۵۲ درصد از مجموع دهک‌های موجود گلستان نیازمند حمایت ویژه هستند
نشست خبری مدیرکل کمیته امداد گلستان

گرگان- ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان گفت: مطابق داده های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پایش فقر این نهاد، ۵۲ درصد از مجموع دهک های این استان شمالی جزو طبقات پایین جامعه بوده و نیازمند حمایت ویژه هستند.

به گزارش ایرنا، عیسی بابایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: گلستان از لحاظ شاخص درآمد جزو استان های ته جدولی در کشور به شمار می رود و می طلبد مسوولان ملی و استانی نگاه ویژه برای ارتقای شاخص درآمد ساکنان آن به ویژه دهک های پایین جامعه داشته باشند.
وی ادامه داد: این استان با وجود سر سبزی از مناطق فقیر کشور محسوب می شود و ضرورت انتقال محرومیت منطقه به همه سیاستگذاران کشور دوچندان می کند تا نگاه آن ها به گلستان مثل کرمان و سیستان و بلوچستان در راستای محرومیت زدایی باشد.
وی ادامه داد: با توجه به این که اولویت دولت، مجلس شورای اسلامی و همچنین تاکید رهبر معظم انقلاب در ابتدای فعالیت مجلس کنونی، سرمایه گذاری در حوزه معیشت است، نگاه دولت سیزدهم تاکنون در  این راستا و حوزه محرومیت زدایی بوده تا بسیج خدمات به محرومان و نیازمندان برای ارتقای شاخص درآمد افزایش یابد.
بابایی ادامه داد: افزایش مستمری، توانمندسازی مددجویان جوان، توجه ویژه در هزینه های درمان سالمندان، مساعدت ویژه در حوزه مسکن به ویژه کسانی که اجاره نشین و دارای خانه فرسوده و تامین جهیزیه جوانان، از جمله اولویت های مهم سرمایه گذاری در استان است.
وی از دستگاه های مرتبط با کمیته امداد در ارایه خدمات به مددجویان خواست که بیشتر پای کار حاضر شده و مشکلات این قشر را در حوزه های مختلف حل کنند.

 پرداخت ۷۵۰ میلیارد ریال وام کارگشایی
مدیرکل کمیته امداد گلستان ادامه داد : ۷۵۰ میلیارد ریال وام قرض الحسنه کارگشایی به هشت هزار و ۲۶ مورد از طریق صندوق امداد ولایت و بانک های قرض الحسنه مهر و رسالت در استان طی ۱۱ ماه نخست امسال انجام شده است.
به گفته وی هفت هزار فقره پرداخت وام کارگشایی از طریق صندوق امداد ولایت وابسته به کمیته امداد بوده است.

تدارک هزار سری جهیزیه
بابایی گفت: هزار سری جهیزیه با جذب ۳۰۰ میلیارد ریال از محل منابع مختلف از جمله مشارکت های مردمی در این استان تهیه و آماده واگذاری به نوعروسان واجد شرایط زیر پوشش این نهاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: این تعداد جهیزیه قرار است در روز ۱۴ اسفند ماه سال جاری مصادف با سالروز تاسیس این نهاد به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ، به نوعروسان واجد شرایط اهدا شود. برای تهیه هر سری جهیزیه ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

۵۲ درصد از مجموع دهک‌های موجود گلستان نیازمند حمایت ویژه هستند
تحقق ۹۶.۵ درصد اشتغال
مدیرکل کمیته امداد گلستان گفت: ۹۶.۵ درصد از تعهد ایجاد هشت هزار و ۲۵۰ فرصت شغلی جدید این نهاد در استان طی ۱۱ ماه نخست امسال با جذب 2 هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال محقق شده است.
بابایی اضافه کرد: بقیه تعهد ایجاد اشتغال کمیته امداد استان تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد.
به گفته وی امسال سه هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال تسهیلات ایجاد فرصت شغلی برای مددجویان واجد شرایط استان در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: اکنون این نهاد سه برابر تسهیلات بانکی در نظر  گرفته شده برای ایجاد فرصت شغلی سالجاری، پرونده به بانک های عامل استان ارسال کرده است.
بابایی همچنین از خودکفایی 2 هزار و ۳۵۰ خانوار زیر  پوشش کمیته امداد استان خبر داد و گفت: این خانوارها به درآمد حداقلی مد نظر این نهاد برای اشتغال پایدار دست یافته ولی همچنان حمایت از آن ها ادامه دارد. این نهاد برای پایداری هر فرصت شغلی، پنج سال نظارت را عملیاتی می کند.
مدیرکل کمیته امداد گلستان برپایی آموزش پنج هزار و ۱۲۷ نفر از مددجویان برای ایجاد اشتغال و شناسایی راهبران شغلی و ارتباط گیری با 2 هزار و ۳۰۰ نفر در حوزه هایی از جمله زنبورداری، فرش دستباف، صنایع دستی، دامداری و گیاهان دارویی را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد.

ایجاد سه هزار پنل خورشیدی
مدیرکل کمیته امداد گلستان ادامه داد: برنامه ایجاد سه هزار پنل خورشیدی با همراهی خانواده های مددجوی استان برای سال ۱۴۰۱ و در راستای اجرای طرح های پایدار اشتغال و افزایش درآمد با همکاری دستگاه های مرتبط از جمله شرکت توزیع برق منطقه ای آماده شده است.
وی افزود: تاکنون هزار خانواده مددجوی این استان برای اجرای طرح مزبور تقاضای خود را در سامانه این نهاد ، ثبت کرده اند ، برای ایجاد هر پنل خورشیدی توسط کمیته  امداد استان، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

بیش از ۱۳ هزار نیازمند مسکن
مدیرکل کمیته امداد گلستان گفت: اکنون اطلاعات ۱۳ هزار و ۱۸۰ خانوار نیازمند مسکن در سامانه امداد استان ثبت شده که هشت هزار خانوار ساکن روستا و بقیه در شهری هستند.
بابایی افزود: همچنین پیگیری ساخت 2 هزار و ۲۸۱ واحد توسط این نهاد در استان در دست اقدام بوده که ۱۵۴ واحد در دهه فجر بهره برداری شده و ۲۴۸ واحد در ۱۴ اسفند ماه سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی از اجرای طرح ساخت ۳۰۳ واحد در مراوه تپه خبر داد و افزود: این واحدها در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ مورد بهره برداری قرار می گیرد.
به گفته وی کمیته امداد گلستان برای ساخت 2 هزار و ۲۸۱ واحد و تعمیر یک هزار و ۶۴۱ واحد، ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
بابایی یادآور شد: در خصوص تامین مسکن مددجویان ساکن در مناطق شهری استان از ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن استفاده می شود و تاکنون حدود پنج هزار نفر در این سامانه اطلاعات مورد نیاز را ثبت کرده اند.
آمادگی اجرای طرح جشن نیکوکاری با پیش بینی ۴۵۰ پایگاه طی روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اسفندماه، اجرای طرح غربالگری مددجویان امداد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان در حوزه خطر سنجی بیماری ها از جمله قلبی و عروقی و سرطان، جذب سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال درآمد از محل صدقات، زکات، طرح اکرام، رزمایش همدلی و مساوات از دیگر خدمات ارایه شده یا دست اقدام کمیته امداد گلستان بود که طرح شد.  
به گزارش ایرنا، بیش از ۸۳ هزار خانوار با ۱۵۱ هزار نفر جمعیت در گلستان با 2 میلیون نفر، زیر پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha