۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۳۰
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84677772
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تجلیل از هنرمندان موسیقی عرفانی در مهرواره هنر کردستان

سنندج- ایرنا- مهرواره هنر کردستان عصر امروز میزبان مردم هنردوست و عاشقان موسیقی عرفانی و علاقه مندان به هنر زیبای نقاشی و تجلیل از هنرمندان این حوزه بود.

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا، مهراوه هنر کردستان  شامل بزرگداشت ۲ هنرمند تاثیرگذار در حوزه موسیقی عرفانی و طراحی و نقاشی و تجلیل از برگزیدگان دومین جشنواره کسب و کارها و محصولات فرهنگی (خه لات) و تقدیر از کانون های فرهنگی هنری مساجد برتر و اعضای فعال آنها در استان بود.

در این مراسم از هنرمندی برجسته در حوزه مولودی خوانی که ۱۴ سال از مرگ او می گذرد و هنرمندی در حوزه نقاشی که در قید حیات است، تجلیل به عمل آمد.  

به پاسداشت خدماتی که این هنرمندان در حوزه موسیقی عرفانی و طراحی و نقاشی در استان داشتند و توانستد با کارهایشان هنر این دیار را به جهانیان معرفی کنند، در روز بارانی ۱۸ اسفند خیل عظیمی از مردم سنندج به تالار فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر آمده بودند.  

میرزا آغه غوثی در سال ۱۳۰۷ در محله جورآباد سنندج چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۸۶ دار فانی را وداع گفت این استاد مولودی خوان ۵۰ سال از عمر بابرکتش را در حوزه مولودی خوانی سپری کرد.  

فردین صادق ایوبی متولد سال ۱۳۴۱ در سنندج است که از دوران کودکی وارد هنر نقاشی شد و توانست به درجه استادی در این حوزه دست یابد دکتری درجه یک را از وزارت ارشاد دریافت کردو تاکنون ده ها مقاله در این زمینه منتشر کرده است.  
او نقاش برگزیده سومین دو سالانه نقاشی ایران و دومین جشنواره تولیدات حوزه هنری بوده و تاکنون ۴۰ نمایشگاه داخلی و خارجی برپا کرده است.  

هم اکنون پنج اثر  این هنرمند کردستانی در موزه هنرهای معاصر ایران و ۲۰ اثر او در اقلیم کردستان عراق قرار دارد.  

تجلیل از هنرمندان موسیقی عرفانی در مهرواره هنر کردستان

مدیرکل  فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان  در این مراسم با اشاره به اینکه این استان در حوزه دین و قرآن دارای ظرفیت های فراوانی است، اظهار داشت: روحانیونی که با کمترین امکانات بیشترین خدمت را به دین و قرآن کردند بیشترین تاثیر را در رشد و ارتقای فعالیت های قرآنی در این خطه از میهن اسلامیمان داشته است.  

عبیدالله رستمی با بیان اینکه بزرگان و فرهیختگان کُرد تلاش کردند فرهنگ و هنر این دیار را به دنیا بشناسانند، افزود: وجود و زحمات این بزرگان باعث شده همواره هنرمندان کُرد در ردیف نخست لیست هنرمندان مطرح کشور به ویژه در حوزه موسیقی قرار گیرند.  

وی اضافه کرد: حضور هنرمندی هم چون فردین صادق ایوبی  باعث شده در حوزه نقاشی در کشور حرف برای گفتن داشته باشیم.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: خلیفه میرزا آغه غوثی هم شخصیتی بود که توانست موسیقی عرفانی ما را به دنیا معرفی کند و  سفیر واقعی این نوع موسیقی بود.  

اختصاص اعتبار به حوزه موسیقی آیینی و سنتی

سید بهاءالدین حسینی از فعالان فرهنگی و استاد مولودی خوانی در کردستان در این مراسم با اشاره به اینکه عشق چراغ راه دین بوده  در این استان که سرزمین عرفان خیز است، گفت: به گفته بزرگان عرفان برداشت هنری از دین است و هنر موسیقی آیینی استان هم چون ستاره ای در این حوزه می درخشد.  

وی اضافه کرد: طبیعی است که بخشی از سنت در مقابل تجدد می ایستد ولی باید این ترقی روی دهد به شیوه ای که سنت از بین نرود تا دچار بی ریشگی فرهنگی نشویم.  

حسینی از مسوولان کشوری و استانی خواستار اختصاص بودجه ای برای موسیقی آیینی و سنتی شد و گفت: میرزا آغه غوثی در عالم مدرن موسیقی در دنیا حرف برای گفتن داشت و به همین دلیل او را پرنده نادر نامیدند.  

وی وجود مدیر بومی در بخش فرهنگ و هنر را در ارتقای این حوزه بسیار تاثیرگذار خواند و یادآور شد: استفاده از مدیران بومی موجب اتحاد بیشتر بین حاکمیت و مردم استان و همچنین انسجام ملی می شود.  

۱۷۸ اثر در بخش‌های مختلف شامل هدایای فرهنگی عروسک سازی، صنایع دستی چوبی، زیورآلات و هنرهای تزیینی، آلات و سازهای موسیقی، هنر جولایی و فرش دستبافت، صنایع چاپ و بسته بندی به دبیرخانه دومین جشنواره کسب و کارها و محصولات فرهنگی (خه لات)  ارسال شده است.

از تعداد مذکور با رای هیات داوران پنج اثر برگزیده و سه اثر هم شایسته تقدیر شناخته شد و با اهدای لوح سپاس و هدایایی از آنها تجلیل شد.

از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره مدهامتان، برترین های سومین رویداد ملی فهما، برگزیدگان اوقات فراغت و داوران فهما و مدیران مسوول کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان که سالروز تولد آنها مصادف با ۱۸ اسفند سالروز تاسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد بود، تجلیل به عمل آمد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha