۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۳۲
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84670672
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آتش سوزی تالاب انزلی عمدی است

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۳۲
کد خبر: 84670672
آتش سوزی تالاب انزلی عمدی است

انزلی – ایرنا - رییس اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی آتش سوزی در این تالاب بین‌المللی را عمدی خواند و افزود: اسامی چند مظنون به پلیس امنیت شهرستان اعلام شده است و در اسرع وقت مظنون اصلی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می شود.

سید فرشید فلاح روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آتش‌سوزی تالاب بین المللی انزلی ۱۰۰ درصد عمدی است و سودجویان با استفاده از وزش باد گرم بدنبال تصرف اراضی بیشتری هستند.

وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر سودجویان با آتش افروزی در محدوده تالاب انزلی (در روستاهای طالب آباد، لیجارکی، شانگهای پرده، میانپشته و سنگاچین) اقدام به تصرف زمین کرده اند که می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی و قضایی پایش مستمری از این محدوده داشته باشند.

فلاح از برخورد قاطع با متخلفان خبر داد و تاکید کرد: با هماهنگی دادستان انزلی درصورت تصرف حتی یک متر از اراضی تخریب شده توسط افراد، فرد خاطی مسئول تمام اراضی تخریب شده خواهد بود و باید نسبت به تمام مناطق تالابی که دچار حریق شده پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آتش سوزی در ۲ منطقه کوچک ادامه دارد، وزش باد کمتر شده و تا ساعات آینده اطفاء حریق بطور کامل صورت خواهد گرفت. مسیر دسترسی به آتش صعب العبور بوده و امکان عبور ماشین آلات سنگین آتش‌نشانی وجود ندارد و هم اکنون مهار آتش با ماشین های سبک اطفاء حریق انجام می‌شود.

فلاح با بیان اینکه فاصله حریق با نزدیکترین واحد مسکونی حدود ۲۰۰ متر است، گفت: این واحد مسکونی به طور غیر مجاز احداث شده و در حریم تالاب قرار دارد اما کانال آبی که دور تا دور محل آتش سوزی را احاطه کرده و یک منطقه باتلاقی مانع از گسترش آتش به نقاط مسکونی می‌شود.

وی اضافه کرد: در ساعات اولیه آتش سوزی بیم آن می رفت شهرک صنعتی حسن رود که در نزدیکی محل حادثه بود دچار حریق شود که آتش در این منطقه مهار شد و دیگر تهدیدی متوجه شهرک صنعتی حسن رود نیست.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: تا ساعات آینده می‌توان اطلاعات دقیق تری از میزان آتش سوزی ارائه داد و درحال حاضر سه گروه آتش نشان، نیروهای سپاه شهرستان، فرماندار، بخشدار، اعضای ستاد بحران استان و شهرستان، مدیرکل محیط زیست استان گیلان و نماینده منابع طبیعی در محل حادثه مستقر هستند.

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد سه آتش سوزی بزرگ بود، اولین آتش سوزی سوم شهریورماه رخ داد و در آن پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی در آتش سوخت، حریق بعدی هشتم شهریور ماه صورت گرفت و در آن ۱۲ هکتار از نیزارهای منطقه چراغ پشتان انزلی آتش گرفت و آخرین مورد هم در حال حاضر به وقوع پیوسته است که دلایل هر سه تصرف اراضی از سوی سودجویان عنوان شده است.

 در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی می‌رسد.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است ضمن اینکه سالانه پذیرای مسافران بی‌شماری از داخل و خارج ایران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha