۱۰۰هزار اصله نهال در چهارمحال وبختیاری کشت می‌شود

شهرکرد - ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با هفته درختکاری و منابع طبیعی بیش از ۱۰۰هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر در استان کشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا اصغر احمدی عصر روز شنبه در جلسه برنامه‌ریزی هفته منابع طبیعی و درختکاری در محل جهادکشاورزی استان افزود: کاشت نهال از ۱۴ آذرماه همزمان با روز درختکاری در استان در قالب در راستای پویش ایران سرسبز، هر ایرانی یک درخت و به یاد هر شهید ۱۰۰ اصله نهال آغاز و تا پایان هفته منابع طبیعی ادامه دارد.

وی یادآور شد: درختکاری در این هفته با همکاری مردم، تشکل‌های مردم نهاد، دستگاه‌های دولتی و در راستای تحقق سیاست‌های کلان نظام به منظور توسعه درختکاری وپویش نهالکاری انجام  می‌شود.

به گفته مدیرکل منابع  طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، ترویج فرهنگ درختکاری، حفظ و حراست از منابع طبیعی و عرصه‌های جنگلی و مرتعی از مهمترین اهداف برگزاری برنامه‌های هفته منابع طبیعی است که بتوان از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه این فرهنگ استفاده کرد.

وی به برنامه‌ریزی دقیق برای حفاظت و حراست از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: برگزاری برنامه‌های مختلف در این هفته فرصتی برای تببین فرهنگ حفظ و حراست از این عرصه‌هاست و همچنین فرصتی برای تحلیل و ارزیابی برنامه‌های اجرا شده در سطح استان در حوزه منابع طبیعی است.

احمدی خاطرنشان کرد: برای رفع چالش‌های و بحران‌های منابع طبیعی نیاز به کار کارشناسی است که باید از تمام ظرفیت‌های موجود در استان  برای این امر استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه عرصه‌های جنگلی استان به دلیل بیماری و آفات و اقدامات سودجویان برخی افراد با قطع درخت با مشکل مواجه است، تصریح کرد: اقدامات سودجویانه بیشترین خسارت وُآسیب را به  جنگل‌های زاگرس وارد کرده است که برای کاهش این خسارت نیاز به اجرای اقدامات پیشگیرانه است.

مدیرکل منابع  طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: هفته منابع طبیعی فرصتی برای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری است که اجرایی شدن این برنامه‌هابه همکاری بین بخشی نیاز دارد.

حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است 

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم در این جلسه گفت: حفاظت از منابع طبیعی و توسعه منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است که نیاز به همکاری همه جانبه دارد.

عطاءالله ابراهیمی با اشاره به وضعیت اقلیمی کشور و استان  تغییر اقلیم و کاهش میزان بارش افزود: هم اکنون میانگین بارش در کشور ۲۵۰ میلیمتر بارندگی است که میانگین جهانی ۷۵۰ میلیمتر است و این امر شرایط زیست را در کشور دشوار کرده است.

وی اظهارداشت: هم اکنون پوشش گیاهی در استان و کشور نسبتا مناسب است و حفاظت و حراست از این منابع رسالت و وظیفه همگانی است تا رسانه پوشش گیاهی و جنگلی را در کشور و استان افزایش دهیم.

به گفته وی، هم‌اکنون در استان ذخایر ژنتیکی، گیاهی و جانوری فراوان و منحصر به فرد وجود دارد که این ذخایر به عنوان ذخایر و سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود.

ابراهیمی به وجود گونه خوراکی کلوس اشاره کرد و گفت: این گونه خوراکی به جز در کوه‌های زاگرس در دنیا وجود ندارد و حفاظت و حراست از این گونه‌ها و انتقال آن به نسل‌های یک امر مهم و ضروری است.

وی به استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی، فضای مجازی، رسانه‌ها برای فرهنگسازی در حوزه حفظ و حراست از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در حوزه حراست و حفظ منابع طبیعی بین دانش‌آموزان در افزایش  مسوولیت اجتماعی و مدنی این قشر اثرگذار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به تولید محتوا در حوزه منابع طبیعی برای فضای مجازی و رسانه‌ها به عنوان یک ظرفیت فراگیر تاکید کرد و افزود: برنامه‌ها، اقدامات و ایده‌های نو در حوزه حفظ و حراست از منابع طبیعی از جمله آتش زدن اره‌ها و وسایل قطع درخت در روستای چیگو لردگان باید در جامعه معرفی  به عنوان یک فرهنگ خوب تبیین شود.

وی اظهارداشت: هم اکنون خشکیدگی جنگل‌ها و مراتع در سطح استان و به خصوص استانهای زاگرس نشین یک مشکل است باید برای رفع این معضل و جلوگیری از گسترش آن از سوی دستگاه‌های  اجرایی حوزه مدیریت بحران برنامه ریزی دقیق و منسجم انجام شود.

مشارکت مردمی و گسترش گروه‌های همیار طبیعت در حفظ و حراست از منابع طبیعی اثر گذار است

رییس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در این جلسه با اشاره به نقش مردم درقالب گروه‌های مردم نهاد و گروه‌های همیار طبیعت در حفظ و حراست از منابع طبیعی افزود: مشارکت مردمی و گسترش گروه‌های همیار طبیعت در حفظ و حراست از منابع طبیعی اثرگذار است.

هومان خاکپور افزود: در هفته منابع طبیعی  برای گسترش فرهنگ حضور مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی برنامه‌های مختلف از جمله کاشت نهال، پاکسازی منابع طبیعی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، جشنواره‌های مختلف کاشت نهال، پاکسازی منابع طبیعی و جشنواره فرهنگی منابع طبیعی برگزار می‌شود.

به گفته وی، در راستای کاشت نهال و پویش هر ایرانی یک نهال، ایران سرسبز، ایران قوی بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی کشور ۷۰ دستگاه فعال هستند تا با کاشت نهال در حفظ، حفاظت و پایداری منابع پایه که آب و خاک است مشارکت کنند.

وی افزود: برنامه‌های هفته منابع طبیعی در راستای تحقق و حرکت کردن در حوزه منابع طبیعی و تبدیل شدن فرهنگ حفظ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی، جلب مشارکت مردمی در بحث حفاظت و  اصلاح و بهره‌برداری منابع طبیعی است.

خاکپور افزود: کاشت درخت، زنگ طبیعت، برگزاری مانور موتوری یگان حفاظت در شهرستانهای لردگان و خانمیرزا،  نشست با همیاران طبیعت، جشن اتمام کاداستر در استان در حوزه حفاظت و قانون، برگزاری تور خبری بازدید از طرحهای آبخیزداری و نشست با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، افتتاح طرح‌های آبخیزداری، نشست با همیاران طبیعت و پیاده روی خانوادگی و کاشت نهال به یاد شهدای جهادکشاورزی در این هفته برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha