۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۳۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84669120
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درختان میوه در خراسان شمالی شکوفه دادند

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۳۲
کد خبر: 84669120
درختان میوه در خراسان شمالی شکوفه دادند

بجنورد-ایرنا- درختان میوه برخی از مناطق گرمسیر خراسان شمالی در آستانه فصل بهار به علت افزایش دمای هوا شکوفه زدند که این وضعیت باغداران استان را نگران کرده است.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک با گرم شدن هوا درختان هسته دار از جمله بادام، زردآلو، انواع آلوها و هلو در برخی مناطق گرم استان از جمله بخش هایی از شهرستان مانه و سملقان، راز و جرگلان، اسفراین، گرمه و جاجرم شکوفه داده است.

محمد عفتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شکوفه دادن درختان احتمال خطر سرما زدگی نیز دارد، اگر دمای این مناطق به زیر صفر درجه برود شکوفه ها آسیب می بینند.

وی گفت: پدیده سرمازدگی هرساله در ماه های اسفند و فروردین کشاورزان این استان را آزار می دهد چرا که درختان به ویژه درختان هسته دار زودتر از موعد به گل می نشینند و بعضا در این استان در فروردین ورود جبهه هوای سرد نیز وجود دارد. 

عفتی بر پیش آگاهی کشاورزان برای جلوگیری از خسارت سرما نیز تاکید کرد و افزود: با توجه به اطلاعات و داده های هواشناسی در این خصوص به باغداران استان اطلاع رسانی خواهیم کرد که هم اینک در این استان برای چند روز آینده دمای زیر صفر درجه سانتی گراد پیش بینی نشده است.

وی افزود: با توجه به بارش موثری چند روز اخیر و پیش بینی باران در اواخر امروز برای آبیاری درختان بسیار مناسب است چرا که تامین آب باعث تغذیه درست درختان  و جذب عناصر و در نهایت مقاوم شدن درخت در برابر سرما می شود.

به گزارش ایرنا هر ساله بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی در این استان تولید می شود.

گستره باغ های استان ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار است که در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود.

با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری در این استان به عمل می آید.

از مجموع محصولات تولیدی استان انگور، سیب، گیلاس، گلابی، انواع آلو، زردآلو، انواع توت، زیتون، بادام، پسته، آلبالو، هلو، شلیل، شفتالو، انجیر، انار، شاه توت، به، سنجد و گوجه سبز است. 

از ۵۹‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۶ گونه آن باغی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha