۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۱۸
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84673352
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نگاهی به مهم‌ترین تحولات جنگ اوکراین در یازدهمین روز درگیری‌ها

تهران – ایرنا – جنگ در اوکراین برای یازدهمین روز متوالی ادامه دارد. اگرچه تا حدودی از شدت آتش جنگ میان روسیه و اوکراین نسبت به روزهای آغازین این رویداد کاسته شده اما این درگیری همچنان ادامه دارد و سیل واکنش ها و اظهارنظرهای مقامات کشورهای مختلف جهان نیز همچنان جاری است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پنجم اسفند ماه دستور «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین را صادر کرد، اما گفت که این عملیات به مثابه شروع جنگ در اوکراین نیست، بلکه اقدامی است که از جنگی در سطح جهانی جلوگیری می کند.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا، این تصمیم مسکو را جنگ تلقی کردند و به همین بهانه، فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را افزایش دادند.

نخست وزیر انگلیس: جنگ اوکراین، جنگی برای ناتو نیست

بعد از اقدام اخیر روسیه و اعلام آماده باش به نیروهای بازدارنده هسته ای این کشور در برابر تهدیدهای ناتو، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که کشورش عضوی از این ائتلاف نظامی است، گفت: جنگ اوکراین، ارتباط به ناتو ندارد و در آینده هم نخواهد داشت.

جانسون گفت که چشم اندازی برای عضویت اوکراین در ناتو در آینده نزدیک وجود ندارد.

کی‌یف مدعی شد: روسیه در اندیشه تصرف سومین نیروگاه اتمی اوکراین

مقامات کی یف در تماس با آمریکایی ها ادعا کرده اند روسیه قصد دارد سومین نیروگاه اتمی اوکراین را محاصره و به تصرف درآورد.  ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین طی تماسی با سناتورهای آمریکایی گفت که نیروهای روسیه اکنون دو نیروگاه هسته ای اوکراین را تصرف کرده اند و در حال پیشروی به سمت سومین نیروگاه هستند. این نیروگاه در میکولایف، واقع است؛ یکی از چندین شهری که روس ها روز شنبه سعی داشتند محاصره کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین گفت: نیروهای روسیه در حال آماده شدن برای حمله به شهر بندری "اودسا" هستند.

سه هزار آمریکایی به درخواست زلنسکی برای جنگ در اوکراین پاسخ دادند

 نماینده سفارت اوکراین در واشنگتن اعلام کرد که حدود سه هزار آمریکایی به درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای مبارزه در خاک این کشور علیه تهاجم روسیه پاسخ دادند.   رئیس‌جمهور اوکراین خواستار تشکیل یک "لژیون بین‌المللی" از داوطلبان خارجی برای کمک به مبارزه با نیروهای روسی شده بود.

فرانسه برای اعطای پناهندگی به مخالفان پوتین اعلام آمادگی کرد

«ژرار دارمنن» وزیر کشور فرانسه در مورد جنگ در اوکراین و موضع کشورش در این باره گفت: موضع فرانسه تضعیف روسیه پوتین است چرا که جنگی غیرقابل قبول در اوکراین به راه انداخته است. او همچنین گفت که فرانسه حاضر به اعطای پناهندگی به افراد مخالف دولت روسیه است.

دارمنن امروز در گفت‌وگو با تلویزیون فرانسه (CNEWS)، گفت: ما با ملت روسیه در جنگ نیستیم. مساله مهم تنش زدایی، و جواب ندادن اقدام تحریک آمیز با اقدامات تحریک کننده است.

وی افزود: در عوض باید بیشترین حمایت را از غیرنظامیان اوکراینی به عمل آوریم.

درخواست کمک مولداوی از آمریکا برای پناهجویان اوکراینی

ناتالیا گاوریلیتا نخست وزیر مولداوی از آمریکا خواست کمک‌های بشردوستانه بیشتری برای کمک به این کشور در جهت اسکان پناهجویان اوکراینی ارسال کند.

وی با اشاره به اینکه هم اینک تعداد پناهجویان اوکراینی که وارد مولداوی شده‌اند به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسند، به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که از این کشور بازدید می‌کرد، اینگونه استدلال کرد که [این تعداد از پناهجویان] برای کشور کوچک ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری که یکی از فقیرترین کشورهای اروپا به شمار می رود، بسیار است.

سازمان جهانی بهداشت: به مراکز بهداشتی اوکراین حمله شده است

تدروس آدانوم  مدیرکل سازمان جهانی بهداشت بدون نام بردن از روسیه تائید کرد که چندین حمله به مراکز بهداشتی اوکراین انجام شده و سازمان وی مشغول تحقیق در ارتباط با موارد دیگر است.

وی در توییتی خبر داد که حملات مذکور به جان باختن و زخمی شدن چندین نفر منجر شده است. وی افزود: حمله به اماکن بهداشتی یا کارکنان آنها نقض بی طرفی کادر پزشکی و تجاوز به قوانین بشردوستانه بین المللی است.

ژاپن از احتمال اتخاذ اقدامات بیشتر علیه روسیه خبر داد

«هیروشیگه سکو»   قانونگذار ارشد حزب حاکم ژاپن روز یکشنبه اعلام کرد، این کشور ممکن است اقدامات بیشتری را در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین در پیش گیرد که می تواند به طور قابل توجهی بر بخش انرژی ژاپن تاثیر گذارد.

وی گفت که تحریم ها علیه مسکو همچون مسدود کردن دارایی ها، منع صادرات کالاهایی با فناوری پیشرفته و محروم کردن برخی بانک های روسی از شبکه پرداخت بین المللی سوئیفت، تاثیری بزرگ دارد.

وی افزود: آنچه بیش از همه اهمیت دارد، این است که اجازه دهیم روسیه تغییر رفتار دهد. این احتمال وجود دارد که تحریم های بیشتری را اعمال کنیم که ممکن است پیامدهایی بر بخش انرژی از طریق موسسات مالی دخیل در معاملات داشته باشد.

سکو گفت: تحریم ها ممکن است تاثیر زیادی بر معیشت مردم ژاپن داشته باشد، از اینرو ما باید به خاطر همبستگی با اوکراین، درصدد درک آنها باشیم.

ادعای اوکراین: ۱۱ هزار سرباز روس کشته شده‌اند

 ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین مدعی شد طی ۱۱ روز رویارویی نظامی روسیه با کی‌یف، ۱۱ هزار سرباز روس کشته شده‌اند. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین دیروز (شنبه، ۱۴ اسفند) تلفات روسیه را ۱۰ هزار نفر اعلام کرده بود. اوکراین ضمن اعلام مرتب تلفات روسیه، از بیان تلفات نظامیان و غیرنظامیان خود تاکنون خودداری کرده است.  

با وجود این،  شمار تلفات نظامی و غیرنظامی هیچ‌کدام از طرف‌ها دقیق معلوم نیست و هر یک آمار متفاوتی از تلفات طرف مقابل منتشر می‌کند. آمار اولیه نشان می‌دهد نزدیک به ۷۵۰ غیرنظامی و ۲۸۰۰ نظامی اوکراینی جان باخته‌اند و بر اساس آمار وزارت دفاع روسیه (تا دیروز) ۴۹۸ نظامی این کشور نیز کشته شده اند.

بازگشایی دوباره دو کوریدور انسانی برای خروج ساکنان ماریوپول و ولناواخا

همزمان یازدهمین روز جنگ در اوکراین، ستاد ارتش جمهوری خلق دونتسک امروز اعلام کرد که برای خروج ساکنان شهرهای ماریوپول و ولنالواخا دو کریدور انسانی در این مناطق دوباره گشایش یافت.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز یکشنبه اعلام کرد: از بامداد امروز کریدورهای انسانی در ولناواخا و ماریوپول گشایش یافته اند و در مجموع ۷۷ نفر از این مناطق خارج شده اند.

این کریدور انسانی تا عصر امروز باز خواهد بود و مقام های دونتسک، اتوبوس برای انتقال ساکنان از شهرهای ماریوپول و ولناواخا اختصاص داده اند.

آمار آوارگان اوکراینی به مرز ۱.۵ میلیون نفر نزدیک شد

خبرگزاری رویترز نوشت: روز یکشنبه (امروز) همزمان با یازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین، انتظار می رود شمار آوارگان اوکراینی به ۱.۵ میلیون نفر برسد.

 این خبرگزاری افزود: مسکو و کی یف یکدیگر را به شکست طرح آتش بس متهم می کنند. آتش بس می توانست به شهروندان شهرهای ماریوپل و وولنوواخا در جنوب اوکراین که تحت محاصره نیروهای روسیه است اجازه خروج از شهر را بدهد.

 منابع خبری بامداد امروز یکشنبه از حملات هوایی روسیه به پایتخت اوکراین و شنیده شدن صدای چندین انفجار در کی‌یف خبر دادند. هنوز جزئیاتی از خسارات احتمالی این حمله گزارش نشده است.

انگلیس مدعی شد روسیه غیرنظامیان را هدف قرار می دهد

واحد اطلاعات نظامی انگلیس مدعی شد روسیه در مقابل مقاومت مردم اوکراین، مناطق پرجمعیت این کشور را هدف قرار می دهد.

واحد اطلاعات نظامی انگلیس روز شنبه در گزارشی ادعا کرد که نیروهای روس مناطق پرجمعیت را در اوکراین هدف قرار می دهند اما قدرت مقاومت اوکراینی ها پیشروی روسیه را کند کرده است.

این واحد تاکید کرد که ارتش روسیه که از میزان مقاومت مردمی در اوکراین وحشت زده است با هدف قرار دادن مناطق پرجمعیت در مناطق مختلف مثل خارکیف، چرنیهیف و ماریوپل، به این مقاومت جواب داده است.

در این گزارش اطلاعاتی آمده است: روسیه تاکتیک مشابهی را در جنگ چچن در سال ۱۹۹۹ و جنگ سوریه در سال ۲۰۱۶ به کار برد و از حملات هوایی و زمینی برای هدف قرار دادن اهداف استفاده کرد.

نیروهای روسیه ۲۲۰۳ مرکز نظامی اوکراین را نابود کردند

 ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه از نابودی ۲۲۰۳ مرکز نظامی و تاسیسات اوکراین خبر داد و اعلام کرد که صبح امروز یک پایگاه هوایی اوکراین هدف موشک دقیق و دوربرد روسیه قرار گرفت و تاسیسات آن از کار افتاد.

وی گفت: نیروهای روسیه در شبانه روز اخیر ۶۱ مرکز و تاسیسات نظامی اوکراین را نابود کرده و یک سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را منهدم کردند. وی افزود: از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین تاکنون، ۶۸ فروند هواپیما بر روی زمین و ۲۴ هواپیمای اوکراین در هوا هدف قرار گرفته و نابود شده اند.

نگرانی اوکراین از تسلط روسیه بر نیروگاه برق کی‌یف

مقامات اوکراین در گفت و گو با رسانه ها درباره تسلط ارتش روسیه بر نیروگاه برق آبی تامین کننده برق کی یف، پایتخت این کشور ابراز نگرانی کردند.

مقامات ارتش اوکراین هشدار دادند که نیروهای روسی که از شمال این کشور به سمت کی یف حرکت می کنند دنبال تصرف اصلی ترین نیروگاه برق آبی تامین کننده برق کی یف هستند.

براساس گفته های مقامات اوکراینی، تسلط بر نیروگاه برق آبی کانف در ۱۰۰ مایلی جنوب کی یف که روی رودخانه دنیپر احداث شده، یکی از اهداف ارتش روسیه برای تسلط بر زیرساخت های ضروری اوکراین است.

ظرفیت اینترنت ماهواره‌ای در اوکراین افزایش می‌یابد

 ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین با بیان گفت‌وگوی تلفنی با ایلان ماسک بنیانگذار و مدیر اجرایی اسپیس ایکس اعلام کرد این کشور طی هفته جاری از پایانه‌های بیشتر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برخوردار خواهد شد.

زلنسکی در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر ضمن اعلام این خبر نوشت: با ماسک صحبت کردم. از وی برای حمایت کلامی و عملی از اوکراین سپاسگزارم.   ایلان ماسک یکشنبه گذشته (۸ اسفند) در توئیتی اعلام کرده بود: «سرویس استارلینک اکنون در اوکراین فعال است.» 

سامانه اسپیس ایکس (SpaceX) ماسک دارای هزاران ماهواره استارلینک در مدار است که به این شرکت امکان می دهد اینترنت پرسرعت را در اطراف زمین بدون نیاز به کابل های فیبر نوری ارسال کند. اگر زیرساخت های اینترنتی اوکراین در اثر حملات روسیه آسیب ببیند، ماهواره‌ها می توانند اوکراین را آنلاین نگه دارند.

اوکراین شرکت شل را به خرید مخفیانه نفت روسیه متهم کرد

دیمیترو کولبا وزیرامور خارجه اوکراین شرکت نفتی شل را به خرید مخفیانه نفت روسیه متهم کرد و از غول نفتی هلندی پرسید آیا نفت روسیه بوی خون اوکراینی نمی‌دهد؟

پس از آنکه روز شنبه تعدادی از رسانه‌ها از جمله رویترز گزارش دادند که شرکت نفتی شل نفت روسیه را با تخفیف خریداری می‌کند، وزیر امورخارجه اوکراین در پیام توییتری از این اقدام شرکت شل انتقاد کرد.

کولبا در پیام توییتری نوشت: به من گفته شده است که شرکت شل روز جمعه به طور جداگانه مقداری نفت از روسیه خریداری کرده است، در این میان یک سوال از شرکت شل مطرح است که آیا نفت روسیه برای شما بوی خون اوکراین را نمی‌دهد؟

وزیر امور خارجه اوکراین در ادامه تاکید کرد: من از همه مردم آگاه در سراسر جهان می‌خواهم که از شرکت‌های چندملیتی بخواهند همه روابط تجاری خود را با روسیه قطع کنند.

گفت وگوی وزیران خارجه روسیه و بلاروس درباره اوکراین

منابع خبری گزارش دادند، وزیران خارجه روسیه و بلاروس تلفنی درباره روند عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت وگو کردند.

«سرگئی لاوروف» و «ولادیمیر مکی» درباره جنبه‌های ضروری هماهنگی روسیه و بلاروس در صحنه بین المللی و اجرای عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت وگو کردند.

 لاوروف از همتای بلاروسی خود برای میزبانی مذاکرات بین روسیه و اوکراین و فراهم کردن شرایط مناسب برای انجام این مذاکرات تشکر کرده است.

گفت‌وگوهای مداوم بایدن و زلنسکی؛ این‌بار گفت‌وگویی ۳۰ دقیقه‌ای

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین گفت‌وگو کرده و این تماس تلفنی حدود ۳۰ دقیقه به طول انجامیده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در توئیتی در خصوص این  نوشت که با بایدن درباره امنیت، حمایت مالی از اوکراین و ادامه تحریم‌ها علیه روسیه گفت‌وگو کرده است. زلنسکی نوشت: به عنوان بخشی از گفت‌وگوی مداوم، گفت‌وگوی دیگری با رئیس جمهوری آمریکا داشتم.

وزارت دفاع اوکراین مرگ مذاکره کننده این کشور را تایید کرد

 وزارت دفاع اوکراین شنبه‌شب مرگ مذاکره کننده این کشور که در مذاکرات با روسیه شرکت داشته است را تایید کرد. در بیانیه وزارت دفاع اوکراین آمده است: سه مقام اطلاعاتی اوکراین از جمله دنیس کریف، هنگام انجام عملیات ویژه، جان خود را از دست داده‌اند.

پیش از این الکساندر دوبینسکی، قانونگذار اوکراینی اعلام کرده بود که دنیس کریف، یکی از اعضای اولین هیئت مذاکره کننده کی‌یف در گفت‌وگوهای روز دوشنبه با روسیه، توسط سرویس امنیتی اوکراین کشته شده است.  

دوبینسکی مدعی شد که سرویس امنیتی اوکراین پس از بازداشت کریف به اتهام خیانت، وی را به قتل رسانده است.

کی‌یف: سومین دور مذاکرات روسیه و اوکراین دوشنبه برگزار می‌شود

دیوید آراخامیا مذاکره کننده اوکراینی گفت: مذاکرات میان مسکو و کی‌یف برای یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری‌های خونین از روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

نمایندگان کشورهای اوکراین و روسیه برای پایان دادن به درگیری های اخیر که موجب کشته شدن صدها نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر شده تا کنون دو دور مذاکره برگزار کرده‌اند.

شبکه روسی: نیروهای روسیه به چندکیلومتری کی‌یف رسیدند

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ اعلام کرد که نیروهای روسیه به چند کیلومتری شهر کی‌یف پایتخت اوکراین رسیده‌اند در همین حال دنیس پوشیلین رئیس جمهور خلق دونتسک در گفت وگو با این رسانه گفت که حکومت اوکراین آخرین روزهای خود را سپری می‌کند.

شبکه روسیه۲۴ بامداد روز یکشنبه اعلام کرد: در حالی که چندکیلومتر بیشتر به رسیدن نیروهای روسیه به کی یف نمانده است، چند گردان ملی گرایان اوکراینی به مقاومت پرداخته و نواحی مسکونی را به استحکامات دفاعی تبدیل کرده اند.

رسانه روسی افزود: اعضای گردان های ملی گرایان اوکراینی در این نواحی تسلیحات سنگین و توپخانه مستقر کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha