۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84660515
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کاظمی قمی با وزیران خارجه و انرژی طالبان دیدار کرد

کابل - ایرنا - «حسن کاظمی قمی»، نماینده ویژه رایران در امور افغانستان امروز (چهارشنبه) با «مولوی امیرخان متقی»، وزیر خارجه و «ملا عبداللطیف منصور» وزیر انرژی و آب طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا،وضعیت افغانستان ،سرمایه گذاری در  بخش های معدن ،کشاورزی ،انرژی،راه آهن و تحولات منطقه از محورهای گفت وگوی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه و وزیرر انرژی و آب طالبان بود.

سرپرست وزارت خارجه طالبان با مثبت خواندن  گفت وگو های مقامات ایران و  افغانستان بر  توسعه روابط ۲ کشور تاکید کرد.

وزیرر انرژی و آب طالبان  نیز در این  دیدار سیاست های دولت را در باره برق و انرژی اعلام کرد.

کاظمی قمی در  این  دیدار آمادگی ایران را برای سرمایه گذاری در بخش های معدن  ،کشاورزی ،انرژی و راه آهن  افغانستان تشریح کرد.

برخی از کارشناسان  گفت وگو  در  باره حقابه ایران  از هیرمند را از  محورهای مهم این  دیدار عنوان کرده اند.

این در حالی است که روز گذشته وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان علت نرسیدن آب هیرمند به ایران را وجود مشکلات فنی خواند و اعلام کرد به معاهده‌ای که میان افغانستان و ایران در خصوص آب در سال ۱۳۵۱ شمسی منعقد شده، متعهد است.

این وزارتخانه اعلام کرد که آب رودخانه‌ هلمند، بدلیل «مشکلات فنی» به ایران نرسیده و عمدی نیست.

پیش از این وزیر نیروی ایران گفته بود که پس از جلسات متعددی که با طرف افغان درباره حق آبه هیرمند داشتیم و به رغم پیگیری مداوم تاکنون اتفاقی نیفتاده و امیدواریم که در روزهای آینده شاهد رهاسازی آب هیرمند باشیم.

محرابیان افزود: سه ماه است که با طرف افغانی مذاکره می‌کنیم، سفری را وزیر مربوطه به ایران داشت و مذاکراتی در این راستا صورت گرفت.

وی تاکید کرد: طرف افغان اعلام کردند که حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت می شناسیم و حتما رهاسازی آب انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha