۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84664564
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استیضاح شهردار رشت به دلیل نقض در فرآیند لغو شد

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
کد خبر: 84664564
استیضاح شهردار رشت به دلیل نقض در فرآیند لغو شد

رشت _ ایرنا_ استیضاح سیدامیرحسین علوی شهردار این شهر که قرار بود امروز یکشنبه برگزار شود، به دلیل نظر فرمانداری مبنی بر طی نشدن مراحل قانونی و نقض در فرآیند استیضاح برگزار نشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر چه استیضاح شهردار رشت برگزار نشد اما اعضای شورای اسلامی با برگزاری جلسه ای در صحن شورا، نامه فرمانداری رشت را مبنی بر ارایه ایراداتی در ارتباط به فرآیند تذکر، طرح سوال و استیضاح شهردار رشت توسط هیات تطبیق مصوبات مورد بررسی قرار دادند.

رییس شورای اسلامی رشت در این جلسه در سخنانی گفت: امروز قرار بود که استیضاح شهردار رشت برگزار شود که به دلیل نامه فرمانداری امروز برگزار نمی شود.

محمدحسین واثق کارگرنیا درباره نامه فرمانداری رشت افزود: تمامی مصوبات شوراهای اسلامی شهرها در سطح کشور برابر قانون باید به کمیسیون تطبیق فرمانداری ارسال و تایید شود. مصوبه ما به کمیته تطبیق ارسال شد و برخلاف مواردی که از سوی پایگاه های خبری در سطح شهر منتشر شد، مصوبه شورا مورد ابطال و ایراد واقعی قرار نگرفت بلکه ابهامی در مصوبه ایراد شد که اشکال شکلی است و تمامی موارد برابر قانون انجام شد.

وی اظهار داشت: آنچه بر اساس هیات تطبیق فرمانداری بیان شد در این ارتباط بود که مستندات تذکرات به شهردار، به همراه صورتجلسه به فرمانداری رشت ارسال نشد. 

رییس شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد: بیش از ٢٠ سال که از عمر شوراهای اسلامی می گذرد در این مدت ۱۵ تا ٢٠ مورد موضوع طرح سوال و استیضاح شهردار مطرح بوده و  همه به این روال بوده است. در طرح سوال ابتدا از شهردار رشت در بیش از یک ماه گذشته نیز همین روال را انجام داده و به فرمانداری ارایه دادیم و ایرادی گرفته نشد.

واثق کارگرنیا با بیان اینکه فرماندار در هیات تطبیق مسئولیتی دارد و ما به آن احترام می گذاریم، افزود: به همین دلیل لغو برگزاری جلسه استیضاح را به شهردار رشت اعلام کردیم.

وی بیان داشت: جوابی از سوی حقوقی شورای اسلامی رشت در نامه فرنانداری رشت و ایرادات گرفته شده، انجام شد که پس از رای گیری به فرمانداری ارسال می شود.

استیضاح شهردار حق شورا است 

سید شمس شفیعی عضو شورای اسلامی رشت در این جلسه گفت: استیضاح حق شورای اسلامی و جزء وظایف قانونی است. برخی افراد قصد دارند که این فضا را به سمتی که خودشان می خواهند، سوق دهند.

وی با اشاره به ملتهب کردن فضا به این دلیل که جلوی استیضاح گرفته شود ، افزود: ممکن است که شهردار هم از این موضوع خبر نداشته باشد. 

در پایان نیز بار دیگر پاسخ شورای اسلامی با هشت رای اعضای شورای اسلامی مورد تایید قرار گرفت که به فرمانداری ارسال خواهد شد ضمن اینکه در این جلسه رای گیری شد تا استیضاح سیدامیرحسین علوی شهردار رشت چهارشنبه هفته جاری برگزار شود.

طرح استیضاح سیدامیرحسین علوی شهردار رشت چهارشنبه گذشته با هشت رای اعضای شورای اسلامی این شهر در صحن شورا اعلام وصول شده‌بود.

اعضای شورای اسلامی رشت هفتم مهرماه امسال در جلسه علنی شورا با ٩ رای سیدامیرحسین علوی را به عنوان شهردار جدید شهر رشت برگزیدند، حکم سیدامیرحسین علوی شهردار رشت نیز پنجم آبان ماه امسال از سوی وزیر کشور صادر شد و وی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

پس از حدود سه ماه از فعالیت سید امیرحسین علوی به عنوان شهردار مرکز گیلان، هشتم دیماه طرح سوال از وی با ۹ سوال در صحن شورا وصول شد، به همین منظور جلسه فوق العاده شورای اسلامی رشت با موضوع طرح سوال از شهردار رشت در صحن شورا برگزار شد که پس از پاسخ شهردار رشت به سوالات اعضای شورا، رای‌گیری مبنی بر قانع شدن و قانع نشدن اعضای شورا از جواب های سیدامیرحسن علوی انجام شد که در نهایت از ١١ عضو شورای اسلامی شهر رشت ۶ نفر (اکثریت) نسبت به پاسخ‌های شهردار قانع نشدند اما از استیضاح خبری نشد.

اما در کمتر از یک ماه بار دیگر بیست و یکم ماه جاری طرح سوال از شهردار رشت با ۹ رای موافق اعلام وصول شد به همین منظور جلسه فوق العاده شورای اسلامی رشت با موضوع طرح سوال از شهردار این شهر غروب یکشنبه گذشته برگزار شد، که پاسخ سیدامیرحسن علوی اکثریت اعضای شورا را قانع نکرد و منجر به دریافت هشت رای منفی شد.

رشت دارای حدود ٧٠٠ هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و ٢٠٠ هزار نفر می رسد.

رشت دارای پنج منطقه شهرداری است، شورای اسلامی این شهر ۱۱ عضو دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha