پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کمتربرخوردار چهارمحال و بختیاری توسعه می‌یابد

شهرکرد - ایرنا-سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تاکنون چهار پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کمتر برخوردار و روستایی استان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: طرح توسعه این نوع از خدمات کتابخانه‌ای با توجه به استقبال مطلوب مردمی در سال آینده نیز دنبال می‌شود.

احمد فرهادی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تاکنون ۲ پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در شهرستان لردگان، یک پیشخوان در شهرستان خانمیرزا و یک پیشخوان نیز در منطقه مهدیه شهرکرد فعالیت خود را در راستای ارائه خدمات کتاب و کتاب‌خوانی به علاقه‌مندان آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای خریداری هر کانکس و تجهیز پیشخوان‌ به طور متوسط اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است، تصریح کرد: با تعیین یک کتابخانه معین برای هر یک از این پیشخوان‌ها، کتاب‌های موردنیاز مراجعه‌کنندگان به طور متناوب تامین و در دسترس آنان قرار خواهد گرفت.

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: فعالیت کتابخانه‌های عمومی و پیشخوان‌های خدمات کتابخانه‌ای دیگر محدود به امانت کتاب نیست و برپایی محافل ادبی و هنری، برگزاری جلسات مشاوره‌ای، فعال کردن بخش کودک همراه با قصه‌گویی و مهارت افزایی و همچنین پشتیبانی از کانون‌های قرآن و عترت از جمله برنامه‌هایی به شمار می‌رود که برای بهره‌مندی هر چه بیشتر مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های عمومی و پیشخوان‌ها از خدمات فرهنگی به اجرا گذاشته می‌شود.

فرهادی سیاست اصلی امور کتابخانه را تسهیل دسترسی عموم به کتاب بیان کرد و اظهار داشت: استقبال مطلوب از طرح ابتکاری پیشخوان کتاب در استان موجب شده است تا توسعه آن به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهرها در دستور کار قرار گیرد و به زودی با تامین اعتبارت موردنیاز و شناسایی مناطق جدید و جانمایی مناسب، تعداد بیشتری از این مراکز فرهنگی در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین افزود: به مناسبت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌ها و بخشودگی جرایم دیرکرد منابع امانی هم‌زمان با سراسر کشور در چهارمحال و بختیاری نیز اجرا می‌شود.

فرهادی اظهار داشت: اعضایی که منابع امانی خود را از ۱۱ تا ۲۹ اسفند امسال به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرایم دیرکردی خواهند شد.

وی تصریح کرد: برای استفاده از طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌ها، علاقه‌مندان می‌توانند از ۱۷ تا ۱۹ اسفند با مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی به نشانی www.samanpl.ir و یا مراجعه حضوری به کتابخانه‌ها به صورت رایگان عضو کتابخانه‌های عمومی شوند.

فرهادی به کسب عناوین برتر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در ارزیابی عملکردهای ستادی به مناسبت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: همایون علیدوستی دبیر محفل ادبی بام ایران در این ارزیابی‌ها موفق به دریافت عنوان برگزیده پویش ملی بهار شد و مرضیه زمانی دهکردی کتابدار کتابخانه آیت‌الله دهکردی شهرکرد، عنوان برگزیده ایده‌های برتر دهه فجر را از آن خود کرد.

سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری کسب عنوان برگزیدگان ستادی توسط احمد پایاب رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بن و خانم آزادگان کارشناس انجمن‌های این اداره کل را از دیگر عناوین به دست آمده استان در ارزیابی‌های کشوری بیان کرد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۵۷ باب کتابخانه و چهار پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که آمار اعضایی که حداقل یک‌بار به عضویت این مراکز فرهنگی درآمده‌اند افزون بر ۲۵۰ هزار نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha