عشق به پیامبر و اهل بیت از وجوه مشترک مردم ایران  و پاکستان است

قم ـ ایرنا ـ سفیر پاکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: من مشخصا از شما و دولت ایران به خاطر میزبانی از زایران پاکستانی که به قم سفر می‌کنند، تشکر می‌کنم؛ عشق به اسلام، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) بین مردم ایران  و پاکستان مشترک است.

«رحیم حیات قریشی» روز پنجشنبه در دیدار با سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم در دفتر استاندار، با بیان اینکه این نخستین دیدار رسمی‌اش از قم است؛ افزود: به علت شرایط کرونا، ‌مجبور شدم که دیدارم از قم را تا امروز به تعویق بیندازم و به دولت و مردم ایران تبریک می‌گویم که به خوبی توانستند این شرایط همه‌گیری را مدیریت کنند. 

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: قم به نوعی مرکز خیلی خوبی برای آموزش و یادگیری اسلام، برای کل امت اسلام است.   

وی با بیان اینکه شاهد نبرد بین عقاید مختلف هستیم و خیلی از کشورها می خواهند بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند، بیان کرد: به طور حتم قم می تواند در این مساله کمک‌کننده باشد.

سفیر پاکستان در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: از نظر من هیچ کشوری مانند ایران در مقابل امپریالیسیم این گونه نایستاده است. 

 وی همچنین از دیدار وزیر امور مذهبی پاکستان از ایران در آینده خبر داد و گفت: هنوز تاریخ سفر وی مشخص نیست، ولی  یکی از برنامه هایی که برای وزیر امور مذهبی در ایران در نظر داریم، دیدار وی از قم است.   

حیات قریشی بیان کرد: مردم پاکستان خیلی به ایران عشق دارند و ایران را مورد تحسین قرار می‌دهند و پیوندهای تاریخی، ‌مذهبی،‌ عقیدتی و تمدنی بین مردم دو کشور وجود دارد.  

وی افزود: پیش از ورود بریتانیا؛ ‌زبان فارسی،‌ زبان رسمی منطقه شبه قاره بوده است؛ و زبان رسمی پاکستان که زبان اردو است، ‌شباهت‌های بسیاری با زبان فارسی دارد و زمانی تعداد کتاب هایی که به زبان فارسی در منطقه جنوب آسیا چاپ می‌شده،‌ بیشتر از آن چیزی بوده که در ایران اتفاق می افتاد.

 وی گفت: مجموعه و آرشیوهای بزرگی از نسخه‌ها و دست‌خط‌هایی به زبان فارسی در پاکستان داریم که به خوبی از آنان برای تاریخ‌نگاران آینده محافظت می کنیم و بسیاری از شاعران معروف پاکستان مانند «اقبال لاهوری» اشعار خود را به زبان فارسی می سرودند.

وی ادامه داد: از توجه و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در قبال پاکستان و حمایت همیشگی ایشان از مردم کشمیر سپاسگزار هستیم، این چیزی است که ما با ایران مشترک هستیم‌ که هر وقت مسلمانان در مضیقه و مشکل باشند،‌ ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.  

سفیر پاکستان در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر یک سری کشورها در حال نزدیکی به اسراییل و رژیم صهیونستی هستند، گفت: ولی موضع ایران و پاکستان حمایت از مردم مسلمان است.      

«حیات قریشی» از توجه و میزبانی ایران از زایران پاکستانی تشکر کرد و اظهار داشت: در نظر داریم که زایران پاکستانی مانند حج، از مسایلی همچون بیمه سلامت نیز استفاده کنند. /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha