۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۱۶
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84668298
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خبرگزاری فرانسه: حمله روسیه به اوکراین مناسبات بین‌المللی را برهم زده است

تهران – ایرنا – خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد: یک هفته از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، اما تبعات آن در سراسر جهان طنین‌انداز شده، به‌طوری‌که روابط بین الملل را متحول و مسکو را منزوی کرده، غرب چند پاره را متحد ساخته و شبح یک مناقشه هسته‌ای را بیدار کرده است.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری در ادامه آورد: تهاجم روسیه به اوکراین، نشانگر یک نقطه عطف برای کل جهان است.

به گفته «علی واین» تحلیل گر ارشد گروه یورآسیا، مهمتر از هر چیز، حمله روسیه این امید را از بین برد که اروپا پس از جنگ سرد از یک جنگ زمینی در مقیاس بزرگ در امان خواهد بود.

اروپا، آمریکا و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گردهم آمدند تا حمله روسیه به اوکراین را به عنوان نقض آشکار نظم بین المللی ایجاد شده پس از جنگ جهانی دوم تقبیح و محکوم کنند.

مجازات ها سریع الاثر و دردآور بود. از فلج کردن سیستم مالی روسیه گرفته تا اعمال مجازات بر الیگارش های روسی و شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، تا بسته شدن حریم هوایی اروپا به روی هواپیماهای روسی و محروم کردن مسکو از رقابت های ورزشی مهم، غرب تحریم های بی سابقه ای بر روسیه اعمال کرد.

«سارا کرپس» استاد دانشگاه کرنل گفت: در آینده پیشرو، روسیه منفور خواهد بود و سخت است که ببینیم چگونه می تواند چیزی به تعاملات عادی در سیستم بین المللی را بازگرداند.

اما در این میان، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بیدار شده است. در سال ۲۰۱۹، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت که ناتو «مرگ مغزی» را تجربه می کند که به دلیل اختلافات بین اعضا رخ داده و از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا تحقیر شده است.

زمانی که جو بایدن در آمریکا انتخاب شد، درصدد دادن جان تازه ای به این ائتلاف برآمد، به این امید که بر ناتو در منازعه با چین تکیه کند. این مساله باعث اختلافات داخلی بیشتری شد و برخی از اعضا گفتند رویارویی با پکن، بخشی از ماموریت ناتو نیست.

این ائتلاف ترانس آتلانتیک که در آغاز جنگ سرد با هدف محافظت از اروپا در برابر تهدید شوروی زیر چتر هسته ای آمریکا تاسیس شد، اکنون با ظاهر شدن در مقابل مسکو، هدف و دشمن اصلی اش را بازشناسایی می کند.

به گفته واین، حمله روسیه، ناتو را تقویت کرده، هم سویی ترانس آتلانتیک را عمیق کرده و شاید مهمتر از همه، آلمان را به تغییر موضع دیرینه اش در زمینه انتقال تسلیحات مرگبار به مناطق درگیری وا داشته است.

این مساله نیز حائز اهمیت است که اروپا خود را دوباره تسلیح می کند. «ژان مونت» دیپلمات و کارشناس مسائل اقتصادی فرانسه که نقشی برجسته در بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم داشته است، گفت که اروپا از میان بحران ها و همچنین راه حل های خود برای این بحران ها زاده خواهد شد.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با اعتنا به درخواست پاریس برای تقویت قوای نظامی اروپا، در مجموع نیم میلیارد یورو کمک دفاعی به اوکراین را تصویب کردند.

در اقدامی چشمگیر، برلین دکترین دیرینه خود را زیر پا گذاشت، زمانی که اعلام کرد کمک های مرگبار به اوکراین ارسال می کند.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان اعلام کرد کشورش که اغلب از سوی آمریکا به دلیل اختصاص بودجه دفاعی اندک در ناتو مورد انتقاد قرار می گیرد، به طور قابل توجهی هزینه نظامی را برای مدرنیزه کردن ارتش خود افزایش می دهد.

در این میان باید گفت که بی طرفی، بی تفاوتی نیست. این همان چیزی است که «ایگناسیو کاسیس» رئیس جمهوری سوئیس گفت زمانی که اعلام کرد کشورش از همه تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه حمایت می کند که با سنت دیرینه اش در زمینه بی طرف و شهرتش به عنوان یک مرکز بانکی بین المللی، در تناقض بود.

همچنین فنلاد و سوئد که به لحاظ سنتی هیچ گونه هم سویی ای با ناتو ندارند، به هم سویی با این ائتلاف نزدیک تر شده اند.

ژاپن، کره جنوبی و سنگاپو تهاجم روسیه را محکوم کردند، اگرچه هند و امارات متحده اینگونه عمل نکردند.

اما روسیه متحدان خودش را دارد. مسکو از حمایت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا برخوردار است و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین اندکی قبل از حمله روسیه به اوکران، حمایت خود از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را اعلام کرد.

باید دید چین تا چه حد به روسیه کمک می کند تا تاثیر تحریم های غربی را جبران کند. چین در عین حال محتاط عمل کرد. این کشور به جای وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مخالفت با تجاور روسیه به اوکراین، به این قطعنامه رای ممتنع داد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش اینگونه نوشت: سلاح هسته ای دیگر یک تابو نیست. هفته گذشته پوتین نیروی هسته ای راهبردی اش را در حال آماده باش قرار داد و با این کار تن جهانیان را لرزاند.

به گفته کرپس از دانشگاه کرنل، مقام های روسیه اکنون بارها به زرادخانه هسته ای خود اشاره ای نه چندان پنهانی کرده اند به این امید که غرب را از تقویت سیستم دفاعی اوکراین بازدارند.

وی افزود: مشکل این است که رویکرد روسیه برای انجام این کار، تابوی هسته ای را که برای دهه ها وجود داشته، از بین برده است.

جنگ اوکراین هفت روزه شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

https://www.france۲۴.com/en/live-news/۲۰۲۲۰۳۰۲-russian-invasion-of-ukraine-upends-international-relations

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha