یک بام و دو هوای نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در قبال پناهجویان

تهران- ایرنا- "مارین لو پن" نامزد حزب راست افراطی "مجمع ملی" در انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه که پیشتر خواستار ممانعت از ورود پناهجویان سوری به کشورش شده بود، با ۱۸۰ درجه چرخش در عقاید خود، اعلام کرد که در راستای احترام به کنوانسیون ژنو باید از پناهجویان اوکراینی استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فرانسوی زبان روز یکشنبه با مقایسه ۲ فیلم از اظهارات مارین لو پن در مورد پناهجویان سوری و اوکراینی، نسبت به تفاوت سیاست‌های این نامزد پوپولیست در مواجهه با پناهجویان جنگ‌زده سوری و اوکراینی انتقاد کردند.

در بخشی از فیلم منتشر شده، این نامزد انتخابات فرانسه در پاسخ به پرسش خبرنگار رسانه فرانسوی فرانس انتر مبنی بر اینکه "ما نمی‌دانیم چند نفر خواهند بود، شاید صدها هزار نفر. آیا باید به کشورهای اروپایی به ویژه لهستان کمک کنیم تا از پناهندگان اوکراینی استقبال کنند؟"، اظهار داشت: آنها باید به کنوانسیون ژنو احترام بگذارند. به همین سادگی است.

وی در ادامه پرسش خبرنگار که "یعنی ما از پناهندگان استقبال کنیم؟"، افزود: البته؛ ما دقیقاً در قلب کنوانسیون ژنو قرار داریم و بدیهی است که همه اینها باید تحت حمایت کمیساریای عالی پناهندگان انجام شود و ما باید هر کاری را که لازم است انجام دهیم تا بتوانیم به کنوانسیون ژنو احترام بگذاریم.

این در حالی است که پیشتر این نامزد انتخابات فرانسه در مصاحبه‌ای که با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در زمینه پناهجویان سوری داشت، اعلام کرد: بله از بعد بشردوستانه بله؛ اما در کشورهای مبدا و با سازمان‌های بین‌المللی که کارشان این است.

وی تاکید داشت: این اقدام باید با کمک مالی از سوی کشورها صورت گیرد تا بتوان اردوگاه‌های بشردوستانه ایجاد و جمعیت غیرنظامی را به ویژه در کشورهای در حال جنگ حفظ کرد. اما نه در خانه (فرانسه)، زیرا ما دیگر توان مالی آن را نداریم.

لو پن اظهار کرده بود که "اگر من آنجا در کشوری زندگی می‌کردم که در حال جنگ بود، می‌جنگیدم. من با کسانی که کشورم را ویران می‌کنند مبارزه خواهم کرد. من با کسانی که هرج و مرج، کشتار جمعی و شکنجه می‌کنند مبارزه خواهم کرد و به کشور دیگری نمی‌روم.

این نخستین بار نیست که این نامزد پوپولیست یا هم حزبی‌های وی در "مجمع ملی" نسبت به پناهجویان اظهارات جنجالی داشته اند.

در همین زمینه می‌توان به اظهارات جنجالی ژولین ادول سخنگوی حزب راست افراطی فرانسه نیز در تاریخ ۲۲ آبان امسال در مورد پناهجویان گرفتار در مرز لهستان و بلاروس که موجی از اعتراضات را برانگیخت، اشاره کرد؛ زمانی که وی در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام‌ ۲ بار تکرار کرد: بگذاریم پناهجویان از سرما بمیرند! مگر وظیفه اتحادیه اروپا حفاظت از مردم اروپاست!

وی افزود: به طور قطع نباید دروازه‌های اتحادیه اروپا را بر روی پناهجویان گشود؛ چرا که بسیاری از آن ها بالقوه خطرناک هستند.

به گزارش ایرنا، بحران سوریه از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) آغاز شد و پس از گذشت زمان کوتاهی با ظهور گروه‌های تروریستی و اعزام تروریست‌ها از بیش از یکصد کشور جهان به این کشور، بحران به یک جنگ بین‌المللی در داخل مرزهای سوریه تبدیل شد و به دنبال آن از جمعیت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری این کشور ۱۲ میلیون نفر آواره شدند که نزدیک به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به کشورهای مختلف از جمله ترکیه، لبنان، اردن، مصر و برخی نیز به کشورهای اروپایی رفتند و حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در داخل این کشور آواره شدند.

روز گذشته نیز معاون وزیر کشور لهستان اعلام کرد که از زمان اقدام نظامی روسیه در اوکراین، دست کم یکصد هزار شهروند اوکراینی از مرز لهستان عبور کرده و وارد این کشور شدند.

در همین ارتباط مجارستان که با اوکراین هم مرز است، اعلام کرده که در حال اعزام نیرو به مرزها برای آماده‌سازی پذیرش از پناهجویان است. رومانی نیز گفته که در حال بررسی اردوگاه‌های پناهندگان است.

به نوشته واشنگتن پست، انتظار می‌رود لهستان که در حال حاضر ۲ میلیون اوکراینی را در خود جای داده است و بیش از ۳۰۰ مایل مرز مشترک با این کشور دارد، بار سنگین هر هجومی را متحمل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha