وزیر آموزش و پرورش: باید تشریفات سفر در آموزش ‌و پرورش کاهش یابد

تهران - ایرنا - وزیر آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه همه ما باید آثار تربیتی کارهای خود را در فعالیت‌های روزانه در نظر داشته باشیم، گفت: باید تشریفات سفر در آموزش ‌و پرورش کاهش یابد تا با حذف تشریفات زاید، اثرات تربیتی بر مخاطبان و در راستای اهداف دولت مردمی داشته باشیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری در دیدار با رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور افزود: همچنین اعضای شورای معاونان با حضور در مدارس و قرار گرفتن در مواجه با مدیران، معلمان، دانش آموزان و اولیا بر مسایل اشراف داشته باشند و در زمینه تحقق اهداف دولت مردمی، قدم بردارند.

نوری با تبریک ایام فرارسیدن مبعث حضرت رسول اکرم (ص) و بزرگداشت هفته امور تربیتی با اشاره به اینکه توجه به حوزه امور تربیتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش است و رییس‌جمهور هم بر این موضوع تاکید ویژه دارند، اظهار داشت: هدف اصلی برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت، باید «مدرسه» باشد و مدیر مدرسه و معاون پرورشی مهمترین عناصر در حوزه امور تربیتی هستند، بنابراین باید این نیروها به‌صورت مداوم مورد پایش و ارزیابی صلاحیت قرار گیرند تا افراد توانمند به‌ عنوان مدیر مدرسه، انتخاب و در مدارس حضورداشته باشند.

 وی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیر مدرسه را در راستای اجرایی کردن سندتحول، داشتن تعاملات و ارتباط‌های بیرونی دانست و تصریح کرد: ارتباط مدیر مدرسه با اولیا، شهردار، فرماندار، پلیس، ائمه جمعه و همه عناصر خارج از مدرسه می‌تواند به پیشبرد اهداف مدرسه و اجرایی کردن سند تحول کمک کند. همچنین مدیر مدرسه باید یک نگاه تربیتی به ‌نظام تعلیم و تربیت داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برکات انقلاب اسلامی برای نظام تعلیم و تربیت، گفت: دو اتفاق مهم در نظام تعلیم و تربیت بعد از انقلاب تاسیس امور تربیتی و تدوین سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش بوده است، لذا باید بر تحقق اهداف این دو ثمره انقلاب توجه جدی داشته باشیم.

توجه به آموزش ‌و پرورش از ارکان اصلی برنامه‌های ائمه جمعه است

به گزارش وزارت آموزش‌ و پرورش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری؛ رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نیز در این دیدار که در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های دولت مردمی اظهار داشت: آموزش ‌و پرورش، یک وزارت خانه مردمی است و جهت‌گیری برنامه‌های وزارت آموزش ‌و پرورش در این راستا است که جهت‌گیری خوبی است.

وی با اشاره به اینکه باید در همه ساحت‌ها آموزش ‌و پرورش را «مردمی» کنیم و تنها به حضور خیران و مشارکت آن‌ها در مدرسه‌سازی اکتفا نکنیم، گفت: آموزش ‌و پرورش جزو اولین بخش‌هایی است که مردم علاقه به مشارکت در آن دارند، زیرا فرزندانشان در مدارس رشد می‌یابند و اولیا آثار مشارکت خود را در امر آموزش ‌و پرورش به ‌سرعت مشاهده می‌کنند.

وی با بیان اینکه می توان از ظرفیت ائمه جمعه و مساجد برای مردمی کردن آموزش‌ و پرورش، استفاده کرد، اظهار داشت: توجه به ‌نظام تعلیم و تربیت و آموزش‌ و پرورش به‌عنوان یک رکن، وارد ادبیات ائمه جمعه شده است و در متن سخنان ائمه جمعه توجه به ‌نظام تعلیم و تربیت و سوق دادن توجه و مشارکت مردم به آموزش‌ و پرورش به‌عنوان یک رکن اصلی وجود دارد و توجه به این حوزه از رویکردهای اصلی ائمه جمعه است.

حاج علی‌اکبری ادامه داد: ارتباط با بخش آموزش ‌و پرورش و ارتباط با کودک و نوجوان جزو رویکردهای اصلی ائمه جمعه است و در این راستا شاهد مشارکت بیشتر مردم در امور آموزش‌ و پرورش خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دانش آموزان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود، ادامه داد: این رویکرد در سایر شهرها وجود داشت و این موضوع نشان از اهمیت و توجه جدّی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به آموزش ‌و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت دارد و این جهت‌گیری ائمه جمعه، فرصتی برای آموزش ‌و پرورش است تا از ظرفیت‌های ایجادشده، بهره‌برداری کنند.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به ساحت‌های گوناگون تربیتی و فرهنگی که آموزش ‌و پرورش می‌تواند به آن توجه کند، گفت: ضرورت دارد تا آموزش ‌و پرورش تحول ساختاری در خود به وجود آورد تا این ساحت‌ها قابلیت حضور و ظهور بیشتری در مدارس و دانش آموزان یابد و حوزه پرورشی از غربت و مهجوریت خارج شود، زیرا توجه به ساحت‌های پرورشی منجر به افزایش کیفیت آموزش‌ در مدارس، خواهد شد.

حاج علی اکبری با اشاره به سرمایه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و بسیج دانش‌آموزی که از ابتدای انقلاب وجود داشته است، اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی با حضور اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان قابلیت بروز و ظهور بیشتری خواهد داشت و آموزش ‌و پرورش می‌تواند از این پتانسیل استفاده بیشتری نماید، بنابراین این موضوع نیازمند ایجاد بسترهای جدید و تقویت بسترهای موجود در مدارس است و باید به این دو تشکّل به ‌عنوان سرمایه‌های امین انقلاب توجه جدی شود تا دوره طلایی برای درخشش تشکّل‌های دانش آموزان داشته باشیم.

وی با اشاره به طرح جهاد تبیین که از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مطرح‌شده است، تصریح کرد: گسست نسلی بین نسل جدید و نسل انقلاب به وجود آمده است که طی یک جنگ شناختی، روایت‌های تحریف‌شده‌ای از انقلاب را به جوانان ارائه می‌دهد، لذا ضرورت دارد تا آموزش ‌و پرورش به این موضوع و کاستن فاصله‌های بین نسلی و ارائه روایت درست و صحیح توجه ویژه داشته باشد.

 رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با تاکید بر اینکه در موضوع جهاد تبیین نباید با تفسیرهای مختلف موجب کاستن از اصل موضوع و منحرف کردن آن شویم، افزود: باید در جهاد تبیین هدف اصلی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را منتقل و برآورده کنیم؛ در جهاد تبیین؛ اول، آرمان‌ها و دوم، دستاوردهای انقلاب را تبیین کنیم؛ زیرا که اصلی‌ترین کلام مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین همین دو هدف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha