۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84664752
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارندگی کشت های پاییزه خراسان شمالی را از یک مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد

بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: بارش های 24 ساعت گذشته اثر بخشی زیادی در رشد و نمو کشتزارها دارد بطوریکه کشت های پاییزه را از یک مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد.

محمدجواد تشکری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی ها در افزایش ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی به میزان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نقش داشته است.

وی کل میزان ارزش اقتصادی حوزه کشاورزی استان را سالانه بیش از ۹ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیشترین تولیدات این بخش مربوط به حوزه زراعت است.

وی گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش باران و نبود بارندگی موثر در هر نوبت بارش باران در زنجیره تولید تاثیر مثبتی خواهد داشت که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی اظهار داشت: کشاورزان از این فرصت استفاده کنند و برای افزایش تولید تغذیه باغات را طبق اصول علمی و اساسی انجام دهند.

تشکری افزود: بارندگی خوب و موثر ۲۴ ساعت گذشته موجب شد تا بخشی از تنش و تشنگی اراضی کشاورزی استان به ویژه دیمزارها کاهش یابد.

به گزارش ایرنا  در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴.۵ میلیمتر باران در ایستگاه سیساب شهرستان بجنورد ثبت شده است که بیشترین میزان در استان دارد. که بارش باران از اواخر شب گذشته در استان در مناطق مختلف آغاز شده و ادامه دارد.

وی اظهار داشت:  این استان ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد که از این سطح حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۴۰ هزار هکتار کشتزار این استان اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

تشکری افزود: در استان ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶  را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: گفت: ۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

تشکری اظهار داشت: بیشترین سطح اراضی زراعی در استان مربوط به کشت غلات با ۲۰۰ هزار هکتار است، از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

وی گستره باغ های استان را ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار عنوان کرد و گفت: در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود.

در استان خراسان شمالی بیش از ۲ میلیون واحد دامی نیز وجود دارد.  

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha