۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲۳:۰۲
کد خبر: 84661189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزیدگان چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی معرفی شدند

مشهد-ایرنا- آیین اختتامیه چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی چهارشنبه شب با معرفی و تجلیل از برگزیدگان این دوره در مشهد و همچنین قدردانی از رسانه های فعال در آن برگزار شد.

به گزارش شامگاه چهارشنبه ایرنا، هیات داوران این دوره از جشن سینمای سیمرغ خراسان رضوی که همزمان با نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد برگزار شد، از بین ۷۰ اثر سینمایی شامل هشت فیلم بلند و ۶۲ فیلم کوتاه در قالب داستانی، مستند، تجربه گرا و پویانمایی ۲۲ اثر را برای بخش رقابتی انتخاب کردند واین آثار ۲۳ و ۲۴ بهمن در پردیس سینمایی اطلس اکران شد.

مراسم اختتامیه چهارمین جشن سینمای سیمرغ خراسان رضوی بدون سخنرانی مسوولان برگزار و فقط بیانیه هیات داوران قرائت شد. 

در بیانیه هیات داوران چهارمین جشن سینمای سیمرغ خراسان رضوی آمده است: بی‌تردید، سهم خراسان بزرگ در رشد و نمو هنر هم در قدم‌های اول پیدایش هنر اسلامی - ایرانی و هم در طول قرون وسطای اسلامی بی‌بدیل است. از فردوسی بزرگ تا معماری، نقاشی، سفالگری و نگارگری و کتابت قرآن این معجزه جاوید پیامبر اسلام. 

این بیانیه می افزاید: به طور کلی کهن دیار خراسان به اقتضای موقعیت جغرافیایی علی الخصوص بعد از حرکت تاریخی و تمدن‌ساز علی‌بن موسی‌الرضا علیه السلام و به پشتوانه بزرگمردان و زنان و فرزانگانی که در دامان خود پرورانده تاثیر زیادی در فرهنگ و تمدن نه تنها ایران بلکه تمدن بشری گذاشته است که هنرمندان معاصر نمی توانند نسبت به این گنجینه تاریخی – تمدنی بی تفاوت باشند. 
"پس از انقلاب شکوهمند اسلامی،خراسان همچنان به نقش‌آفرینی خود در عرصه‌های مختلف هنری ادامه داده است. ظهور هنرمندان خراسانی در عرصه‌های گوناگون از جمله سینما در دهه اول انقلاب،  شاهد مثال خوبی از درونمایه پرقدرت این خطه است. همچنین خراسان در همه این سالها  یکی از کانون‌های مهم پرورش هنرمندان عرصه تئاتر و سینما بوده و هست."

در ادامه این بیانیه آمده است  امروز و پس از برگزاری نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد و چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان فرصتی مغتنم برای واکاوی شرایط کنونی است. هیات داوران وظیفه خود می داند که در کنار داوری خارج از منافع شخصی و گروهی آثار، از زاویه نگاه فرهنگی نیز آثار را تحلیل و نتایج را اعلام نماید. 

" آثار ارائه شده امسال در چهار بخش فیلم کوتاه و بلند داستانی و مستند کوتاه و بلند در اختیار هیات داوران قرار گرفت که آثار بلند به دلیل ضعف های ساختاری و محتوایی متعدد حائز شرایط نمایش و اعطای جایزه تشخیص داده نشد، مستندهای ارسالی از فرم قابل قبول و کیفیت مناسبی برخوردار بودند و نشان از بالندگی مستندسازان خراسانی دارد. محتوای ارائه شده در آثار مستند نیز حاکی از دغدغه های صحیح فرهنگی، اجتماعی مستندسازان است. "

این بیانیه می افزاید: حضور فیلمسازان جوان و پرشور در حوزه فیلم کوتاه داستانی نویدبخش است. اما نقاط ضعف کیفی و ساختاری بسیاری در آثار داستانی دیده می شود که لازم است درباره عوامل این مسأله تأمل و دقت بیشتری صورت گیرد. اما در حوزه مضمون همچنان خلا ایده‌های بکر اجتماعی، حماسی، بومی، انقلابی و هماهنگ  با جامعه ایران اسلامی به صورت جدی به چشم می خورد، علیرغم حضور چند اثر اقتباسی همچنان خلا رابطه ادبیات و سینما آزاردهنده است. چنانکه در سینمای ایران نیز این مشکل وجود دارد.

"در گونه شناسی، اغلب مضامین ارائه شده آثار اجتماعی و سیاه هستند و از ژانر واحدی پیروی می‌کنند که غالباً در نتیجه برساخت‌های اجتماعی و مسیر آموزشی فیلمسازان کوتاه هستند.به این امید هستیم که در آینده شاهد تنوع آثار در حوزه‌ها و گونه‌های متنوع من جمله کمدی، سیاسی، پیشرفت، دینی و.... باشیم."

هیات داوران این جشن، لوح تقدیر بهترین فیلم مستند بلند برای فیلم "آنجا سپیده دم" را به هاشم مسعودی و محسن جهانی، لوح تقدیر بهترین فیلم داستانی کوتاه، برای فیلم "برنده" را به علی کیوان، لوح تقدیر بهترین فیلم مستند کوتاه را برای فیلم مستند "مات" به نسیم سهیلی، لوح تقدیر ویژه هیات داوران را برای نگاه ملی و هویت گرا، به فیلم "بندی‌ها" به کارگردانی جلیل شریعتی فر، دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه را به مستند "جزیره بهرام" برای پرداخت به موضوعات اجتماعی با نگاه امیدبخش به مسعود زارعیان، دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی کوتاه را به رضا نجاتی برای فیلم "شوفر" ، دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری را برای تصویربرداری فیلم کوتاه "سفید" به علی عظیم‌زاده طهرانی و دیپلم افتخار بهترین فیلم نگاه مردمی را به فیلم"دیوار" ساخته سمانه سپهری کیا اعطا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha