۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷
کد خبر: 84662426
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرهنگ مطالعه در بستر فضای مجازی در استان اردبیل نهادینه شده است

اردبیل _ ایرنا _ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: برغم جولان کرونا در ۲ سال اخیر برنامه‌های ترغیبی فرهنگ مطالعه در بستر فضای مجازی در این استان تقویت شده است.

به گزارش ایرنا ، پروانه رضاقلیزاده روز یکشنبه در آئین تجلیل از اعضای حقیقی و حقوقی انجمن کتابخانه‌های عمومی خلخال اظهارکرد: میانگین شاخص‌های مطالعه در این استان برای هر ۲۵ هزار نفر ساکن این استان ۱.۵۹ باب کتابخانه و به ازای هر ۱۰۰نفر ساکن این استان ۲.۳۶ مترمربع فضای مطالعاتی است.

وی افزود: از هر ۱۰۰ نفری که در این استان زندگی می‌کنند ۲.۳۷ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بوده و برای هر ۱۰۰ شهروند این استان ۷۸.۶۷ جلد کتاب در مخزن کتاب موجود است. 

وی گفت: شاخص‌های مربوط به سرانه فضای کتابخانه‌های عمومی و مطالعه کتاب در خلخال بالاتر از شاخص استانی بوده و از مجموع چهار شاخص اصلی تعریف شده برای مطالعه کتاب از جمله تعداد کتابخانه ، متراژ ، اعضا و منابع کتاب ، میانگین شاخص‌های موجود در شهرستان خلخال در سه شاخص از میانگین شاخص‌های استانی بالاتر است.

مدیر کتابخانه‌های عمومی خلخال نیز در این آئین گفت: امسال هزار و ۵۳۳ برنامه فرهنگی مرتبط با مطالعه و کتابخوانی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان اجرا شده است.

محمدی اظهارکرد: برنامه‌های اجرا شده در زمینه‌های مختلف از جمله تجلیل از نویسندگان ، شعرا ، مشارکت در اجرای جشنواره تئاتر ، برنامه‌های فرهنگی حوزه علمیه ، بسیج ، هنرمندان ، آموزش و پرورش ، معرفی انجمن‌های شعر و ادب ، خاطره‌گویی ، دل نوشته‌ها ، محفل ادبی و معرفی کتابداران کتابخوانان برتر در بستر فضای مجازی می‌باشد.

او بیان کرد: با هدف بروزرسانی کتب موجود در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان هفت هزار و ۷۴۲ جلد کتاب جدید از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی تامین و هزار و ۵۱۹ جلد کتاب نیز از سوی خیرین کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

وی افزود: سه هزار و ۵۴۸ نفر عضو فعال هشت باب کتابخانه‌های عمومی موجود این شهرستان با موجودی ۱۰۶ هزار و ۵۹۲ جلد کتاب هستند و امسال ۲۰ هزار و ۷۴۹ جلد کتاب از این کتابخانه‌ها به امانت رفته است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی خلخال ۱۳ نفر دارای مدرک تحصیلی دکترا ، ۱۴۷ نفر دارای تحصیلات کارشناسی ارشد، ۶۲۹ نفر کارشناسی ، ۱۰۶ نفر کاردانی ،هزار و ۶۵۹ نفر دارای مدرک دیپلم ، هزار و ۱۰۰ نفر ابتدایی ،۲۳۵ نفر کودک زیر ابتدایی و همچنین ۱۹ نفر دارای تحصیلات حوزوی هستند .

محمدی گفت: از مجموع دانش‌آموزان عضو کتابخانه‌های عمومی خلخال نیز ۲۳۷ کودک زیر تحصیلات ابتدایی ، هزار و ۱۲۴ نفر ابتدایی و هزار و ۶۰۲ نفر نیز دانش‌آموز دوره متوسطه  هستند.

بر اساس آمار سرانه مطالعه کتاب در استان اردبیل پایین‌تر از سرانه کشوری بوده و در حالی که سرانه هفتگی مطالعه کتاب در کشور یک ساعت است این سرانه در استان اردبیل پایین‌تر از این میزان می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha