حضور فراگیر مردم در میدان جهاد تبیین، زمینه‌ساز شکست دشمن است

شیراز-ایرنا-سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان فارس گفت: در حال حاضر دشمن به جنگ شناختی برای ناامید کردن اقشار مختلف مردم روی آورده است اما این جنگ ترکیبی با حضور فراگیر مردم ایران در میدان جهاد تبیین با شکست مواجه خواهد شد.

محسن جاجرمی‌زاده دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: جهاد تبیین موضوعی است که در ماه‌های اخیر در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها مورد تأکید قرار گرفته است و در واقع بحث جهاد تبیین در زمانی عنوان شده که در کشورهای غربی موضوع جنگ هیبریدی یا جنگ ترکیبی مطرح است.

جهاد تبیین رسالتی مهم برای مقابله با هجمه‌ اعتقادی دشمنان
سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان فارس ادامه داد: دشمن درصدد است که از طریق جنگ ترکیبی در بسیاری از حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تعلیم و تربیت، آموزش و پژوهش وارد شود و راهبردی نظامی را در پیش گیرد و اقتدار، دارایی‌ها و نقاط قوت یک نظام را مورد هدف قرار دهد و ضعف‌ها را برجسته کند.
وی اضافه کرد: در واقع دشمن این جنگ ترکیبی را آغاز کرده و هدفش این است که مسیر شناخت، قدرت تحلیل و جهت‌گیری‌های بصیرتی را تغییر دهد و کشور ما را به سمت آنچه که موجب وابستگی می‌شود، سوق دهد.
جاجرمی‌زاده با اعتقاد به اینکه هجمه فرهنگی، اعتقادی و رسانه‌ای دشمنان را می‌توان با جهاد تبیین پاسخ داد، گفت: این دشمن که امروز در قالب جریان ضد انقلاب و رسانه‌های تابعه آن ظهور دارد در تلاش است تا از عملیات روانی هدفی بنیادی را دنبال کند. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب موضوع جهاد تبیین را مطرح می‌کنند و معتقد هستند، جهاد تبیین که ما امروز با آن مواجه هستیم از اهمیت بسیاری برخوردار است و رسالتی مهم برای مقابله با هجمه‌ اعتقادی، فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان به شمار می‌رود.
وی در رابطه با به کار بردن واژه «جهاد» در حرکت‌های انقلابی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: زمانی که به منابع قرآنی و معرفتی اسلامی مراجعه کنیم متوجه خواهیم شد که واژه جهاد در حوزه جنگ به کار نمی‌رود. در واقع هر جا جنگ به معنای سخت مطرح می‌شود واژه قتال آورده شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه بیان کرد: بحث جهاد در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تربیتی و امنیتی به کار گرفته می‌شود. در واقع می‌توانیم از واژه جهاد در تمام حوزه‌های نظام اجتماعی بهره ببریم. البته جهاد وقتی به کار برده می‌شود که بخواهیم در مقابل دشمنان عرض اندام کنیم.

ضرورت اشراف کامل متخصصان در حوزه‌های مختلف به نقشه دشمنان
وی یادآور شد: تمام کسانی که می‌خواهند در مسیر جهاد تبیین حرکت کنند بایستی به نقشه دشمن در حوزه تخصصی خود اشراف داشته باشند و بدانند دشمنان در هر حوزه چه بخشی را نشانه گرفته‌اند.
این استاد دانشگاه گفت: در حقیقت همه متخصصین، دانشجویان، استادان، صاحب‌نظران و روشنفکران که دلسوز کشور هستند و برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند زمانی که پا در عرصه جهاد تبیین می‌گذارند باید به خوبی بدانند که دشمن در آن حوزه از چه طریقی قصد نفوذ دارد و برای همین منظور بایستی به روشنگری و مشخص کردن استراتژی مقاومت در برابر دشمن بپردازند تا جامعه را در مقابل حمله دشمن به باورها و ارزش‌ها واکسینه کنند.
وی ادامه داد: دشمنان می‌خواهند ثابت کنند جامعه‌ای که به اسم اسلام شکل گرفته در ابعاد مختلف ناکارآمد است و کشور ایران باید زیر پوشش الگوها، مدل‌ها و نظریه‌های غربی قرار بگیرد. لذا ملت ایران باید ثابت کنند که دین، قدرت اداره جامعه را برای پاسخگویی به مشکلات و ایجاد رفاه، رشد و توسعه کشور دارد.
جاجرمی‌زاده ادامه داد: چهار دهه تهاجم بی‌وقفه و متنوع از سوی دشمنان علیه مردم ایران نیازمند ایستادگی متفاوت است.

ناکامی دشمنان در جنگ سخت
این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی همواره با دشمنی‌های نظام استکبار مواجه بوده و هستیم. دشمنان نظام پس از جنگ سخت که در دوران هشت ساله دفاع مقدس و همچنین جنگ‌های نیابتی که با گروه‌هایی از جمله طالبان و داعش با هدف تضعیف قدرت جمهوری اسلامی راه انداختند متوجه شدند که با وجود ملت غیور ایران توان رویارویی با این نظام را ندارند.
وی افزود: پیچیده‌ترین برنامه دشمن برای شکست ایران در سال‌های اخیر تشکیل گروه داعش بود که این اقدام هم با شکست مواجه شد.
جاجرمی‌زاده تقابل دوگانه «اسلام و استکبار» را پدیده برجسته جهان معاصر دانست و گفت: نظام استکبار جهانی در جنگ سخت علیه اسلام نتوانست به اهداف خود دست یابد و در نهایت قدرت دفاعی و مقاومت مردم ایران دشمنان را ناامید کرد. در جنگ سخت اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران به دشمنان ثابت شد و آنها دریافتند که از این طریق نمی‌توانند ضربه‌ای به این نظام وارد کنند.

از جهاد علمی و فرهنگی تا جهاد تبیین
رئیس بسیج اساتید استان فارس عنوان کرد: پس از پیروزی نظام جمهوری اسلامی ایران در جنگ سخت با دشمنان رهبر معظم انقلاب در دهه هفتاد بحث جهاد فرهنگی و یا تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن را بیان کردند و در آن زمان این موضوع که چگونه در مقابل دشمنان از سرزمین ایران و فرهنگ اسلامی و انقلابی خود دفاع کنیم مورد توجه ویژه قرار گرفت.
این استاد دانشگاه گفت: در دهه هشتاد نیز بحث جهاد علمی با هدف به‌کارگیری توانمندی علمی کشور در مقابل دشمنان، دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور و ایجاد تحول در امور انسانی مطرح شد.
وی اضافه کرد: جهاد علمی به منظور خارج شدن از تئوری‌ها، نظریه‌ها و الگوهای غربی و روی آوردن به تولید علم و بومی کردن علم و توجه به زمینه‌هایی که می‌تواند متناسب با الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی باشد شکل گرفت تا از این طریق شاهد اقتدار جمهوری اسلامی و تولید ثروت در کشور باشیم.
جاجرمی‌زاده بیان داشت: با وجود اقدامات بسیار خوبی که تاکنون در زمینه پیشبرد جهاد فرهنگی و علمی صورت گرفته است اما ما هنوز به تمام اهداف مورد نظرمان در این عرصه نرسیده‌ایم و نیاز است تلاش‌ها و فعالیت‌های بیشتری در این زمینه انجام شود و همه دستگاه‌های فرهنگی و نهادهایی که در عرصه علم و دانش فعالیت دارند گام‌های محکم‌تری در این مسیر بردارند تا در این دو عرصه بتوانیم دیوارهای محکمی در مقابل تهاجم فرهنگی و علمی به منظور پیشبرد حرکت رو به جلوی انقلاب ایجاد کنیم.

به فعلیت درآوردن پتانسیل‌های بالقوه کشور
سرپرست دانشگاه پیام نور استان فارس اعلام کرد: هدف از جهاد تبیین که اخیرا توسط رهبری مورد تأکید قرار گرفته نیز این است که پتانسیل ها و ظرفیت‌های موجود در کشور را در حوزه‌های مختلف به فعلیت درآوریم. همچنین با آسیب‌شناسی نقاط ضعف می‌توانیم راهکارهایی ارائه بدهیم تا جهت‌گیری‌ انقلاب با ایجاد مقدورات،  امکانات و شرایط مناسب بتواند بر ضعف‌های خود نیز فائق آید.
وی گفت: امروز چشم بسیاری از مظلومان، مستضعفان و مسلمانان منطقه و دنیا به این است که حرکت انقلاب اسلامی بتواند به بار بنشیند و زنجیر سلطه استکبار در کشورها را پاره کند.
جاجرمی زاده ادامه داد: همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم دشمنان که با جنگ سخت موفق به متوقف کردن حرکت رو به جلوی ملت انقلابی و مسلمان ایران نشدند در تلاش هستند که اهداف خود را از طریق جنگ ترکیبی و هیبریدی و با به تردید کشاندن مردم ایران نسبت به باورها و ارزش‌هایشان و کاهش تعلق مردم به نظام جمهوری اسلامی محقق کنند.
وی افزود: حکومت اگر از سرمایه اجتماعی فاصله بگیرد و با عدم اعتماد و تعلق خاطر مردم به نظام مواجه شود به راحتی شکست خواهد خورد. لذا دشمن قصد دارد مبانی فکری و ایدیولوژیک را به نحوی تغییر دهد که مردم نسبت به ایدیولوژی حاکم بر انقلاب دچار تردید شوند.
او با بیان اینکه نباید مردم را که پشتوانه حرکت انقلابی هستند از دست بدهیم، گفت: همه کسانی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سلامت، فرهنگی، سیاسی، نظامی و امنیتی  مشغول به فعالیت هستند باید دارایی‌های کشور را به رخ جهانیان بکشند. نباید دارایی‌ها و نقاط قوت خود را فراموش کنیم. بایستی حرکات رو به جلو را با فعلیت بخشیدن به استعدادهای خود پیش ببریم.
جاجرمی زاده بیان کرد: اگر با این رویکرد به فعالیت در حوزه تخصصی و شغلی خود بپردازیم قطعا می‌توانیم با راهبردهای منسجمی در مقابل توطئه‌ها و برنامه‌های دفاعی و تهاجمی دشمنان قرار بگیریم.‌

نقش مؤثر رسانه‌ها در جهاد تبیین
وی با اعتقاد به اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در پیشبرد جهاد تبیین ایفا می‌کنند، گفت: رسانه‌ها نقش بسزایی در نشان دادن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور دارند و می‌توانند با بصیرت‌افزایی واقعیت جامعه را که رسانه‌های معاند قصد دارند با غرض‌ورزی آن را کتمان کنند به مردم نشان دهند.
سرپرست دانشگاه پیام نور استان فارس با بیان اینکه هدف اصلی رسانه‌های دشمن، ایجاد ناامیدی در کشور است، گفت: همراهی رسانه‌های داخلی در جهاد تبیین ضرورت بسیاری دارد و رسانه‌ها باید با روی آوردن به این جهاد هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان را پاسخ دهند. در حقیقت جهاد تبیین و روشنگری در برابر جنگ هیبریدی چندوجهی استکبار علیه نظام اسلامی و انقلاب، وظیفه همگان است.

پیش از این، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش با اشاره به «تهاجم ترکیبی» جبهه دشمن علیه ایران، تأکید کردند: در مقابل این تهاجم ترکیبی و دسته‌جمعی، نمی‌توانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم.
ایشان با اشاره به گسترش انواع رسانه‌ها در بسترهای مختلف، سیاست قطعی رسانه‌های معاند اسلام و ایران را تحریف واقعیت‌ها با بکار بستن دروغ‌های حرفه‌ای دانستند و افزودند: آنها برای اجرای این سیاست، با بزک کردن چهره زشت و فاسد رژیم طاغوت و پوشاندن خیانت‌های آنها، حتی به دنبال تزیین و آرایش تصویر سراپا جنایت ساواک هستند و در مقابل، با مخدوش کردن چهره انقلاب و امام بزررگوار، پیشرفتها، حقایق و نقاط مثبت انقلاب را کاملاً کتمان، و نقاط ضعف را صدها برابر بزرگ‌نمایی می‌کنند، بنابراین در مقابل این تهاجم رسانه‌ای، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است.

گفت‌وگو از فرزانه قنبر دزفولی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha