۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۴:۳۶
کد خبر: 84670045
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسیه و اوکراین برای آتش‌بس‌های محلی و موقت توافق کردند

تهران- ایرنا- میخائیل پودولیاک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در توییتر اعلام کرد که در جریان دومین دور مذاکرات میان روسیه و اوکراین دو طرف بر سر برقراری آتش‌بس موقت و محلی برای کمک‌رسانی‌های بشردوستانه و تخلیه شهروندان موافقت کردند.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا از "الجزیره"، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت: دور دوم مذاکرات به پایان رسید. متأسفانه اوکراین هنوز به نتایج مورد نظر خود نرسیده است. تنها در مورد سازمان دهی کریدورهای بشردوستانه جهت خروج امن غیرنظامیان از اوکراین تصمیماتی گرفته شده است.

در همین حال، ولادیمیر مدینسکی مذاکره‌کننده ارشد روسیه نیز خبر توافق بر سر کریدورها و آتش‌بس احتمالی در اطراف آن‌ها را تایید کرد و گفت در گفت وگوها با اوکراین پیشرفت قابل توجه بدست آمده است. 

به گزارش ایرنا، دور اول مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه در یک منطقه مرزی بلاروس و اوکراین در نزدیکی رودخانه‌ای به نام پریپیات در استان گومل برگزار شد. 

سرپرستی هیات روسیه را ولادیمیر مدینسکی دستیار رئیس جمهور روسیه برعهده داشت و معاونان وزیران خارجه و دفاع روسیه، رئیس کمیسیون امور بین‌الملل دومای روسیه و نیز سفیر روسیه در بلاروس اعضای دیگر هیات این کشور را تشکیل می‌دادند. 

از طرف اوکراین نیز الکسی رزنیکوف وزیر دفاع (سرپرست هیات) رئیس فراکسیون خادم ملت، معاون وزیر خارجه، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون رئیس هیات اوکراین در گروه تماس سه جانبه در مذاکرات شرکت کردند. 

همزمان با هشتمین روز جنگ اوکراین، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه عملیات ویژه در اوکراین تا انتها ادامه می‌باید، اعلام کرد که تسلیم تهدیدهای آمریکا نمی‌شویم. 

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha