کره جنوبی ۴.۴۲ میلیون بشکه نفت ذخیره شده را به دلیل بحران اوکراین پخش می کند

تهران - ایرنا - وزارت صنعت کره جنوبی امروز اعلام کرد، تصمیم به پخش ۴.۴۲ میلیون بشکه نفت ذخیره شده برای کمک به پایین نگهداشتن قیمت سوخت و انرژی و جلوگیری احتمالی از کمبود ذخایر در میان تنش های اوکراین گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «یونهاپ»، هفته گذشته ۳۱ عضو آژانس بین المللی انرژی (IEA) توافق کردند که ۶۰ میلیون بشکه نفت از منابع ذخیره شده اضطراری خود را در پی افزایش نگرانی ها درباره کمبود ذخایر انرژی جهانی و جهش قیمت ها به دلیل حمله روسیه به اوکراین وارد بازار کنند.

وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی اعلام کرد به دنبال مذاکرات و گفت و گوهای کشورها، قرار شد حجم نفت آزاد شده از سوی کره جنوبی ۴.۴۲ میلیون بشکه نفت خام باشد. کره جنوبی حدود ۹۷  میلیون بشکه نفت ذخیره شده در ماه فوریه دارد. این مقادر نفت کافی است تا این کشور بتواند  ۱۰۶ روز را بدون هیچ گونه واردات نفتی سپری کند. 

در این بیانیه آمده است : «این تصمیم با هدف جستجو برای ثبات در بازار انرژی هم در منازل هم در مصارف خارج از خانه می باشد. همچنین برای ابراز همبستگی با آمریکا و دیگر کشورهاست و همچنین حامل این پیام است که منابع انرژی نباید به عنوان ابزار ژئوپلتیکی استفاده شوند. 

برپایه این گزارش سهم پخش نفت آمریکا حدود ۳۰ میلیون بشکه نفت خام می باشد.

کره جنوبی گامی مشابه در دسامبر سال گذشته برداشت و ۳.۱۷ میلیون بشکه نفت را به درخواست آمریکا به دلیل هزینه های بالای انرژی توزیع کرد. 

روز جمعه بهای نفت خام «دبی» که معیار کره جنوبی است، به ۱۰۸.۸۴ دلار آمریکا در هر بشکه رسید که در مقایسه با بهای انتهای سال گذشته میلادی ۳۱:۷۲ دلار افزایش داشته است.

کره جنوبی عمدتا به واردات نیازهای انرژی خود وابسته است. 

از سوی دیگر امارات متحده عربی نیز درباره "تاثیرات امنیتی انرژی با اقدامات روسیه" ابراز نگرانی کرده است.

روسیه به عنوان سومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت و بزرگترین صادر کننده آن، نقشی اساسی در بازارهای انرژی دنیا ایفا می کند. براساس بررسی آماری انرژی جهانی «بی پی» در سال ۲۰۲۱، روسیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی طبیعی تولید کرد که این کشور را پس از آمریکا در رتبه دوم قرار داد و عربستان سعودی نیز در جایگاه سوم است. روسیه همچنان دومین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است.

تشدید تنش در اوکراین، بهای نفت را به سطحی بی سابقه از سال ۲۰۱۴ رساند، اما با این وجود قیمت ها ممکن است همچنان متزلزل و بی ثبات بماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha