۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84665706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خاک کشاورزی خراسان شمالی از پتاسیم خالی است

بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: خاک کشاورزی این استان از پتاسیم خالی است که هم اکنون می‌طلبد بهره‌برداران این نوع کود را جایگزین کنند تا به خاک برگردد.

محمدجواد تشکری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون زمان فصل کود سرک است زیرا کشتزارهای غلات به مرحله پنجه زنی رسیده است و کشاورزان باید برای تقویت و تغذیه خاک از کود پتاس و سایر کودها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کود پتاس به اندازه کود اوره از اهمیت برخوردار است افزود: کود پتاس به افزایش دانه، کاه و کلش بسیار کمک می کند کشاورزان در ازای مصرف یک کیسه کود پتاس یک تن تنها کاه بیشتر برداشت می کنند، قیمت هر کیسه کود پتاس ۵۰۰ هزار تومان است که یک تن کاه بیش از هفت میلیون تومان ارزش دارد.

تشکری با بیان اینکه با اضافه کردن کود پتاس دست کم ۳۰ تا ۴۰ درصد دانه اضافه خواهد شد اظهار داشت: کود پتاس گیاهان را به نسبت به سرما و گرما مقاوم می کند، برگ و شاخه ها را ضخیم تر خواهد کرد به ازای برداشت هر پنج تن گندم نیاز به ۲۰۰ کیلوگرم پتاس برداشت می شود که خاک نمی تواند این میزان را تامین کند.

وی افزود: هم اکنون زمان استفاده از کود پتاس از هم اکنون تا یک ماه فرصت دارند در این زمان پتاس در خاک جذب می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزانی در اراضی آبی باید به موقع از کود های پتاس و سایر کودها استفاده کنند اظهار داشت: در اراضی دیم نیز کشاورزان باید همزمان با کشت دانه کوددهی نیز داشته باشند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: حتی باغ داران نیز باید هم اکنون برای تغذیه گیاهی از کود پتاس استفاده کنند که درختان نیز نسبت به خشکی و سرما مقاوم خواهند شد.

تشکری با بیان اینکه با تغذیه درست و به موقع اراضی عملکرد در واحد سطح دو برابر خواهد شد اظهار داشت: دو برابر شدن عملکرد در حالی است که تنها ۲۰ درصد به هزینه های تولید افزوده خواهد شد.

به گزارش ایرنا پتاسیم یکی از ۱۷ عنصر ضروری برای رشد و تولیدمثل در گیاهان است. این عنصر مانند نیتروژن (N) و فسفر (P) جزئی از مواد مغذی‌ اصلی (ماکرو) است.

پتاسیم در گیاهان در تمامی فرآیندهایی که برای حفظ رشد و تولیدمثل گیاه انجام می‌شود، پتاسیم نقش اساسی دارد. کمبود پتاسیم در گیاه موجب کاهش مقاومت گیاه به خشکی، غرق‌آبی و دماهای بالا و پایین می‌شود.

همچنین کمبود پتاسیم موجب کاهش مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌شود، به‌دلیل اینکه پتاسیم سلامت کلی اندام‌های در حال رشد را بهبود می‌بخشد و از گیاه در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند، این عنصر به‌عنوان ماده مغذی که کیفیت را حفظ می‌کند شناخته می‌شود. پتاسیم، کیفیت عواملی چون اندازه، شکل، رنگ و قدرت دانه و بذر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین این ماده کیفیت الیاف پنبه را بهبود می‌بخشد. پتاسیم موجب افزایش برداشت محصول می‌شود.

کشاورزی استان کمتر از کود شیمیایی استفاده می کنند

پیشتر هم مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفته بود که کشاورزی این استان در سرانه کودهای شیمیایی پر مصرف نیست و در حقیقت بهره برداران این خطه نسبت به میانگین کشور کمتر انواع کود استفاده می‌کنند.

محسن نظام دوست اظهار داشت: بهره برداران این استان هر ساله کود کمتری نسبت به سهمیه در نظر گرفته شده استفاده می کنند.

وی افزود: برای خراسان شمالی در سال گذشته ۴۰ هزار تن انواع کود به عنوان سهمیه اعلام شد اما کشاورزان حدود ۳۷ هزار تن خرید کردند.

وی اظهار داشت: به طور میانگین در آمار پنج ساله این استان سالانه حدود ۳۰ هزار تن انواع کود در اراضی کشاورزی استفاده کرده است که شامل ۷۰ درصد سهمیه ابلاغی از سوی مراکز مربوطه است.

نظام دوست اظهار داشت: برای مصرف کودهای فسفاته برای اراضی کشاورزی این استان ۱۱ هزار تن و پتاسه سه هزار و ۶۰۰ تن سهمیه در نظر گرفته شده بود که میانگین فروش پنج سال گذشته در کود فسفاته حدود چهار هزار تن و کود پتاسه سه هزار و ۳۰۰ تن بوده است اما در سال ۹۹ که از افزایش قیمت ها برخوردار بودیم تنها ۳۵۰ تن کود فسفاته و ۵۰۰ تن کود پتاسه فروش رفت.

به گزارش ایرنا پیش از سال ۹۹ بهای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود فسفاته و پتاسه به ترتیب ۸۵۰ هزار ریال و یک میلیون و ۱۸۰ هزار ریال بود که این نهاده ها به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و پنج میلیون ریال افزایش یافت.

 قیمت کود اوره نیز هم اکنون به ازای هر کیسه ۵۰ کیلوگرم ۵۵۰ هزار ریال است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha