۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۲۶
کد خبر: 84666042
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتخابات با اساسنامه جدید، نخستین موفقیت وزارت ورزش طی هفت ماه

تهران- ایرنا- وزارت ورزش و جوانان در فعالیت هفت ماهه خود از آغاز به کار دولت سیزدهم توانست ۱۰مجمع انتخاباتی را با اساسنامه جدید برگزار و این بخش از وعده‌های خود را در ساماندهی مجامع محقق کند.

به گزارش ایرنا؛ وزیر ورزش و جوانان با کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس در سوم شهریور ماه وارد ساختمان سئول شد و  پس از ۲ ماه و ۲۲ روز با اعلام زمان برگزاری ۱۰ مجمع  انتخاباتی، سوت آغاز دور تازه انتخابات با اساسنامه جدید را در دولت سیزدهم به صدا در آرود.

سیدحمید سجادی معتقد است یکی از مسئولیت‌های مهم وزارت ورزش و جوانان، برگزاری به موقع تمامی مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی برای ثبات و آرامش ورزشکاران است تا در رویدادهای مهمی چون بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۲۲ چین، المپیک جوانان ۲۰۲۲ و بازی‌های کشورهای اسلامی بتواند به آمادگی کامل دست یابند. اما مهمتر از برگزاری خود مجمع، آزمونی بود که وزارت ورزش دولت سیزدهم باید انتخابات را با اساسنامه جدید فدراسیون‌ها برگزار ‌می‌کرد و این خود محل چالش برخی رییسان فدراسیون‌ها بود.

طی ماه‌های اخیر برخی از رییسان فدراسیون‌ها و کارشناسان ورزش به برخی مواد در اجرای اساسنامه جدید در تدوین آیین نامه انتخاباتی و دیگر بندها انتقاد کردند که از نگاه آنها این موضوع چالش‌زا است. یکی از ایرادهای مطرح شده توسط منتقدان به بند دوم از ماده ۲۲ (شرایط عمومی نامزدها) اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی است که آمده است: رئیس فدراسیون توسط مجمع برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌شود، انتخاب مجدد وی برای حداکثر ۲ دوره دیگر (جمعا سه دوره متوالی یا متناوب) بلامانع است و یکی از نگرانی‌های دلهره‌آور رییسان فدراسیون‌ها در همین است که آیا «ریاست آنها تا قبل از ابلاغ اساسنامه جدید محاسبه می‌شود یا نه؟».

این موضوع چالش‌زا که در طول برپایی مجمع انتخاباتی ۱۰ فدراسیون بارها توسط خبرنگاران در گفت و گو با رییس مجمع طرح سوال شده است  و در نهایت برای رفع این ابهام وزارت ورزش به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع داد که هنوز پاسخ در این زمینه ارایه نشده و در دست بررسی است. 

اما از طرفی این مجامع در شرایطی برگزار شده است که برای نخستین بار پنج عضو هیات رییسه  شامل (۲ نایب رییس زن و مرد، یک خزانه‌دار و ۲ کارشناس خبره زن و مرد) باید با رای اعضای مجمع انتخاب شوند. موضوعی که در گذشته با معرفی رییس منتخب هر فدراسیون به وزیر ورزش موافقت می‌شد. البته در مجمع انتخاباتی برگزار شده رییس منتخب فدراسیونی که در معرفی ترکیب اعضای هیات رییسه ۲ کارشناس خبره مرد معرفی کرده بود با تذکر رییس مجمع روبرو شد و آن را مغایر با اساسنامه جدید دانست. زیرا در اساسنامه جدید باید در کنار یک کارشناس مرد یک کارشناس خبره زن هم معرفی شود. از این منظر یکی از رویکردهای موثر این اساسنامه برابر عدالت جنسیتی است.

حال یکی از وعده‌های محقق شده وزارت ورزش و جوانان در آغاز فعالیت خود برگزاری ۱۰ مجمع انتخاباتی بود که از ۱۱ دی ماه آغاز و ۲۲ اسفند پایان یافت. انتخابات فدراسیون‌های کوهنوردی، کبدی، تکواندو، بوکس، بسکتبال، شنا، تیراندازی، دانش‌آموزی و اسکیت برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha