به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روز گذشته بود که «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در نشست خبری با اشاره به تأکید رهبر انقلاب برای کنترل قیمت لوازم خانگی از کاهش ۵ تا ۱۳ درصدی لوازم خانگی تولید داخل خبر داد.
صنعتی که دستاندرکاران و تولیدکنندگان آن در ماههای اخیر بهویژه با گلایههای مطرحشده از سوی رهبر معظم انقلاب، تلاش کردند تا با اندیشیدن تمهیداتی به اصلاح رویه پیشین پرداخته و به جلب رضایت عموم بپردازند.
در این زمینه از نقش حاکمیتی دولت و دستور و ابلاغ به انجمنهای لوازمخانگی برای کاهش قیمتها و بازگرداندن قیمتها به پیش از گرانیها نمیتوان گذشت.
نقشی که بهویژه با اجرایی شدن الزام به درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، قیمتهای تمامشده را مشخص کرد و مردم قادر به مقایسه بهتر نرخ محصولات مختلف شدند.
گشتی در بازارهای اصلی توزیع لوازمخانگی پایتخت در روز جاری و در آستانه سال جدید، هرچند حاکی از رکود در معاملات است و جز اندک افرادی که نیاز به لوازمخانگی دارند کسی اقدام به خرید نمیکند، اما آنچه مشهود بوده کاهش قیمت یاد شده به وضوح اتفاق افتاده است.
بهطور مثال یک مدل تلویزیون ۵۵ اینچ که قیمت مصرفکننده آن ۱۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان است به ۱۳ میلیون تومان فروخته میشود، یخچال ساید بای سایدی با قیمت مصرفکننده ۳۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان با ۱۰ درصد تخفیف به ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه میشود.
یک مدل یخچال ساید دیگر که قیمت شرکتی آن ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده، با سه میلیون کاهش قیمت به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش گذاشته شده است.
همچنین بررسی قیمت انواع اجاق گاز که بین ۵.۵ تا ۱۳.۵ میلیون تومان قیمت دارند، نشان میدهد حتی با ۲۰ درصد تخفیف در معرض فروش گذاشته شده اند. یک مدل لباسشویی یکی از برندهای مطرح داخلی نیز که قیمت مصرفکننده مدل هفت کیلویی آن ۱۰ میلیون تومان بوده، هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است.
یکی از فروشندگان به ایرنا گفت: تلویزیون ۵۵ اینچ یکی از برندها که فاکتور رسمی خرید آن ۱۲ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان است، فقط با ۱۶ هزار تومان سود میفروشم، زیرا در آستانه شب عید بدهی و چک داریم و رکود شدیدی در بازار حاکم است.
فروشنده دیگری که نمایندگی یکی از برندهاست، میگفت: شرکت یاد شده کالاها را با تخفیف ۱۰ درصدی عرضه کرده، همچنین با فروشندگان توافق کرده که در پایان سال یک درصد پاداش بدهد، بنابراین تخفیفی حدود ۱۱ درصد روی محصولات آن وجود دارد.
در این زمینه، «محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور به ایرنا گفت: ضوابط قیمتگذاری که از قدیمالایام وجود داشته و سازمان حمایت نیز بر همین اساس به رصد بازار میپراخته، اینطور بوده که قیمت فروش یک کالا باید برمبنای قیمت تمام شده و ۱۷ درصد سود برای تولید کننده باشد، در ادامه نیز حدود ۱۰ درصد سود عمده فروشی و خرده فروشی به آن اضافه میشد تا به دست مصرفکننده نهایی میرسید.
وی تصریحکرد: پس از مسائل پیشآمده و بهویژه گلایه رهبر معظم انقلاب، تولیدکنندگان بین پنج تا ۱۳ درصد از ۱۷ درصد سودشان را کاهش دادند.
شهیدی خاطرنشانکرد: رصد وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان موید همین مساله است که افت پنج تا ۱۳ درصدی قیمتها اتفاق افتاده که با همراهی تولیدکنندگان و بازاریان بوده است.
با این حال، برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز از ثبات قیمتهایشان به ایرنا خبر دادند.
معاون بازاریابی و فروش یکی از این شرکتها گفت: کاهش قیمتهای یاد شده مربوط به آن دسته از شرکتهایی بود که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا به امروز افزایش قیمت داشتند.
وی تاکید کرد: با پیگیریهای دولت و ابلاغ به انجمنهای لوازمخانگی، از آنها خواسته شد تا نرخهایشان را به پیش از گرانیها بازگردانند.
این کارشناس بازاریابی به تورم قیمتها به ویژه قیمت مواد اولیه، اجزا و قطعات از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد، اما بیانداشت: در شرکت متبوعمان سعی کردیم با کنترل هزینهها، سهم بازارمان را حفظ کنیم و با تکنیکهای بازاریابی حتی فروش برخی از محصولاتمان با اقبال بیشتری مواجه شد؛ بهطوری که در مجموع از نظر فروش اندکی در مقایسه با پارسال رشد داشتهایم.
وی در عین حال، خواستار باز شدن گرههای صادراتی و همچنین مقابله بیشتر با کالاهای قاچاق موجود در بازار شد که بهویژه در بخش لوازمخانگی کوچک قاچاق با سهولت بیشتری انجام میشود.
نظر شما