۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84663512
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گزارش رویترز از تاثیرات بحران اوکراین بر طرح کمربند و جاده چین

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز در تحلیلی با اشاره به بحران اوکراین نوشت، اوکراین قطبی در ابتکار یک کمربند و یک جاده است و این بحران موجب بی ثباتی در این راه خواهد شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز در گزارش خود اینگونه نوشت: حمله روسیه به اوکراین که چین از محکوم کردن یا حتی تهاجم نامیدن آن خودداری می کند، پکن را وارد یک تلاش دیپلماتیک برای محدود کردن واکنش خود کرده، در حالی که در کنار شریکی ایستاده که با آن به طور فزاینده ای در مخالفت با غرب نزدیک شده است.

چین بارها خواستار گفت و گو شده، به طوری که «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور با مقام های ارشد اروپایی در تماس های تلفنی مذاکره و بر احترام چین به حق حاکمیت کشورها از جمله اوکراین تاکید کرده، اما به این مساله نیز اشاره داشته است که نگرانی های روسیه در مورد گسترس ناتو به شرق نیز باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

پس از تماس تلفنی بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شی جین پیگ همتای چینی اش، پکن گفت که پوتین مایل به گفت و گو در سطح عالی با اوکراین است و کرملین نیز بعدا اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه آماده است هیاتی را به مینسک اعزام کند تا با نمایندگان اوکراین مذاکره داشته باشد.

این پیشنهاد دیپلماتیک پس از حمله ای داده شد که برخی دیپلمات ها در پکن معتقدند در کمال شگفتی چین روی داد، به طوری که چین به شهروندان خود نگفته بود که اوکراین را زودتر از موعد ترک کنند و بارها آمریکا را به گزافه گویی درمورد حمله روسیه متهم کرده بود.

پکن که از انتقادها در مورد موضع اش نسبت به اوکراین حالت تدافعی به خود گرفته، مستقیما نگفته که پوتین به چین در مورد حمله اطلاع داده و به این مساله اشاره داشته است که روسیه به عنوان یک قدرت مستقل، نیازی به رضایت چین ندارد.

سیاست خارجی چین مبتنی بر مداخله نکردن در امور کشورهای دیگر است و پکن هنوز داعیه روسیه در مورد منطقه کریمه اوکراین را پس از تهاجم سال ۲۰۱۴ به رسمیت نشناخته است.

یک دیپلمات غربی در پکن که خواست نامش فاش نشود، گفت: اولین واکنش آنها (چین) مبنی بر انکار روی دادن تهاجم، برای من شگفت انگیز بود.

وی افزود: این در تناقض کامل با مواضع طولانی مدت شان در مورد حق حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم مداخله است.

سه هفته پیش، پوتین و شی ساعت ها قبل از آغاز المپیک زمستانی پکن با هم دیدار داشتند و شراکت راهبردی گسترده ای را با هدف مقابله با نفوذ آمریکا امضا کردند و گفتند که هیچ زمینه ممنوعه همکاری ندارند.

حمله به اوکراین که چین را بزرگترین شریک تجاری خود با میزان تجارت دو طرفه به ارزش کلی ۱۹ میلیارد دلار می داند و از روابط دیپلماتیک صمیمانه ای با آن برخوردار است، چند روز پس از پایان المپیک روی داد.

«هلند لگاردا» تحلیل گر  ارشد موسسه مطالعات چین در آلمان موسوم به «مرکاتور» گفت: حس من این است که غریزه اولیه آن پیروی از دستورالعمل پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ است که برای آنها خوب از کار درآمد و موفق شدند از معارضه دور بمانند.

وی تاکید کرد که در حال حاضر رقابت ژئوپلیتیکی بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۴ وجود دارد و چین به میزان بیشتری مورد موشکافی قرار می گیرد.

این گزارش در ادامه حاکی است: روابط چین با آمریکا طی سال ها رو به وخامت گذاشته و به گفته تحلیل گران، حمایت دیپلماتیک پکن از روسیه می تواند مناسبات با اروپای غربی را که بزرگترین بازار صادرات چین است، کاهش دهد، اگر چه برخی دیگر معتقدند که چین فضا برای مانورها را حفظ کرده است.

«یانگ چنگ» استاد دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای گفت: ما روسیه را درک می کنیم، اما ملاحظات خودمان را نیز داریم. وی افزود: اما اینطور نیست که روابط ما غرب به هیچ وجه تاثیر قرار نگیرد.

اواخر روز جمعه در نیویورک، چین از رای دادن به پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که از حمله مسکو به اوکراین ابراز تاسف می کرد، خودداری کرد.

به گفته دیپلمات ها، این امتناع که از سوی کشورهای غربی یک پیروزی تلقی شد، پس از دو ساعت تاخیر برای مذاکرات دقیقه نودی آمریکا و کشورهای دیگر به منظور تضمین رای ممتنع چین حاصل شد.

همین ماه گذشته بود که شی با اشاره به ۳۰ سال مناسبات چین با اوکراین، از اعتماد دو جانبه و عمیق سیاسی بین دو کشور تمجید کرد. اوکراین قطبی در ابتکار یک کمربند و یک جاده است، یک زیرساخت گسترده و تعهدی دیپلماتیک که چین را به اروپا نزدیکتر می کند.

بحران اوکراین برای چین که خواهان ثبات است، بی ثباتی ایجاد می کند. به گفته «وو کیانگ» تحلیل گر سیاسی مستقل در پکن، این یک وضعیت بسیار نامطلوب است که چین ناآماده از سوی روسیه به آن کشیده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha