۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84676211
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

یک نهاد حقوق بشری خواستار توقف اقدامات عربستان علیه نماینده حماس شد

تهران - ایرنا - سازمان عربی حقوق بشر مستقر در انگلیس گفت که مقامات عربستان بصورت عمدی از ارائه خدمات پزشکی به « محمد الخضری » نماینده ۸۴ ساله حماس که در این کشور زندانی شده، خودداری می کنند و این اقدام جنایت قتل عمد است که باید متوقف شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «فلسطین آنلاین»، این سازمان حقوق بشری امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که «محمد الخضری» نماینده ۸۴ساله حماس ( جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ) که در عربستان زندانی شده است از مراقبت‌های پزشکی لازم محروم است و مقامات سعودی تزریق محلول پزشکی ویژه تومورها که هر سه ماه یکبار باید به وی تزریق شود و همچنین معاینات پزشکی را متوقف کرده اند.  

سازمان عربی حقوق بشر مستقر در انگلیس  اضافه کرد که مقامات عربستان بارها از آزادی الخضری به دلیل مسائل پزشکی خودداری کرده‌اند  و به رغم انقضای مدت محکومیت وی از ماه گذشته همچنان به بازداشت او ادامه می‌دهند. 

الخضری در آوریل ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از یک کمپین گسترده دستگیری تعداد زیادی از ساکنان فلسطینی و اردنی در عربستان سعودی دستگیر شد. حکم حبس وی به ۶ سال کاهش یافت و نیمی از این مدت نیز به دلیل وضعیت سلامتی وی تعلیق شد. 

این نهاد حقوق بشری بیان کرد که «محمد الخضری» از روز اول دستگیری تحت شکنجه و اقدامات سرکوبگرانه قرار گرفته است و مورد توهین لفظی بازجویان و رفتارهای تحقیرآمیز و بد کارکنان امنیتی عربستان در داخل بازداشتگاه‌ها مواجه شده و در شرایط غیرانسانی قرار گرفته و این وضع به بدتر شدن وضعیت سلامتی وی ​​کمک کرده است. 

به گفته خانواده الخضری، وی تقریبا نیمی از شنوایی خود را از دست داده و از ناراحتی زانو و پوکی استخوان رنج می‌برد و دندان‌هایش در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته که باعث درد شدید مداوم او می‌شود. وی همچنین از سرطان پروستات رنج می‌برد و با گذشت زمان و به دلیل مراقبت‌های ضعیف پزشکی سرطان وی پیشروی داشته و اخیراً به ویروس هپاتیت B مبتلا شده است. 

 سازمان عربی حقوق بشر مستقر در انگلیس تاکید کرد که ادامه بازداشت الخضری بدون مبنای قانونی و به ویژه با توجه به وضعیت فعلی سلامتی وی همانند حکم اعدام وی است و مقامات سعودی مسئول سلامتی و امنیت جان او هستند. 

محمد الخضری در چهارم آوریل ۲۰۱۹، توسط دستگاه تحقیقات امنیت دولتی عربستان دستگیر شد. 

دستگاه امنیتی عربستان در آن زمان به الخضری اطلاع داد که او را در یک پرونده کوچک برای مدت کوتاهی فراخوان کرده است و وی به خانه‌اش بازگردانده خواهد شد اما این مقام ۸۴ساله حماس که به سرطان مبتلا است پس از گذشت سه سال، همچنان در زندان آل سعود قرار دارد.  

دستگاه امنیتی عربستان یک روز بعد «هانی الخضری» پسر ارشد «الخضری» که مدرس دانشگاه «‌ام القری» مکه را دستگیر کرد. 

الخضری و پسرش تنها کسانی نبودند که بدون اتهام توسط مقامات امنیتی عربستان دستگیر شدند و بنا بر اعلام دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه (مستقر در ژنو) همراه با آنها ده‌ها فلسطینی دیگر از ماه می سال ۲۰۱۹ به اتهام حمایت از مقاومت فلسطین به بازداشت نیروهای امنیتی عربستان درآمده‌اند.

خانواده الخضری بهمن سال گذشته در پیامی به ملک سلمان پادشاه عربستان خواستار مداخله او برای آزادی فوری دکتر خضری ۸۳ ساله شدند که از چندین بیماری از جمله سرطان پروستات رنج می‌برد.

«اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در همان زمان در پیامی به شاه سعودی خواستار آزادی فوری ده‌ها زندانی فلسطینی در این کشور شد.

با این حال، عربستان تاکنون به این درخواست‌ها واکنشی نشان نداده و حاضر به آزادی بازداشت شدگان نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha