امام حسین (ع) مطالبه‌گری مردم از مسئولان را نعمت می‌دانست

تهران- ایرنا- معاون پارلمانی رئیس جمهور محبت امام حسین (ع) را یکی از سرمایه‌های ایرانیان دانست و گفت: از آن حضرت جملات معروفی داریم که خطاب به مسئولان می‌گویند از نعمت‌های خداوند این است که مردم حاجت شان را از شما بخواهند پس نباید دچار ملالت و کسالت شوید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمد حسینی صبح امروز در نشست رونمایی نمایشگاه نوروزنامه، در موزه ملک با اشاره به هم زمان شدن نوروز و اعیاد مهم شعبانیه گفت: ما آیات بسیاری در قرآن داریم که مصداق آن را امام حسین (ع) می دانند، برای مثال آیه «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی»؛ آیه ۲۷ تا ۳۰ سوره فجر را مصداق امام حسین (ع) دانسته اند. 

وی افزود: برخی آیه ها به اثبات رسیده اند اما برخی دیگر کمتر به آن ها پرداخته شده است.

حسینی با اشاره به این که ولی دم امام حسین (ع)، حضرت مهدی (عج) است، اظهار داشت: درست است که مختار قیام کرد و قاتلان را به جزا رساند، اما ولی دم واقعی حضرت حجت (عج) است. 

وی محبت امام حسین (ع) را یکی از سرمایه های ایران دانست و گفت: این محبت وجود دارد، این عشق و ارادت را همه مردم ایران دارند، همه می دانیم که چه تاثیر مهمی در دین اسلام دارد، اگر قیام امام حسین (ع) و این اندیشه نبود، شاید دین پیامبر باقی نمی ماند. ایشان نشان داد، حفظ دین با گوشه نشینی و ذکر و قرائت نیست، در قیام مقابل ظلم هم هست. 

وی با بیان این که در روزهای محرم از سوگ و مصایب ایشان سخن می گوییم، اظهار داشت: در روزهای ولادت هم می توانیم از ویژگی های اخلاقی و شخصیتی ایشان سخن بگوییم. مسأله اول درباره امام حسین (ع) یقین است که همیشه به کار خود یقین داشت، دوم رضای حضرت است، که ایشان این همه سختی را به جان خرید، وفاق و بخشندگی، وقار، حلم و بردباری و حسن خلق، مهربانی، قناعت، صبر، ذلت ناپذیری و رعایت حقوق مردم، از دیگر ویژگی های سیدالشهدا است. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور، گفت: امروز مسئولان زیادی در جمع مردم حضور می یابند و گاهی مردم از مسئولان خواسته هایی دارند که ممکن است کلافه شوند اما باید به یاد داشته باشیم که از حضرت جملات معروفی داریم که می گویند از نعمت های خداوند این است که مردم حاجت شان را از شما بخواهند پس نباید دچار ملالت و کسالت نشوید.

حسینی گفت: امروز روز پاسدار هم هست و بهتر است پاسدارانی چون شهید سلیمانی و تهرانی مقدم را در نظر داشته باشیم، این الگوها را باید مطرح کنیم. ما روزهای جنگ را داشته ایم که نشان می دهد در این لحظات تصمیم گیری بسیار سخت است که یک فرد با تاسی از امام حسین (ع) می تواند کار را پیش ببرد، یک مدیر تراز انقلاب اسلامی را بخواهیم معرفی کنیم، این گونه است. شیعه بودن تنها به لسان نیست باید در سختی ها بتواند بر کار خود پایدار و استوار باشد و تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت موزه ملک در تاریخ ایران گفت: حسین ملک التجار، سالها پیش از خود وقف، این کار را کرده است و همچنان به نام و یاد او کارها پیش می رود و هر سال او زنده می شود.

حسین ملک، به رویدادهای مذهبی هم نگاه ملی داشت

احمد مسجد جامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به ارزشمند بودن نسخه های خطی در موزه ملک گفت: تقویمی که امروز به شما معرفی می کنیم، همه رویدادها را در خود دارد.

وی با اشاره به میلاد امام حسین (ع)، گفت: هیچ چیز به اندازه نام و یاد حسین (ع)، با مردم این سرزمین آمیخته نشده است، حاج حسین ملک وقتی برای روز عاشورا پنج روز را عزاداری اعلام می کند، نگاه ملی به مساله دارد، او برای پرداختن به این مسأله همه ادیان را در نظر داشته است، چون مفهوم وجود امام حسین (ع)، موضوعی است که همه ادیان را در خود دارد. 

مسجد جامعی با برشمردن تکیه هایی چون سادات اخوی، بزازها، نفرآباد در ری، افزود: موسیقی های این تکیه ها هم بسیار اهمیت دارد، ذاکران و مداحان، موسیقی و شعر را به خوبی می شناختند.

وی پیشنهاد داد: به نیت واقف، بخش ویژه سیدالشهدا (ع)، را در موزه ملک راه اندازی کنید و به مناسبت و میمنت این ایام، اساسی برای این کار گذاشته شود.

مسجدجامعی با اشاره به تاریخچه موزه ملک گفت: کتابخانه ملک قبل از کتابخانه ملی شکل گرفته، این اقدام هم ملی و هم آیینی است، باید این نهاد ارزشمند، بنیانگذار کارهای بزرگی در کشور باشد. 

نیازمند همکاری مسئولین برای معرفی کتابخانه ارزشمند ملک هستیم

غلامرضا خواجه سروی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملک، نیز با اشاره به افتتاح نمایشگاه نظامی در این مجموعه گفت: با وجود ۲۰ هزار نسخه و تمبر منحصر به فرد که روایتگر فرهنگ باشکوه ایران زمین است این موزه توسط مرحوم ملک وقف شده و ساخت کتابخانه با پیگیری و دستور امام خمینی (ره) و همچنین همکاری آستان قدس رضوی به اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: مرحوم ملک در ساخت کتابخانه چندین مناسبت را نیز مورد تاکید خود قرار داده بود و از جمله آن‌ها برگزاری جشن میلاد پنج تن آل عبا (ع) و همچنین میلاد با سعادت امام رضا (ع) و مبعث رسول اکرم (ص) است.

خواجه سروی به سایر موقوفات مرحوم ملک اشاره کرد و توضیح داد: پنج روز روضه خوانی از جمله موقوفاتی است که این شخصیت ارزشمند از خود برجای گذاشته است و البته جزئیات نیز پیرامون نحوه برگزاری روضه خوانی ها در وصیت نامه بیان کرده است. 

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه با بیان این که تا به حال ۶ هزار نفر از افراد توانمند به اهداء کارهای برجسته و هنری و ارزشمند به این موزه اقدام کرده اند، گفت: همه این هدایا ارزشمند بوده و تک تک آثار خطی که به موزه داده اند، قابل توجه هستند.

وی ضمن تقدیر از تولیت آستانه قدس رضوی برای همکاری با موقوفه کتابخانه ملکه ابراز کرد: کمک های فراوانی از سوی آستان مقدس رضوی برای تجهیز این موزه انجام شده که باید از آنان تقدیر کرد البته کارها و برنامه های بیشتری برای تجهیز این موزه در نظر گرفته شده که در آینده اجرایی خواهد شد و در این کار نیازمند همراهی و همکاری بسیاری از مسئولین هستیم تا بتوانیم کتابخانه ارزشمند را به جامعه ارائه کنیم و در عین حال تلاش می‌شود تا در آینده بتوانیم آثار موجود در موزه را در معرض دید عموم قرار دهیم تا بتوانیم فرهنگ ارزشمند جامعه ایرانی را برای همه این سال ها در معرض دید بگذاریم.

نمایشگاه «نوروزنامه» هم‌زمان با برپایی آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین (ع) در کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت. این نمایشگاه برگزیده گنجینه نسخه‌های خطی و گزیده کتاب‌های پژوهشی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک با موضوع نوروز را دربرمی‌گیرد.

معرفی و رونمایی از تقویم قرآنی از آثار موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز بخشی از این برنامه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha