صادرات کالا از خراسان رضوی به هدف تجاری ۱۴۰۰ نزدیک شد

مشهد-ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در یازده ماهه امسال یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلار کالا از خراسان رضوی صادر شده است که این میزان به هدف‌گذاری صادراتی برای سال ۱۴۰۰ در این استان نزدیک شده است.

امیررضا رجبی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان هدف‌گذاری صادراتی برای استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطر نشان کرد:  در این مدت ۲ میلیون و ۳۷۶ هزار تن کالا  از استان خراسان رضوی صادر شده است که این میزان صادرات انجام شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن چهار درصد کاهش و از نظر ارزش پنج درصد افزایش داشته است.

وی عمده‌ترین کالاهای صادراتی خراسان رضوی در سال جاری را شامل میله‌های آهنی یا فولادی، زعفران، پسته، سیب تازه، سیب زمینی، کف پوش، پلی استیرن، فروکروم، مخمرهای فعال (زنده)، تخته از خرده ریز چوب، شیرینی و بیسکویت، کیسه، رنگ و ورنی، سیمان سفید پرتلند و صابون عنوان کرد.

رجبی افزود: عمده مقاصد صادراتی کالاها از استان خراسان رضوی در این مدت کشورهای افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، عراق، پاکستان، چین، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، امارات متحده عربی، اسپانیا، فدراسیون روسیه، ترکیه، هلند، هند، عمان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و بلغارستان بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این مدت ۱۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۵۰۳ میلیون دلار به استان وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۴ درصد و از نظر ارزش ۴۸ درصد افزایش یافته است.

رجبی عمده اقلام وارداتی به خراسان رضوی را شامل تجهیزات الکترونیکی، پنبه، مواد اولیه و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی ذکر کرد و گفت: بیشترین حجم واردات در این مدت مربوط به کشورهای امارات متحده عربی، ازبکستان، عمان و چین بوده است.

وی اظهار داشت: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا در ۱۱ ماهه امسال در خراسان رضوی، تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان مثبت و معادل ۷۷۳ میلیون دلار است.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در ۱۱ ماهه امسال نیز گفت: در این مدت ۴۹۰ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با ۴۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان صادر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش یافته است و اشتغالزایی برای هفت هزار و ۸۸۰ نفر به طور مستقیم را فراهم کرده است .

رجبی افزود: پروانه‌های بهره برداری صادره در استان به تفکیک مربوط به گروه‌های صنایع معدنی، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، محصولات فلزی ، محصولات کانی غیرفلزی، محصولات غذایی و آشامیدنیها، محصولات نساجی، چرم و سلولزی بوده است که در شهرستانهای مشهد، چناران، فریمان، جوین، سرخس، زبرخان، بینالود، گناباد، نیشابور، بردسکن، سبزوار، قوچان، کاشمر،تربت حیدریه، تربت‌جام، زاوه، بجستان، جغتای، کلات، خواف، خوشاب، خلیل آباد، تایباد،رشتخوار و فیروزه به بهره برداری رسیده است.

پنج هزار و ۳۴۹ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۸۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۹۴ هزار و ۴۹۴ نفر در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که سهم آنها از تعداد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری و همچنین اشتغال این واحدها در کل کشور هشت درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha