۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۹
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84669573
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دشت‌های ممنوعه چهارمحال و بختیاری احیا می‌شود

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۵۹
کد خبر: 84669573
دشت‌های ممنوعه چهارمحال و بختیاری احیا می‌شود

شهرکرد- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: احیای دشت‌های ممنوعه استان در دستور کار قرار دارد و احیای دشت شهرکرد به عنوان نخستین برنامه در حال اجراست.

علی حیدری روز پنجشنبه در نشست سازگاری با کم‌آبی این استان افزود: احیای دشت شهرکرد شروع شده و مراحل پایانی آن در حال انجام است و درصدد هستیم تا آب‌های سطحی ناشی از بارش‌ها را در این دشت نفوذ دهیم.

وی تصریح کرد: احیای همه دشت‌ها در دستور کار قرار دارد و بر اساس نتیجه و بازخورد در دشت شهرکرد این اقدامات برای سایر دشت‌ها نیز به کار گرفته می‌شود.

حیدری تصریح کرد: راهکارهای بسیاری در راستای سازگاری با کم‌آبی در استان در دستور کار قرار دارد که با توجه به کاهش بارش‌ها و تداوم خشکسالی‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قطره‌ای کردن آبیاری مزارع و باغات و ممنوعیت کشت‌های آب‌بر از جمله کشت برنج و مصرف بهینه آب در سه بخش شرب، صنعت و کشاورزی از موضوعاتی است که به جد در استان به کار گرفته شده است.

حیدری در خصوص تفاهم‌نامه همکاری کمیته مشترک اصناف کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی حوضه آبریز زاینده‌رود نیز خاطر نشان کرد: نظرات و پیشنهادات استان جمع‌بندی و در جلسه مربوطه در تهران انعکاس داده می‌شود.

‌وی افزود: بنا بر اهداف این تفاهم‌نامه مقرر شد تا زمینه‌ای را برای مشارکت فعال کمیته مشترک اصناف کشاورزی با دستگاه‌های اجرایی حوضه آبریز زاینده‌رود در خصوص فعالیت‌های نظارت و پایش بر برداشت آب در حوضه زاینده‌رود فراهم شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ دشت اصلی است که از این تعداد چهار دشت شهرکرد، بروجن- فرادنبه، سفیددشت و خانمیرزا ممنوعه بحرانی و دشت‌های شلمزار، کیار، گندمان- بلداجی، جونقان- فارسان، مالخلیفه و لردگان ممنوعه شده است.

افت سطح ایستابی و کسری مخزن علت اصلی ممنوعه اعلام کردن دشت‌ها است و چنانچه دشت ممنوعه با پدیده فرونشست روبرو شود آن دشت ممنوعه بحرانی اعلام شده و برداشت آب در آن با محدودیت روبرو می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha