۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84670181
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ورود نیروهای روس به نیروگاه هسته ای زاپروژیا اوکراین؛ حریق مهار شد

مسکو - ایرنا - نیروهای روسیه نیروگاه هسته ای «زاپروژیا» را که دارای شش بلوک هسته ای و بزرگترین نیروگاه هسته ای اوکراین است، تصرف کردند، همزمان منابع دولتی در اوکراین ساعتی پیش از مهار آتش سوزی در این نیروگاه خبر دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، فرمانداری نظامی استان زاپروژیا اوکراین روز جمعه در بیانیه ای در کانال تلگرامی خود نوشت که نیروهای روسیه در بخش های مختلف نیروگاه هسته ای زاپروژیا مستقر شدند.
در این بیانیه گفته شده است که پرسنل نیروگاه هسته ای زاپروژیا ، بخش های فنی بلوک های هسته ای نیروگاه را تحت کنترل دارند و شرایط برای فعالیت آن را مطابق دستورالعمل های فنی تامین می کنند.
شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ نیز دقایقی پیش در بخش اخبار خود، تصاویری از استقرار نیروهای روسیه در بخش های مختلف نیروگاه هسته ای زاپروژیا را نشان داد.
سخنگوی نیروگاه زاپروژیاو شهردار شهر «انرگودار» اوکراین نیز اعلام کرد این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه در نوع خود در اروپا است در ساعت های آغازین امروز (جمعه) پس از حمله نیروهای روسیه دچار آتش سوزی شده است.
«آندره توز»، سخنگوی این نیروگاه هسته‌ای گفت که در نتیجه گلوله باران نیروگاه زاپروژیا از سوی نیروهای روسیه، این نیروگاه دچار آتش سوزی شد. 
وی افزود که یک واحد تولید برق نیروگاه آسیب دیده و بخشی از آن آتش گرفته است. 
تصاویر منتشر شده از دوربین مداربسته، انتشار دود و شعله‌های آتش در بخشی از این نیروگاه را نشان می‌دهد. 
در همین حال، «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت که نیروهای روسیه از همه طرف در حال گلوله باران زاپروژیا بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا هستند.

وی گفت که این نیروگاه اکنون آتش گرفته است؛ اگر منفجر شود، اثر آن ۱۰ برابر بیشتر از «نیروگاه چرنوبیل» خواهد بود.

وزیر خارجه اوکراین افزود که نیروهای روسیه باید فوری به تیراندازی خاتمه و به آتش نشانان اجازه دهند که آتش را خاموش کنند.

در همین حال، ساعتی پیش سرویس اورژانس اوکراین در حساب کاربری خود در فیسبوک خبر داد که آتش‌سوزی ساختمان نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در نتیجه تهاجم روسیه، ساعت ۶ و ۲۰ دقیقه به وقت محلی خاموش شد.
پیش از این وزارت کشور اوکراین گفته بود که نیروهای روسیه در حال تشدید تلاش‌های خود برای تصرف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیاهستند. 
زاپروژیا بزرگترین سایت هسته‌ای اوکراین است که از مجموع ۱۵ رآکتور این کشور، مجهز به ۶ رآکتور است.

روسیه پیشتر کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha