۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۶
کد خبرنگار: 2092
کد خبر: 84674948
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کتابخوانی مسیری برای آشنایی کودکان با فرهنگ اهل بیت(ع)

شاهرود - ایرنا - کتاب و کتابخوانی یکی بهترین مسیرهای فرهنگی برای آشناکردن کودکان و آینده‌سازان با سیره غنی اهل بیت(ع) در ابعاد مختلف است و حمایت از نویسندگان و این رویکرد تربیتی می تواند راهکاری سودمند برای توسعه فرهنگی جامعه باشد.

به گزارش ایرنا، یکی از مراکزی که در شهرستان شاهرود استان سمنان در مسیر حمایت از رویکردهای فرهنگی برای آشنایی کودکان با سیره اهل بیت(ع) از طریق تالیف کتابهایی به زبان کودکان گام برداشته است، مرکز کانون مرکزی خادمیاران رضوی است. 

روز سه شنبه در قالب همین رویکرد فرهنگی ، از کتاب «آی مش وحید کجایی؟ گُم شده نوک طلایی» در کتابخانه عمومی البرز شاهرود رونمایی شد.

مدیر کانون مرکزی خادمیاران رضوی شهرستان شاهرود در این آیین گفت: استفاده از واژگان طنازانه، زبان کودکانه و شعر در کتاب‌ها راه انس کودکان با فرهنگ اهل بیت (ع) است.

مرتضی احمدیان افزود: کودکان نیازمند بهره مندی و آشنایی بیشتر با فرهنگ اهل بیت (ع) و نور هدایت آن بزرگواران در زندگی خود هستند.

وی با بیان اینکه در این راستا کانون مرکزی خادمیاران رضوی شاهرود با هدف جلب و جذب اقشار مختلف برنامه‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ کتاب، کتابخوانی و مطالعه را برنامه ریزی کرد، ادامه داد: ذهن کودکان شفاف و نقش پذیری بسیار بالایی دارد که می‌توان آن را با جهت‌دهی کارشناسان متعهد و متخصص و همراهی والدین به سوی مطالعه و انس بیشتر با کتاب سوق داد.

مدیرکانون مرکزی خادمیاران رضوی شاهرود بیان کرد: با همکاری کارشناسان خبره این حوزه برنامه‌های مشاوره و معرفی کتاب در میدان امام(ره) این شهر در دستور کار است و اجرای برنامه‌های فرهنگی، محافل ادبی و شعر از دیگر برنامه های اجرایی این کانون است.

آداب سفر به مشهدالرضا در کتاب «آی مش وحید کجایی؟ گُم شده نوک طلایی»

شاعر و نویسنده کتاب «آی مش وحید کجایی؟ گُم شده نوک طلایی» هم گفت: در این کتاب با زبان شعر نکاتی از آداب سفر و زیارت امام رضا (ع) برای کودکان به رشته تحریر درآمده است.

مرتضی عرب حجی افزود: این کتاب رسوم قدیمی و چاوش خوانی برای زائران در رفتن و بازگشتن از سفر به مشهد مقدس  را برای کودکان با تصویرسازی کودکانه نمایان می‌کند.

به گفته وی، تصویرگری مناسب گروه سنی کودکان در این کتاب والدین را برای خوانش کتاب تشویق می‌کند.

درباره کتاب

کتاب شعر کودکانه «آی مش وحید کجایی؟ گم شده نوک طلایی» برای گروه سنی «ب» کلاس های اول، دوم و سوم در شاهرود منتشر شد.

در این کتاب اشعاری به زبان کودکانه از مرتضی عرب حجی آمده که از سوی انتشارات آوای چلچله شاهرود به صورت رنگی، مصور در۱۶ صفحه به هنر طبع آراسته و چاپ شده است.

این کتاب را مریم بابائی و نرگس کلاته سیفری طراحی جلد و تصویر گری کردند که نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بازار نشر عرضه شد. عرب حجی نویسنده، شاعر و مولف شاهرودی متولد ۱۳۴۹ است که به لهجه شاهرودی نیز آثاری از وی به چاپ رسیده است.

کتاب «آی مش وحید کجایی؟ گم شده نوک طلایی» یازدهمین اثر این شاعر و نویسنده شاهرودی است که به زبان شعر برای آشنایی کودکان و نوجوانان این مرزو بوم با نکاتی از آداب سفر و زیارت ائمه اطهار (ع) با نگاه ویژه به امام علی بن موسی الرضا(ع) در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

این کتاب به سفارش کانون مرکزی خادمیاران رضوی شهرستان شاهرود انتشار یافته است.

آگاهی زمینه ساز توسعه است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان هم در این آیین گفت: راه پیشرفت و دستیابی به اهداف با آموزش کودکان هموار می شود.

محمد طاهریان افزود: توجه به کودکان و تامین زیرساخت های لازم برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه گامی مهم و اجتناب ناپذیر در جهان امروز است.

وی تاکید کرد: دانش و آگاهی هر جامعه‌ای که افزونتر باشد در نتیجه توسعه سریعتری را می توان انتظار داشت و این مهم با پیوند عمیق فرهنگ مطالعه ایجاد می شود.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود هم در این آیین  گفت: کتابخانه‌های عمومی شهرستان با بخش‌های جداگانه کودک به روز و منابع مناسب این گروه سنی، خدمت رسانی به علاقه‌مندان این حوزه را با اولویت ویژه ای توسط کتابداران کودک و نوجوان دنبال می‌کند.

سید ابراهیم موسوی افزود: پرورش کودکان خلاق با مطالعه جهت دار به شایستگی میسر است.

شهرستان شاهرود دارای ۱۷ کتابخانه عمومی نهادی و ۶ کتابخانه مشارکتی و مستقل با مجموع مساحت ۱۹ هزار و ۴۰۳ متر مربع و زیربنای ۶ هزار و ۹۴۰ متر مربع است.
تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی شاهرود در پایان سال ۹۹ به ۲۲ هزار و ۹۹۸ نفر رسید. کتابخانه‌های این شهرستان دارای ۳۴۵ هزار جلد کتاب است و میزان کتاب به ازای هر نفر ۱.۵۸ است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha