دانشگاه‌ در قبال جامعه و صنعت مسوول است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: دانشگاه در قبال جامعه و صنعت، مسوول است و باید برای رفع مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان برنامه داشته باشد.

جواد قناعت روز چهارشنبه در آیین تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه بیرجند که با حضور هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان در این دانشگاه برگزار شد افزود: دانشگاه بیرجند چون نگینی در شرق کشور می‌درخشد و حرکت‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون در دانشگاه بیرجند صورت گرفته، نشان می‌دهد این دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: امروز اشتغال و رونق اقتصادی از موضوعات جدی و اولویت‌دار کشور است و مردم نیز با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه‌اند لذا می‌طلبد دانشگاه درک خوبی از فضای کسب و کار داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: دانشگاه باید در راستای تبیین گام دوم انقلاب جایگاه خود را تعیین کرده و مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه را یک نهاد فرهنگی و الگوساز می‌دانیم افزود: دانشگاه باید پیشگام توسعه فرهنگی باشد و از حالت آموزش‌محور و پژوهش‌محور خارج شده و به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل شود.

قناعت گفت: یکی از مسایلی که اکنون در کشور مطرح بوده و مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاره و تاکید کرده‌اند، جهاد تبیین است.

وی ادامه داد: بعد از پشت سر گذاشتن جنگ سرد، جنگ سخت، جنگ نیمه‌سخت و جنگ نرم اکنون وارد مرحله پنجم و جنگ شناختی و ادراکی شده‌ایم که وظیفه همه ما به‌ویژه دانشگاه‌ها این است که جهاد تبیین را در دستور کار قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: دانشگاه ضمن توجه به کمیت‌ها باید به توسعه کیفی هم توجه داشته و از طرفی مزیت‌های نسبی استان را مدنظر داشته باشد

قناعت با تاکید بر اینکه دانشگاه باید نماد قانون‌گرایی و قانون‌مداری باشد نه سلیقه‌گرایی بیان کرد: مدیریت جهادی که این روزها زیاد از آن می‌شنویم باید در محیط علمی نهادینه شود و خلق فرصت داشته باشیم.

وی افزود: آنهایی که از سطوح بالاتری برخوردارند باید فرصت‌های جدید را خلق کنند همچنین دانشگاه نباید با صنعت و جامعه بیگانه باشد در غیر این صورت موفق نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امیدواریم هرچه سریعتر بساط ویروس منحوس کرونا برچیده شود و شاهد حضور بانشاط دانشجویان در دانشگاه‌ها باشیم تا نشاط، تازگی، طراوت و انگیزه در دانشگاه ایجاد شود.

وی افزود: وقتی مدرسه شوکتیه بیرجند به عنوان سومین مدرسه نوین ایران مطرح است، تاییدکننده این واقعیت بوده که این شهر و استان، فرهنگی است.

قناعت خراسان جنوبی را مهد پدران علوم مختلف خواند و گفت: انتظار از دانشگاه بیرجند به عنوان یک دانشگاه مادر بسیار بالا است.

وی با تاکید بر این که اساتید و دانشجویان، روح دانشگاه هستند اظهار داشت: انجام کار تیمی و گروهی در دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه بیرجند ضروری است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با حضور رییس جدید دانشگاه بیرجند، این دانشگاه جایگاه واقعی خود را پیدا کند و اساتید با وحدت، همدلی، همفکری و تلاش مضاعف، مدیریت دانشگاه را حمایت کنند.

وی افزود: رییس جدید دانشگاه بیرجند وامدار هیچ کسی نیست اما با همه تعامل خواهد داشت و ما نیز پشتیبان هستیم تا با سرعت بیشتر کار را آغاز کنند.

قناعت اظهار داشت: انتظار داریم نیروهای دانشگاه هماهنگ بوده و آنچه زیباست کار تیمی است اینکه دانشگاه کار بخشی انجام دهد، قابل قبول نیست و کل مجموعه باید همراه باشند.

سرپرست دانشگاه بیرجند هم گفت: برنامه داریم این دانشگاه را به سمت تولید دانش بومی، تولید فناوری و کارآفرینی پیش ببریم.

احمد لامعی‌گیو افزود: یکی از برنامه‌های کاری ما این است که اهداف دولت سیزدهم در زمینه اشتغال‌زایی، اقتصاد دانش‌بنیان، رشد منابع انسانی و فعال‌سازی منابع طبیعی را محقق کنیم.

وی بیان کرد: بدون شک این امور با حمایت وزارت متبوع و عنایت و پشتیبانی شخص استاندار به‌راحتی قابل وصول و اجرا شدن است.

سرپرست دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در برنامه‌ای که تقدیم وزارتخانه شده بر مبنای اهداف دانشگاه یعنی تربیت عالم ربانی، نیروی متعهد و متخصص براساس سند دانشگاه اسلامی و تمدن‌ساز و بیانیه گام دوم انقلاب تدوین و ترسیم شده است.

وی ادامه داد: معتقدیم همه این امور در سایه همدلی و همزبانی خانواده بزرگ دانشگاه بیرجند قابل تحقق است و برنامه‌هایم بر سه اصل و در کلمه «باب» یعنی باور، اراده و برنامه خلاصه و به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تقدیم شده است.

رییس سابق دانشگاه بیرجند هم در این آیین گفت: چهار سال سخت را پشت سر گذاشتیم و دست به جراحی‌هایی زدیم که با کمک همه عوامل و مجموعه به سرانجام رسید.

احمد خامسان افزود: در چهار سال گذشته ساختمان نیمه‌تمام مشاوره و یک ساختمان خیرساز در دانشگاه تکمیل و ۸۰۰ میلیون تومان برای تجهیزات این دو بخش هزینه شد.

وی بیان کرد: در بخش تغذیه دانشجویی و آشپزخانه توانستیم ضمن زیباسازی سالن‌ها، سلف دانشجویی را تا ۹۰ درصد بازسازی کنیم.

رییس سابق دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر که بحث رستوران‌های آزاد در دانشگاه‌ها مطرح است، رستوران مکمل زعفران در دانشگاه افتتاح شده و تجهیزات آن توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه خوابگاه‌های دانشجویی در بیرجند ادامه داد: با پروژه‌های در حال احداث سال‌های آتی مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

خامسان با بیانم اینکه خوابگاه صدف اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: عملیات اجرایی خوابگاه سرو نیز به‌زودی آغاز و سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد.

وی گفت: درخصوص تربیت بدنی دو پروژه سالن چند منظوره فرهنگی ورزشی دخترانه و پروژه زمین چمن مصنوعی در حال احداث و تکمیل است.

در این آیین "احمد لامعی‌گیو" با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند معرفی و از خدمات چهار ساله "احمد خامسان" رییس سابق دانشگاه قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha