدیدهای سریع و مشترک با تعزیرات حکومتی را نیز انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در جریان این بازدیدها در صورت مشاهده تخلف با متخلفان نیز برخورد قاطع خواهد شد، اضافه کرد: پرونده‌های تخلف در زمینه‌های گران فروشی و قاچاق را به تعزیرات حکومتی ارایه می‌دهیم که برخوردهای لازم را با آنان خواهند داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با تاکید بر اینکه در حد امکان و توان نظارت‌ها را جدی انجام می‌دهیم، گفت: اما هیچ وقت نمی توانیم ادعا کنیم که مشکلی وجود ندارد، تمام تلاشمان این است که نظارت ها را داشته باشیم.

دکتر موسوی در ادامه با بیان اینکه افزایش نامتعارف قیمت دارو به ویژه برای داروهای اساسی و حیاتی نداریم، اضافه کرد: کمبود نسبی و متاثر از شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها است.

دردسرهای دارویی گیلان و لزوم برخورد جدی با متخلفان

تاکید استاندار گیلان؛ ضرورت توزیع مناسب داروها

با این وجود معضلات دارویی از قبیل کمبود و نوسانات قیمتی داروها مدتی است که رنج بیماران را مضاعف کرده است؛ مسئله‌ای که نه تنها بارها با تذکر استاندار مواجه شد، بلکه  بازدید سرزده وی را از داروخانه‌های سطح استان به همراه داشت.

بازدیدهای میدانی و بررسی نزدیک مسائل و مشکلات در حوزه های مختلف در دستور کار استاندار گیلان است، در بخش مشکلات داروخانه ها هم گزارش هایی به وی واصل شده بود به این دلیل شخصا از تعدادی از داروخانه ها بازدید کرد.

استاندار گیلان در جریان این بازدیدها ضمن گفت و گو با مسئولان فنی و متصدیان داروخانه های استان، با مراجعه کنندگان نیز گفت و گو کرد و در جریان مشکلات آنان قرار گرفت،  کمبود اقلامی از داروها در داروخانه ها، تمرکز برخی داروها در تعدادی از داروخانه، نحوه پوشش بیمه ای بویژه بیمه تکمیلی، قیمت و چگونگی توزیع داروها و نیز مشکلات سیستم های داخلی الکترونیکی داروخانه ها از جمله مواردی بود که مردم و متصدیان امر، بیان داشتند.

وی با تاکید بر ضرورت توزیع مناسب داروها در تمامی داروخانه‌های گیلان برای دسترسی آسان مردم به دارو گفت: نباید توزیع داروها در یک داروخانه متمرکز شود، لازم است دارو در داروخانه های مختلف مرکز و شهرستان‌های استان به خوبی توزیع شود تا مردم دسترسی راحتی داشته باشند و از این جهت مشکلی برای مراجعه کنندگان و بیماران نداشته باشیم.

دردسرهای دارویی گیلان و لزوم برخورد جدی با متخلفان

توزیع انحصاری دارو در گیلان ممنوع

استاندار گیلان همچنین بارها سلامت مردم را خط قرمز دولت سیزدهم عنوانکرد و گفت که دولت سیزدهم در بخش سلامت آحاد جامعه به‌ ویژه تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای مدیریت و کنترل کرونا و بیماری‌های خاص با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی توجهی ویژه دارد و مطابق با تدابیر اندیشیده شده، دارو و تجهیزات این و بخش، به اندازه کافی در استان گیلان موجود است.

عباسی با تکلیف به همه مدیران بخش بهداشت، درمان و سلامت و حوزه نظارتی برای انجام دقت نظر کافی به نفع مردم اظهار کرد: مردمی که پی‌گیر درمان و سلامت خود و خانواده‌شان هستند، نباید دغدغه دیگری داشته باشند و اگر در خدمات بیمه ای کوتاهی شود، مسئله قابل پذیرشی نیست.

استاندار گیلان با تاکید بر عدم انحصار دارو در اختیار یک داروخانه، خطاب به مسئولان حوزه سلامت بیان داشت: داروخانه های غیر فعال استان را فعال و لیست ارائه داروهای بیماری خاص و مانند آن را برای مردم ، اطلاع رسانی و نیز دارو در داروخانه های مختلف مرکز و شهرستان‌های استان به خوبی توزیع کنید تا مردم دسترسی راحتی داشته باشند.

وی با تاکید بر نظارت دقیق و مداوم در حوزه بهداشت و سلامت آحاد جامعه توسط دستگاه‌های نظارتی افزود: تعزیزات حکومتی به پرونده‌های تخلف داروخانه‌ها و دیگر بخش های حوزه درمان از جمله گران فروشی و قاچاق دارو، عدم دسترسی راحت مردم به دارو و تجهیزات، تفاوت قیمت دارو در داروخانه های مختلف و مواردی که مردم گزارش می‌دهند و شاکی هستند، بدون نوبت رسیدگی کند و نتیجه را به سمع و نظر مردم برساند.

مشکلات دارویی گیلان در حالی طی روزهای اخیر وضعیت بیماران را آشفته کرده که رییس سازمان غذا و دارو چندی پیش در یک نشست خبری مجازی گفته بود؛ تخصیص اعتبار لازم از سوی دولت سیزدهم در سال‌جاری باعث شده به سرعت بسیاری از کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی برطرف شود.

بهرام دارایی اظهار داشت: در سال ۹۷ حدود چهار میلیارد دلار نیاز ارزی برای دارو و تجهیزات پزشکی داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ میلیارد دلار بود که در ۶ ماه اول امسال فراهم شد.

وی بیان داشت: همچنین امسال ۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی از داروهای تک داشتیم و در ۲ سال اخیر در دوران همه گیری کرونا، صنعت داروسازی دستاوردهای خوبی داشته که از جمله می توان به تولید واکسن اشاره کرد.

به هر حال مردم در انتظار رفع مشکلات دارویی و دسترسی آنان به داروهای مورد نیاز در گیلان با توجه به تاکیدات استاندار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha