اردوغان از تلاش ترکیه برای بازگرداندن روسیه و اوکراین به میز مذاکره خبر داد

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری ترکیه پس از آنکه اظهاراتش در غیر قابل قبول خواندن اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری خلق برای دونتسک و لوگانسک با واکنش کرملین مواجه شد، در تازه ترین مواضع خود گفته تلاش دارد تا دو طرف درگیر را به میز مذاکره بازگرداند.

به گزارش ایرنا، الشرق قطر روز چهارشنبه به نقل از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گزارش کرد: امیدواریم روسیه و اوکراین هر چه زودتر به میز مذاکره بازگردند.

او که اظهارات روز سه شنبه‌اش در انتقاد از روسیه به سرعت از سوی کاخ کرملین با واکنش شدید مواجه شد، در عین حال گفته «ما نمی‌توانیم روسیه یا اوکراین را رها کنیم. هدف ما برداشتن گامی است که بوسیله آن بتوانیم، بحران بین دو طرف را حل کنیم.»

رئیس جمهوری ترکیه امروز - چهارشنبه - پس از بازگشت از تور آفریقایی خود تاکید کرد که آنکارا نمی تواند در شرایط تنش‌های کنونی میان روسیه و اوکراین، گفت و گو با دو طرف را کنار بگذارد. او در عین حال از ناتو خواستار اتخاذ موضعی روشن در این زمینه شد.

اردوغان در جمع خبرنگارانی که در هواپیمای خود او را همراهی می‌کردند گفت ترکیه بدون خدشه وارد شدن به روابطش با دو طرف، به دنبال برداشتن گام‌هایی برای رفع مشکل است.

رئیس جمهوری ترکیه در عین حال این هشدار را داد که تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین تهدیدی برای امنیت و ثبات در حوزه دریای سیاه است.

اردوغان همچنین نسبت به ادامه گفت و گوها با همتای روس خود به دنبال نشست اخیر ناتو ابراز تمایل کرد.

در این ارتباط، سخنگوی کرملین نیز تایید کرد که عصر امروز قرار است پوتین با همتای ترک خود در خصوص بحران اوکراین تماس تلفنی داشته باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه روز سه شنبه از اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری خلق برای دونتسک و لوگانسک انتقاد کرد.

اردوغان، اقدام روسیه را «غیرقابل‌قبول» خواند و از مسکو و کی‌یف خواست به قوانین بین‌المللی پایبند باشند. او در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بر مخالفت با هر گونه تصمیم علیه تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

اردوغان همچنین تصریح کرد ترکیه برای کمک به حل و فصل مسئله حاضر است در نشست مشترک شورای امنیت که اوکراین پیشنهاد آن را داده شرکت کند.

این اظهارات اردوغان با واکنش مسکو مواجه شد، دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری ترکیه گفت: ما با ترکیه در برخی مسائل اختلاف داریم.

اردوغان از تلاش ترکیه برای بازگرداندن روسیه و اوکراین به میز مذاکره خبر داد

پسکوف روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اختلافات بین روسیه و ترکیه، مانع بنای روابط دوجانبه بین دو کشور نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha