تحلیلگران حوزه انرژی: اروپا حداقل ۱۰ سال دیگر نیازمند گاز روسیه است

تهران-ایرنا- تحلیلگران حوزه انرژی بریان باورند که گاز مایع آمریکا، قطر و استرالیا در کنار صادرات گاز نروژ، به سختی می توانند جایگزین ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه شوند و قاره سبز حداقل تا ۱۰ سال آینده نیازمند گاز این کشور است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسی اسپوتنیک در مقاله ای تحت عنوان «قیمت گاز، چرا تحریم های اروپا و انگلیس پیروزی نخواهد داشت»، نوشت: در شرایط بحران انرژی اروپا که هشت و نیم میلیون خانوار ممکن است برای تامین سوخت با مشکل مواجه شده و مجبور شوند بیش از سه هزار پوند(حدود چهار هزار دلار) در سال برای گرم کردن خانه هایشان بپردازند، تحریم های ضدروسی می تواند این وضعیت را به مراتب بدتر کند.

در حالی که خانوارهای انگلیسی اکنون به طور متوسط سالی ۲هزار و ۶۰۷ دلار برای خرید گاز می پردازند. ماه گذشته، سازمان تنظیم‌کننده انرژی انگلیس (افگم) اعلام کرد از آوریل ۲۰۲۲میلادی، مبلغ ۹۱۶.۶۷ دلاربه قیمت نهایی انرژی افزوده می شود و در نتیجه شاهد افزایش ۵۴ درصدی قیمت جهانی گاز خواهیم بود.  در ۴ مارس، بهای معاملاتی گاز ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و رکورد ۲ هزار و ۴۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ مترمکعب را شکست.

رودنی آتکینسون تحلیلگر انگلیسی به سخنان لیز تراس وزیر خارجه انگلیس درباره پرداختن هزینه برای آزادی مردم اوکراین اشاره کرد و گفت: پرداخت هزینه جنگ اوکراین توسط مردم به شدت محبوبیت بوریس جانسون نخست وزیر و تراس را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: صنعت فولاد و شرکت های تولید مواد شیمیایی و بسیاری دیگر از صنایع انگلیس نیز از افزایش قیمت انرژی آسیب می بینند و تحریم شناورهای روس نیز تاثیرات مخربی بر اقتصاد خواهد داشت.

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است: تحریم های گذشته علیه مسکو، ۱۰۰ میلیارد دلار برای کشورهای اروپایی هزینه داشته است و روسیه اقدامات تقابلی را برای بعد از پایان جنگ اوکراین و جهت امتیازگیری بیشتر از اروپایی ها نگه داشته است.

ممدوح سلامه، اقتصاددان و استاد اقتصاد انرژی دانشگاه تجارت ESCP اروپا نیز گفت: با اینکه انگلیس عضو اتحادیه اروپا نیست اما بیشتر گاز خود را از این اتحادیه دریافت می کند و از تحریم روسیه متاثر خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که روسیه روزانه پنج میلیون بشکه نفت خام و سه میلیون بشکه فراورده های نفتی صادر می کند، از احتمال افزایش قیمت نفت برنت به ۱۲۰ دلار و رکوردشکنی قیمت گاز در صورت تحریم روسیه خبر داد و افزود: تحریم روسیه می تواند به اقتصاد جهانی به ویژه اقتصاد آمریکا و اتحادیه اروپا آسیب بزند.

سلامه معتقد است: اتحادیه اروپا و به صورت غیرمستقیم، انگلیس حداقل تا ۱۰ سال آینده به گاز روسیه محتاج هستند زیرا دیگر تامین کنندگان گاز اروپا قادر به جایگزین کردن گاز روسیه در آینده نزدیک نیستند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. وی بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha