لاوروف: گوترش تحت فشار غرب عمل می‌کند

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۲۶
کد خبر: 84660429
لاوروف: گوترش تحت فشار غرب عمل می‌کند

تهران – ایرنا - «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه درپی  انتقاد دبیرکل سازمان ملل  از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک توسط مسکو، آنتونیو گوترش را متهم به جانب داری از غرب کرد و گفت که وی تحت فشار غرب عمل می کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای خبری اسپوتنیک با انتشار این خبر نوشت: چرخش موضع گوترش درمورد وضعیت اوکراین به خاطر تحت فشار غرب است.

اسپوتنیک افزود: پیشتر دبیرکل سازمان ملل گفته بود به رسمیت شناختن جمهوری های خلق دونتسک و لوگانتسک از سوی روسیه به منزله  لطمه ای شدید به توافق مینسک است.

بنابراین گزارش؛ سرگئی لاوروف امروز چهارشنبه دراین باره گفت که مشخص است آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  تحت فشار طرف غربی عمل می کند، چراکه اخیرا اظهارات متعددی در مورد آنچه در شرق اوکراین رخ داده، بیان داشته که در تضاد با وضعیت و اختیارات  وی تحت منشور سازمان ملل است.

اسپوتنیک افزود: وزیر امورخارجه روسیه همچنین خاطر نشان شد که دبیرکل سازمان ملل هرگز صحبت و سخنی درمورد حمایت از توافقات منیسک نکرده بود.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ۲ اسفندماه و در پی به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین از سوی روسیه، به شدت از آن انتقاد و آنرا نقض حاکمیت اوکراین دانست.

درهمین حال گوترش که سه شنبه شب، ۳ اسفندماه،  در پی لغو سفرش به کنگو به دلیل اقدام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک به نیویورک بازگشته بود، خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و برگشت به مسیر گفت‌وگو و مذاکرات شد.

هرچند اقدام مسکو با محکومیت های بین المللی مواجه شد، اما شبکه خبری سی ان ان ۳ اسفندماه در گزارشی عنوان کرد: حال باید دید حرف تا عمل  این محکومیت های از سوی غرب تا چه اندازه به هم نزدیک خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

**۱۳۰۲*

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha