«شورای سینما» اختیارات دو شورای پروانه ساخت و نمایش را مشخص کند

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده فیلم‌ «متری شیش و نیم» با بیان این که «شورای سینما» با مسائل تلنبار شده مواجه است، گفت: مشخص نبودن اختیارات شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش و تولید محتوای داخلی برای سینمادوستان کشور از جمله مباحثی است که شورای سینما باید درباره آن تصمیم‌گیری کند.

سیدجمال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به ضرورت تشکیل شورای سینما اظهار داشت: در سینمای ما مطالبات زیادی وجود دارد که مقامات اجرایی باید مطلع باشند تا دستورات را صادر کنند. توقع این بود که شورای عالی سینما شکل بگیرد ولی الان در حد شوراست. اگر رئیس جمهور در این شورا درگیر می شدند اطمینان بخش‌تر بود.

وی افزود: زمانی که اسامی هیات امنای بنیاد فارابی اعلام شد ما پرسیدیم شان نزول این آقایان چیست؟ جواب دادند این‌ها سمت‌های اجرایی داشته‌اند و کارهای کلیدی دست‌شان بوده و می‌توانند رفع مشکل کنند. ولی از آن زمان ندیدیم که اتفاقی بیفتد. امیدوارم شورای سینما کارکرد داشته باشد و تشریفاتی نباشد.

ساداتیان با یادآوری این نکته که پیشگیری بهتر از درمان است تاکید کرد: در زندگی روزمره همان گونه که به هوا نیازمندیم به انواع هنر شامل سینما و تئاتر و موسیقی هم نیازمندیم. الان به لحاظ پُرکردن اوقات فراغت مردم در کشور مشکل داریم و سینما نقش خیلی کلیدی در این زمینه دارد. باید برنامه داشته باشیم که وقت خالی مردم را پر کنیم. توصیه دینی هم این است که وقت‌تان را به سه قسمت کار و استراحت و تفریح اختصاص دهید. ما این حرف‌ها را فقط در سخنرانی‌ها می‌شنویم و در اجرا نمی‌بینیم.

وی در پاسخ به این پرسش که شورای سینما باید چه اولویت‌هایی داشته باشد توضیح داد: موانع زیادی سر راه سینما وجود دارد. با وجود این که شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش داریم، ولی برای یک فیلم همه جا اظهار نظر می کنند. الان تعدادی فیلم در وزارت ارشاد گیر کرده و تکلیفش مشخص نیست. فیلمسازان باید یک موضوع اجتماعی را دستمایه یک درام کنند. ولی هر چیزی را که می‌خواهیم بسازیم یک متولی پیدا می‌شود و اظهار نظر غیر کارشناسی می‌کند.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با بیان اینکه یک بار دیگر باید در کشور سینما را تعریف کنیم و ببینیم سینما می‌خواهیم یا نه؟ اگر سینما می‌خواهیم این سینما چه ساختاری باید داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: این ساختاری که الان دارند تعریف می‌کنند ما را به رخوت می برد و فرصت ها را می‌سوزاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha