بستری ۱۲۰ کودک مشکوک به کرونا تا نارنجی شدن وضعیت کرونایی قم

قم- ایرنا- نارنجی شدن وضعیت کرونایی، غیرحضوری شدن فعالیت مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها، استفاده فقط ۵۷ درصد مردم از ماسک، بیشترین آمار فوتی کرونایی از میان واکسن نزده ها و بستری ۱۲۰ کودک مشکوک به کرونا در بیمارستان کودکان از جمله مهم‌ترین آمار کرونایی هفته گذشته در قم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۳۳۹ بیمار به علت بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که ۵۳ نفر از آن‌ها بَدحال می‌باشند.

مهدی مصری در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت بیماران کووید۱۹ در این استان، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ششم اسفندماه جاری، ۷۲ بیمار با علایم کرونا مثبت به‌صورت سرپایی پذیرش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۵۷ بیمار جدید در زمینه مذکور در مراکز درمانی استان قم بستری و همچنین ۵۷ بیمار در این رابطه از مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر وضعیت کرونا در قم «قرمز» است، بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، پنج نفر به علت کرونا در استان قم فوت شدند.

مصری با بیان این‌که تاکنون تعداد یک‌میلیون و ۷۴۸ هزار و ۸۷۱ دُز واکسن کرونا در استان قم تزریق شده است، گفت: همچنین در ۲۴ گذشته ۲۵۸ مورد آزمایش (تست) در زمینه کرونا در این استان انجام شده که ۱۳۰ مورد آن مثبت بوده است. 

قم‌ نارنجی شد

بر اساس آخرین نقشه جدید رنگ‌بندی کرونا که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شد، وضعیت کرونایی قم از روز جمعه ۶ اسفندماه جاری به رنگ نارنجی درآمد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس جدیدترین به‌روزرسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۳۳۷ به ۱۸۴ شهر کاهش یافت، همچنین تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی و زرد در حال افزایش است.

کماکان توصیه مهم وزارت بهداشت به مردم، تکمیل واکسیناسیون علیه کرونا و تشدید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور هم‌اکنون ۱۸۴ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهر وضعیت زرد و تنها یک شهر آبی وجود دارد.

فعالیت مهدهای کودک‌ و پیش‌دبستانی‌های قم غیرحضوری است

رییس اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش قم گفت: با توجه به مصوبه مورخ چهارم اسفندماه جاری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان فعالیت کلیه مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها تا اطلاع ثانوی غیرحضوری می‌باشد.

غلامرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: همچنین کلیه مدارس استان اعم از استثنایی، دوره‌های اول و دوم ابتدایی و متوسطه، هنرستان‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای در شهر و روستا(دولتی و غیردولتی) و همچنین  آموزشگاه‌های علمی آزاد وابسته به آموزش‌وپرورش و مراکز آموزش زبان از تاریخ شنبه ۷ اسفندماه در دو گروه (الف و ب) و به‌صورت آموزش ترکیبی حضوری و غیرحضوری فعالیت خواهند نمود.

وی به مدیران مدارس توصیه کرد: نسبت به غربالگری روزانه و شناسایی و تفکیک دانش‌آموزان و همکاران دارای علائم سرماخوردگی قبل از ورود به واحد آموزشی اقدامات لازم را معمول فرمایند. 

وی اضافه کرد: همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه تهویه کلاس‌ها، استفاده از ماسک در تمامی ساعات حضور دانش‌آموزان و همکاران در واحدهای آموزشی و رعایت فاصله‌گذاری مناسب مورد انتظار جدی است.

رضایی  ادامه داد:  استفاده از آب سردکن  و عرضه هرگونه مواد غذایی در بوفه مدارس ممنوع است که مدیران باید در این زمینه نیز نظارت دقیق داشته باشند.

وی تصریح کرد: بدون شک نظارت شایسته مدیران، معاونان و  معلمان و بهره‌مندی از ظرفیت انجمن‌های اولیا و مربیان در خصوص کنترل و شناسایی دانش‌آموزان دارای علائم سرماخوردگی و ترغیب و تشویق آن‌ها در راستای تکمیل زنجیره واکسیناسیون در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بسیار موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مدیران مدارس نسبت به پیش‌بینی اتاق قرنطینه با هدف جداسازی سریع افراد مبتلا و انتقال آن‌ها با هماهنگی اولیا به منزل دقت نظر لازم را معمول فرمایند.

دانش‌آموزان ابتدایی در ۲ گروه جداگانه به مدرسه می‌روند

استاندار قم گفت: فعالیت مدارس ابتدایی استان به‌صورت حضور دانش‌آموزان در دو گروه الف و ب خواهد بود و آموزش‌وپرورش نیز باید نهایت نظارت و دقت را بر رعایت دستورهای بهداشتی اعمال کند.

سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه ستاد کرونا در تالار کرامت استانداری قم همچنین اظهار داشت: همه دستگاه‌ها در نظارت دستورات بهداشتی وظیفه دارند، ضمن اینکه سازمان‌ها و اداره‌ها باید الگوی رعایت دستورات بهداشتی باشند و بر نیروها و مجموعه‌های زیر دست خود نظارت کنند.

استاندار قم همچنین در خصوص فعالیت مدارس ابتدایی نیز بیان کرد: فعالیت مدارس به‌صورت حضور دانش‌آموزان در دو دسته الف و ب خواهد بود و آموزش‌وپرورش نیز باید نهایت نظارت و دقت را بر رعایت دستورهای بهداشتی داشته باشد.

تجمع‌ها باعث آغاز موج‌ جدید کرونا می‌شود

معاون آموزش، تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که نباید در این استان در برابر کرونا ساده‌انگاری داشته باشیم، گفت: ایجاد تجمع‌ها قم را دچار موج‌های جدید کرونا خواهد کرد.

علیرضا کوهپایی در جلسه ستاد استانی کرونا اظهار داشت: الگوی جهانی نشان می‌دهد که موجی که اومیکرون در دنیا ایجاد کرده است، از دلتا بلندتر بوده و در ایران نیز هنوز این موضوع اتفاق نیفتاده است.

وی بیان داشت: البته برخی می‌گویند که به خاطر اینکه ایمنی جمعی ایجاد شده، در ایران آن موج بلند را نخواهیم داشت، اما این موضوع را نمی‌توان قبول کرد، چرا که بسیاری از افراد که دچار ابتلا به کرونا از نوع دلتا شده بودند، امروز بار دیگر درگیر اومیکرون هستند.

کوهپایی با اشاره به ایام پیش رو و تجمع‌های آخر سال، گفت: اگر این موضوع به‌درستی مدیریت نشود و ساده‌انگاری در مسائل کرونایی را داشته باشیم، قطعا دچار مشکل‌های جبران‌ناپذیری خواهیم شد.

وی گفت: نباید تصور کنیم که حال که وضعیت کمی ثابت است، پس مشکل‌های ما برطرف شده و دچار مشکل نخواهیم شد، بلکه باید با رعایت دستورهای بهداشتی و ایجاد نکردن تجمع، در راستای مقابله با کرونا بکوشیم.

۵۷ درصد مردم قم از ماسک استفاده می‌کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: متاسفانه فقط ۵۷ درصد مردم در معابر عمومی از ماسک استفاده می‌کنند؛ درست است که روند کاهشی را داریم اما همچنان تعداد آزمایش‌های کرونای مثبت ما کم نشده و این یعنی ویروس در سطح استان در حال چرخش است.

سیامک محبی افزود: کل استان قم، شامل شهر، شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها درگیر کرونا بوده و به رنگ قرمز کرونایی درآمده‌اند.

معاون علوم پزشکی قم در خصوص واکسیناسیون کرونا یادآور شد: ۷۵ درصد از مردم قم دوز اول واکسن، ۶۳ درصد دوز دوم و ۱۹ درصد نیز دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند که باید بکوشیم تا این میزان رشد کند.

محبی ادامه داد: واکسن تاثیر بسیار خوبی در کنترل فوتی‌های کرونایی داشته و در مراکز درمانی شاهد هستیم که اغلب افرادی که فوت می‌کنند، واکسن نزده‌اند.

وی در خصوص رعایت دستورات بهداشتی در استان بیان داشت: دستورات بهداشتی در اداره‌ها ۵۵ درصد، صنایع ۷۵ درصد، نانوایی‌ها ۶۲ درصد، مدارس ۶۵ درصد و بانک‌ها ۵۵ درصد رعایت می‌شود.

قم هنوز از پیک ششم کرونا خارج نشده ‌است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در موضوع بستری و بیماران سرپایی در این استان به یک ثبات نسبی رسیده‌ایم، اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم از پیک ششم خارج شده‌ایم.

مهدی مصری در جلسه ستاد کرونا ویروس استان، اظهار داشت:  موارد مثبت کرونایی وجود دارد و حتی در بخش‌های استان نیز که بازدیدی داشتیم، موارد مثبت در بین دانش آموزان مشاهده می‌شود.

وی افزود: وضعیت کرونایی در قم کاملا شکننده ‌است و با توجه به تجمع‌های صورت گرفته نگرانی‌های ما بسیار است.

مصری گفت: مهم‌ترین امر شناسایی کانون‌های کرونا در قم است که باید مرکز بهداشت در دستور کار قرار دهد.

واکسن نزده ها بیشترین آمار فوتی‌های کرونایی قم را تشکیل می‌دهند

رییس مرکز بهداشت قم با تاکید بر تکمیل واکسیناسیون از سوی شهروندان،‌ گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده بیمارانی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، بیشترین آمار فوتی‌ها را در قم تشکیل می‌دهند.

سیامک محبی در این زمینه افزود: از ۹۲ فوتی اخیر کرونایی در قم، ۶۲ درصد آن‌ها واکسن نزده بودند.

وی اضافه کرد: هشت درصد فوتی‌ها سه دوز واکسن را زده بودند که نیمی از این درصد کمتر از ۲ هفته از واکسن سوم استفاده کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از این هشت درصد، اغلب بالای ۷۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای بودند.

۱۲۰ کودک مشکوک به کرونا در بیمارستان کودکان قم بستری هستند

رییس بیمارستان حضرت معصومه(س) قم گفت: در حال حاضر ۱۲۰ کودک با علایم مشکوک به ویروس کرونا در این بیمارستان که مختص کودکان است، بستری هستند و درصد بالایی از آنان در خانواده‌هایی می باشند که واکسن تزریق نکرده‌اند.

جواد تفرجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در طول یک ماه گذشته تعداد بستری‌ها به‌صورت چشمگیری به‌ویژه در سنین زیر پنج سال افزایش یافته و متاسفانه مرگ‌ومیر نیز در این رنج سنی بوده است.

وی با اشاره به مرگ چهار کودک زیر پنج سال در یک ماه گذشته، اضافه کرد: در حال حاضر چهار کودک مشکوک به کرونا در بخش آی سی یو بیمارستان حضرت معصومه(س) بستری هستند.

وی با بیان این‌که هفته گذشته هیچ مورد فوتی میان کودکان گزارش نشد، ادامه داد: کودکان با علایم سرماخوردگی، تب و سرفه و گاهی نیز همراه با اسهال و استفراغ به بیمارستان مراجعه می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد به‌صورت سرپایی بهبود می‌یابند.

تفرجی بیان کرد: در برخی کودکان علایم بیماری به‌صورت درگیری ریوی، تنگی نفس و عفونت است که این گروه نیاز به بستری دارند.

وی با اشاره به رنج سنی کودکان مبتلا، افزود: در بیمارستان حضرت معصومه(س) نوزادانی بستری هستند که از بدو تولد به دلیل ابتلای مادر و یا خانواده، درگیر بیماری کرونا شده‌اند،آنان که بیشتر علایم در آن‌ها به‌صورت درگیری ریوی، تنگی نفس و افت اکسیژن است،‌ در ان آی سی یو بیمارستان بستری می‌شوند.

وی افزود: با افزایش تعداد بیماران،‌ هماهنگی بین بیمارستان حضرت معصومه(س) و فرقانی انجام شد تا در صورت نیاز بیماران به آنجا منتقل شوند که تاکنون نیاز نشده است.

رییس بیمارستان حضرت معصومه(س) با تاکید بر تزریق واکسن به کودکان پنج تا ۱۲ سال، تصریح کرد: درگیری کودکان در خانواده‌هایی بوده که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، اگر واکسن زده بودند درگیری کمتر بود.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: نسبت به تزریق دوز سوم واکسن کرونا هر چه سریع‌تر اقدام کنند تا از انتشار بیماری کرونا جلوگیری شود.

اغلب بیماران بستری کرونایی در قم واکسن نزده‌اند

رییس سازمان نظام پزشکی قم گفت: متاسفانه اغلب بیماران کرونایی که در بیمارستان‌های استان بستری هستند، واکسن نزده‌اند و این امر پزشکان و مجموعه کادر بهداشت و درمان را دچار مشکل کرده است.

سید حسن عادلی در جلسه ستاد استانی کرونا با اشاره به گذشت ۲ سال از شناسایی کرونا توسط پزشکان قمی، افزود: از همان ابتدا موضوع آموزش به همشهریان در دستور کار قرار گرفت و تلاش شد تا بکوشیم سلامت مردم خدشه‌دار نشود.

وی اضافه کرد: آموزش در زمینه کرونا به همشهریان بسیار مهم است، از این‌رو از رسانه‌ها انتظار داریم همانند گذشته بکوشند تا عادی انگاری صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: نامه‌ای نیز به مدیرکل صداوسیما نوشته‌ایم و بر اهمیت موضوع آموزش و ارتقای این امر و توجه به ارتقای سواد سلامت مردم تاکید شده است.

عادلی با اشاره به فعالیت ستادهای استانی کرونا، گفت: این ستادها اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌اند و نظرات آن‌ها کارشناسی است و نباید گفته شود که نظر کارشناسی داده نمی‌شود، چرا که بسیاری از تصمیمات ستاد کرونا، بر اساس استدلال، منطق و مباحث علمی مطرح می‌شود.

وی در خصوص اهمیت رعایت دستورات بهداشتی در مطب پزشکان گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که هیچ پزشکی نمی‌تواند از پذیرش بیمار امتناع کند، چرا که اگر این کار را انجام دهد، غیرانسانی است؛ از این‌رو در برخی مطب‌ها شاهد ازدحام هستیم.

وی افزود: تذکرهای لازم در این زمینه ارائه و نامه نیز به پزشکان ارسال‌ شده است.

عادلی در خصوص واکسیناسیون کرونا گفت: متاسفانه در استان قم، شاهد کمترین میزان واکسیناسیون هستیم و از سوی دیگر تعداد فوتی‌ها بالاست و اغلب افرادی که بستری هستند، واکسن نزده‌اند و این مطالعه نیز در دنیا صورت گرفته که اگر واکسن نزنیم دچار فرم شدید بیماری می‌شویم.

وی با تاکید مجدد بر امر واکسیناسیون، ابراز امیدواری کرد: همشهریان به این امر اهتمام جدی داشته باشند و هر سه دوز واکسن را تزریق کنند.

وضعیت کرونایی قم که از روز هشتم بهمن‌ماه به رنگ قرمز درآمده بود، روز ششم اسفندماه نارنجی شد.

شهروندان برای طرح هرگونه پرسش درباره ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین خبرهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید-۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha